تسنیم نوشت: عبدالباری عطوان نویسنده مشهور جهان عرب در مقاله‌ای به مواضع آمریکا در قبال منطقه و روابط این کشور با عربستان پرداخت و از احتمال تکرار سناریوی لیبی برای عربستان سخن گفت.

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله خود در نشریه رأی‌الیوم نوشت: سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی به طور عمدی به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سفر اخیرش به ریاض برای شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس اهانت کرد. ملک سلمان در یک روز واحد به استقبال همتایان خود در کشورهای شورای همکاری در فرودگاه رفت اما به استقبال اوباما نرفت.

ملک سلمان این اقدام را در اعتراض به انتقادهای شدید اوباما از عربستان درخصوص حمایت از افراط‌گرایی و گسترش دادن آن انجام داد و از ریاض خواست تا با تهران برای رسیدن به یک «صلح سرد» وارد گفت وگو شود.

 جان برنان مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه «ان.بی.سی.» گفت: انتشار گزارش کامل حملات یازدهم سپتامبر ممکن است که به روابط بین آمریکا و عربستان لطمه وارد کند». اما وی در عین حال به طرز مکارانه افزود که کمیته ویژه همه اطلاعات را بررسی و به این برداشت قاطع رسیده است که دلایلی وجود ندارد که ثابت کند دولت عربستان یا نمایندگان رسمی آنها به شبکه القاعده که حملات یازدهم سپتامبر را اجرا کردند، کمک مالی کرده‌اند.

این سخنان ضد و نقیض است، زیرا اگر واقعا هیچ دلیلی برای اثبات کمک مالی دولت سعودی یا نمایندگان آنها به عاملان حملات یازدهم سپتامبر وجود ندارد پس چرا برنان می‌گوید که انتشار کامل این گزارش به روابط عربستان و آمریکا لطمه می‌زند؟ این امر بازی با کلمات است و هدف از آن، ارسال پیام‌های تلویحی به طور مشخص به ریاض است.

عطوان هدف از این سخنان دو پهلوی برنان را «باج‌خواهی از عربستان و سوق دادن این کشور به قبول دیکته‌های آمریکا زیر تهدید این گزارش» دانست و نوشت: هدف آمریکا گرفتن ده‌ها میلیارد دلار از ذخیره ارزی 620 میلیون دلاری عربستان است؛ پیش از آنکه به علت کسری بودجه و هزینه‌های گزاف جنگ‌های ریاض در یمن و عربستان هزینه شود.

عطوان سپس به لیبی دوران معمر قذافی اشاره کرد که برای ادامه بقای خود به آمریکا باج داد و اما در نهایت آمریکا با همکاری سایر کشورهای غربی وی را از قدرت کنار گذاشت و از احتمال تکرار این سناریو در عربستان سخن گفت و افزود: من با عبدالرحمن شلقم وقتی که وزیر امور خارجه لیبی در دوره قذافی بود، ملاقات کردم. او به طور کامل ناظر بر مذاکرات لیبی با آمریکا در آن زمان درخصوص پرونده انفجار هواپیمای لاکربی بود که در یکی از دادگاه‌های آمریکا مطرح شده بود و دادگاه رای به پرداخت غرامت داد. شلقم به من گفت که اعتقاد راسخ دارد اتهام به لیبی در این پرونده ساختگی است و کشورش هیچ رابطه‌ای با این انفجار ندارد. من به شلقم گفتم پس چرا غرامت را پرداختید؟ او گفت این کار را برای «نجات» لیبی و حکومت آن و گشودن صفحه جدیدی با آمریکا و غرب انجام دادیم. شلقم افزود: ما سلامت خود و کشورمان و بقای خودمان را به سه میلیارد دلار خریدیم و این کار را برای بستن نهایی پرونده کردیم.

عطوان تاکید کرد: فکر نمی‌کنیم آمریکایی که دروغ سلاح کشتار جمعی عراق را سرهم کرد؛ از وارد کردن اتهامات به هم پیمان 80 ساله خود یعنی عربستان درخصوص حملات یازدهم سپتامبر ناتوان باشد.

این نویسنده افزود: آمریکا با اعراب و مسلمانان دشمنی می‌کند و نمی‌توان به آمریکا به عنوان یک هم پیمان یا دوست اعتماد کرد زیرا وقتی پیوند منابع واشنگتن با هم پیمانانش تمام می‌شود، آنها را مثل جوراب عوض می‌کند.

وی تاکید کرد: آمریکا فقط زبان زور و برخورد از موضع برابر با خودش را می‌فهمد و دلایل زیادی در این زمینه وجود دارد. از جمله اینکه، آمریکا به عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس پشت کرد و با ایران توافقنامه‌ای هسته‌ای امضا کرد.

عطوان نوشت: اقدام لیبی در پرداخت سه میلیارد دلار به قربانیان هواپیمای لاکربی از نظام معمر قذافی محافظت نکرد و صلح و ثبات را برای لیبی به همراه نیاورد زیرا فقط چند ماه بعد از امضای توافق درباره پرونده لاکربی، جنگنده‌های ناتو، قذافی و نظام وی را از سرنگون کردند. این سناریو ممکن است برای عربستان نیز تکرار شود و امیدواریم که عربستان به خوبی از این سناریوی لیبی درس بگیرد تا به لیبی دیگری تبدیل نشود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =