دولت برای رفع چالش کمبود هتل، علاوه بر استفاده از ظرفیت های داخلی نیم نگاهی نیز به سرمایه گذاران خارجی دارد، اتفاقی که منجر به حضور سرمایه گذاران از آلمان ، فرانسه، ترکیه و سرمایه گذاران عرب و آسیایی در ایران برای هتل سازی شده است.

محمد حسین نجاتی: ایران به عنوان یکی از جذاب ترین کشورهای گردشگر پذیر، پس از برجام بارها در لیست مناطقی که باید به آن سفر کرد قرار گرفته است. نشنال جئوگرافیک، گاردین، سی ان ان، فاینشنال تایمز، لوموند و... از جمله رسانه هایی هستند که طی یک سال اخیر، گزارش های متنوعی را درباره سفر به ایران نوشته اند و علاوه بر آن، کشورهایی مانند انگلستان، استرالیا، فرانسه، آمریکا هم پس از توافق هسته ای ایران با کشورهای ۵+۱ هشدار سفر به ایران را از سایت های وزارت خارجه خود برداشته اند. علاوه بر این چالش امنیت گردشگر در حالی در میان رقبای منطقه ای ایران، سهم گردشگر خارجی را در کشورهایی مانند ترکیه، مصر و امارات را کاهش داده که ایران می تواند با توجه به ارزش پول پایین تر، کشور را به مقصد امن و ارزانی برای گردشگری تبدیل کند.

این اتفاق در شرایطی است که هنوز زیرساخت های گردشگری به اندازه کافی آماده پذیرش گردشگر خارجی در ایران نیست. مهم ترین زیرساخت نیز، هتل و زیرساخت های اقامتی برای گردشگران است. هم اکنون براساس بررسی های صورت گرفته، در ایران ۱۰۲ هتل چهار ستاره و ۵۱ هتل پنج ستاره وجود دارد که قطعا ظرفیت جذب ۲۰ میلیون توریست در سال را ندارند. این تعداد هتل‌ در ایران را کنار تعداد هتل‌های پنج ستاره ترکیه قرار دهید؛ فقط در استانبول ۲۳ و در آنتالیا ۱۱۰ هتل پنج ستاره وجود دارد! فراموش هم نکنید ایران برای جذب ۲۰ میلیون توریست باید با ترکیه رقابت کند.

با این حال، دولت برای رفع چالش کمبود هتل، علاوه بر استفاده از ظرفیت های داخلی نیم نگاهی نیز به سرمایه گذاران خارجی دارد. به طورکیه پس از برجام شرکت ها و کشورهای زیادی خود را برای سرمایه گذاری در زمینه هتل سازی به ایران رساندند. در مهم ترین اتفاق اما امروز آلمان ها با نشانه گرفتن «گردشگری ایران» به کشورمان آمدند و با امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، قراردادی 10 ساله برای ساخت 10 هتل 5 ستاره در نقاط مختلف کشور امضا کردند.

در جدول زیر تعداد هتل های ۵ ستاره ایران را مشاهده کنید؛

ردیف

شهر 

تعداد هتل ۵ ستاره 

1

تهران 

5

2

مشهد 

11

3

اصفهان 

2

4

شیراز

5

5

یزد 

1

6

کیش

7

7

بندرعباس

2

8

چالوس 

1

9

کرمان 

1

10

کاشان 

1

11

نور

2

12

اراک 

1

13

ارومیه 

2

14

همدان 

1

15

کرمانشاه 

1

16

گرگان 

2

17

شاهرود 

1

18

لنگرود

1

18

تنکابن 

1

20

قشم

1

21 تبریز 2


۱۰ هتل ۵ ستاره ای که آلمان ها در تهران می سازند

این اتفاق پس از دعوت طرف ایرانی از سرمایه گذاران آلمانی آغاز شد؛ به دنبال دعوت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از هلدینگ‌ها و گروه‌های سرمایه‌گذاری خارجی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و احداث هتل در ایران، «پونت چات وال»، مدیر اجرایی گروه هتل‌های «اشتاینگن برگر» که به همراه گروه مشاورین خاورمیانه خود به ایران سفر کرده است، در ساعات پایانی روز یکشنبه (9 خرداد) در جلسه‌ای که با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سعید شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و لاله تهرانی، مدیر کل امور حقوقی و امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در هتل اسپیناس پالاس در تهران برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای در قالب چند بند برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در کشور امضا کرد.

در همین رابطه «سعید شیرکوند‌»، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شرکت «اشتاینگن برگر» که مرکز ثقل آن، کشور آلمان است را از جمله شرکت‌هایی دانست که فعالیت گسترده‌ای در بسیاری از کشورها دارد و افزود: این شرکت علاقه دارد که فعالیتش را در کشورهای مختلف ادامه دهد، بنابراین ایران را نیز به عنوان یکی از مقاصد خود استفاده کرده است.

وی در ادامه با اشاره به گفت‌وگوی مسئولان این شرکت خصوصی آلمان با مسعود سلطانی‌فر برای سرمایه‌گذاری در ایران اضافه کرد: این شرکت و سازمان میراث فرهنگی با یکدیگر به توافق‌هایی رسیدند که بر اساس این توافق‌ها، برنامه‌ریزی می‌کنند.

به گفته او این شرکت علاقمند است تا در جهت تسهیل مراودات بیشتر و بهره‌گیری از دانش هتلداری نیز به صنعت گردشگری کمک کند: این شرکت باید در مدت 10 سال آینده برنامه‌ای از گردشگری ایران در دستور کار قرار دهد و 10 تا 15 هتل 4 و 5 ستاره در ایران تاسیس کند.

شیرکوند ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی بنابر رسالت اصلی خود تمام امکانات و اطلاعات لازم را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و کمک می‌کند که با دریافت مشوق‌ها و استعدادها و برخی از سوابق و مقررات موجود در کشور، سرعت لازم برای فعالیت این شرکت ایجاد می شود. 

سرمایه گذاران عرب در مشهد هتل می سازند

علاوه بر این مسعود سلطانی‌فر در دیدار با مسئولان و سرمایه گذاران آلمانی با اشاره به اراده و عزم جدی دولت ایران برای رشد و رونق بخش گردشگری، گفت: بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی با توجه به شرایط پس از برجام تعاملات خوبی با سرمایه‌گذاران خارجی برقرار و زمینه ورود شرکت‌های علاقه‌مند به فعالیت در ایران را فراهم کرد. در طول دو سال گذشته تلاش‌ها و برنامه‌های گسترده‌ای برای رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر رونق گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های این بخش انجام شده است.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر حضور سرمایه‌گذارانی از کشورهای غربی، آسیای جنوب شرقی و حتی ترکیه در بخش گردشگری در کشور اظهار کرد: زمینه احداث 10 هتل 5 ستاره با سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترک فراهم شده است، همچنین در شهر مشهد با مشارکت عرب‌ها در حال ساخت چند هتل هستیم.

او در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی داخلی سرمایه‌گذاری در این بخش را آغاز کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر 170 هتل 4 و 5 ستاره توسط بخش خصوصی داخلی در دست ساخت است. همچنین براساس تفاهم‌نامه‌ای که حدود یک ماه قبل با مسئولان گردشگری ترکیه امضا شد، ساخت 10 هتل 5 ستاره در شهرهای مختلف ایران توسط ترکیه به زودی آغاز می‌شود. از سوی دیگر در حال حاضر سه هتل توسط سرمایه‌گذاران عرب در شهر مشهد در دست احداث است.

وی با اشاره به در دستور کار بودن ایجاد هتل‌های 4 و 5 ستاره و افزایش 3 برابری این هتل‌ها در بخش تأمین هتل و مراکز اقامتی نیز ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در 10 سال آینده، باید سالیانه 25 هتل 4 و 5 ستاره به مراکز اقامتی اضافه شود.

او به سفر خود به جمهوری آذربایجان و همچنین مذاکره با مسئولان گردشگری این کشور و احداث زودهنگام 3 تا 5 هتل توسط آذربایجانی‌ها در مناطقی از ایران که مقصد سفر گردشگران این کشور است، اشاره کرد.

سلطانی‌فر در ادامه این دیدار به برگزاری همایش مشترک هلدینگ‌های بزرگ گردشگری دنیا با گروه‌های هتلداری ایران در 3 ماه آینده تاکید کرد.

لغو تحریم ها و توسعه صنعت گردشگری در ایران

گام بلند سرمایه گذاران خارجی در ایران درشرایطی است که رئيس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سال گذشته از آینده ای که همراه با توسعه زیرساخت های گردشگری، رشد چشمگیری را در این صنعت برای ما رقم خواهد زد، خبر داد و گفت: هرچند در چشم انداز ۲۰ ساله، ۲۰ میلیون گردشگر را پیش بینی کرده ایم، اما ۳۲ میلیون گردشگر خارجی را هدفگذاری می‌کنیم تا به ۲۰ میلیون نفر، یعنی رقم مطلوبمان برسیم. خوشبختانه در ۲سال گذشته شاهد رشد چشمگیر گردشگران خارجی بودیم و در این زمینه کشور ما حدود ۱۲درصد رشد داشته است که ۳ برابر میانگین جهانی است.       

به گفته او، اگر بخواهیم تنها به برخی شاخص های آماری مهم در حوزه گردشگری اشاره کنیم، باید بگوییم در حال حاضر ۹۵۰ پروژه گردشگری با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در کشور توسط بخش خصوصی در حال اجرا است و تا به حال بدون هیچ هزینه‌ای با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ۱۵کشور دنیا دفاتر گردشگری خارجی‌ ایجاد کرده ایم و این روند همچنان ادامه دارد.

البته هتل سازی هم در ایران سرعت گرفته، به گفته سلطانی فر، سرمایه گذاران خارجی بسیار علاقمند به سرمایه گذاری در بخش تاسیسات گردشگری و به ویژه هتل سازی و مدیریت هتل در ایران هستند. در این زمینه می توان از غول هتل‌سازی فرانسه (آکور) یاد کرد که چندی پیش با ایران قرارداد منعقد کرد. از هزار و ۱۰۰ هتل و ۶۰۰ هتل آپارتمان موجود در کشور، ۱۴۰ هتل با درجه ۴ و ۵ستاره فعالیت می کنند. این در حالی است که برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز ۲۰ساله کشور، باید تعداد هتل های ۴ و ۵ ستاره به ۴۰۰ هتل برسد. در این زمینه ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که این اعتبار برای تکمیل ۳۱ هتل ۴ و ۵ ستاره در نظر گرفته می شود و تمامی این هتل ها به بانک های عامل معرفی شده اند. 

۴۷۴۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    25 39
    من درک نمی کنم وقتی 70درصد مردم بخاطر گرانی هتلهای معمولی به چادر پناه می برند ووقتی که از توریست خارجی اصلا خبری نیست ساختن هتلهای متعدد پنج ستاره چه دردی از مردم ما دوا میکند
    • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      20 7
      کجا از توریست خبری نیست؟ من هفته پیش شیراز بودم... توریست زیادی اومده بود...باید زمینه فراهم شه که توریست رغبت کنه بیاد ...
    • فریبرز IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      8 2
      ببین هر کشور در حال توسعه ای بسته به استعدادهاش مطالعه می کته که برای توسعه به چیا احتیاج داره که رشد کنه نه اینکه به این فکر کنه که چی نمی تونه بشه ... به این فکر می کنه که جی می تونه بشه و برای شدن ؛ برنامه ریزی می کنه و توسعه میده ... ما که قرار نیست این بمونیم .. دولت یه برنامه هایی داره و انجام میده که اوضاع بهتر بشه و ظرفیت ها و زیر ساختهاش رو توسعه بده ... افراد جامعه هم باید همینکارو بکنن و برای توسعه ی زندگی فردیشون تواناییهاشونو بصور مستمر ارتقا می دن تا بتونن زندگی بهتری داسته باشن ... اگر دوست داری توو این هتلها بری و پولشو داشته باشی باید تواناییهاتو توسعه بدی تا درامد و رفاه بیشتری داشته باشه ... اگر خدا بخواد قراره به مرور با کمک کردم راههای دزامدهای نامشروع محدود بشه .
    • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      12 7
      وقتی هتل ها زیاد شوند یک بازار رقابتی شکل میگیرد و هتل ها برای مسافر رقابت می کنند و قیمت ها می شکند و آن وقت شما مسافر عزیز میتوانی به جای چادر که اصلا و ابدا برازنده یک ایرانی نیست در هتل های خوب با قیمت مناسب اقامت کنی...هموطن ار ساخت هتل فقط هتل دار سود نمی برد بلکه رستوران ها و بازار و مراکز خرید و اهالی محل آن هتل هم سود می برند...جوانان آن محل هم شاغل می شوند و دیگر نیازی ندارند تا برای کار از خانه و کاشانه دور شوند...صنعت توریست شاه کلید توسعه کشور است همه کمک کنیم تا این صنعت فرسوده را احیا کنیم.
    • محسن IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      9 5
      هتلای مشهد عید امسال خالی بودن ، هتل رو نمیدونم واسه چی میسازن؟
    • سید محمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      11 5
      یکی از دلایلی که توریست نمیاد همین کمبود هتل های مدرن و مناسبه
    • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      10 4
      هتل رو می سازن برای اونی که پولش رو داره . هتل هم باعث اشتغال مستقیم میشه هم غیر مستقیم هتل خوب داشته باشیم مسافر هم براش میاد
  • مشهدی A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    13 1
    بابا لازم نبود این همه هتل شما همین پدیده شاندیز رو که سبب بدبختی مردم شده به المانیها می دادید.همون پدیده ای که صدا وسیما چندین سال تبلیغ میکرد
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    22 2
    خیلیم خوب
  • بهراد IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    27 2
    تبريز دو تا هتل 5 ستاره واقعي داره، پارس و شهريار ولي اسمش تو ليستتون نيست
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    28 0
    الان تو تبریز 4 تا هتل 5 ستاره هست . هتل شهریار هتل پارسهتل تجارت جهانی هتل لاله پارک لطفا درست اطلاع رسانی کنید .. مثلا خبرگزاری معتبر هستید
    • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      4 2
      دقيقن
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      10 3
      احتمالا ستاره هاشون در استاندارد های بیت المللی نیست
  • رسول IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    45 1
    ما دوست داریم بریم هتل 5 ستاره اما حقوقه ماهیانه ما کفاف هتل که بماند مسافر خانه هم نمی تونیم بریم و یه گوشه چادور می زنیم نوش جون اونایی که می تونن برن
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    5 11
    چه قراردادی واقعا که
  • کوروش IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    10 2
    میشه بفرمایید این ستاره ها رو بابت چی به این هتلها دادید؟ آخه مگه ستاره دادن الکیه هتل چالوس بابت کدوم خدمات و امکاناتش 5 تا ستاره گرفته؟ یا خیلی دیگه از هتلهایی که گفتید. این ستاره ها که هتلها میگیرند هرکدومش بابت یک سری امکانات و خدمات هستش که اغلب تو هتلهای ایران ارائه نمیشه ولی ما همینطوری میگیم فلان هتل 5 ستارس و در واقع امتیاز 2 ستاره هم براش زیاده.
  • بی نام DE ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 11
    الان که مسکن راکد است لااقل بساز بفروش ها هتل بسازند که نیاز به خارجی ها نباشد.
    • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      8 1
      مسكن مهرو ساختند بسمونه، واقعا دردناكه ميبيني كه چجوريه امكاناتش.
  • بدون نام ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    8 1
    توريستهاي جهان رو جذب كنيد ، راه اباداني و نشر تاريخ كهن ما همين رفت و امدهاست.