اقتصادنیوز در یادداشتی تلگرامی از محسن جلالپور نوشت: وضعیت صندوق‌های بازنشستگی بیش از حد نگران کننده شده است. همین قدر بگویم که بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی در ایران به وضعیتی رسیده‌اند که به زودی از پرداخت تعهدات خود باز خواهند ماند.

سنت دعوت از مقامات و مسوولان دولتی به تشکل‌های بخش خصوصی، سنتی دیرپا در اتاق ایران است. این سنت دیر پا بیش از ۷۰ سال است که در اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ادامه دارد و امروز هم به اشکال مختلف ادامه دارد. در دوره جدید شکل گیری هیأت رئیسه اتاق ایران، سیاست ما این بوده و هست که سیاست گذاران را فراخوانیم و مشکلات اقتصادی و معضلات پیش روی بخش خصوصی را برای آن‌ها برشمریم. امروز هم رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مهمان ما در اتاق ایران بود.

دکتر محمد باقر نوبخت، در نهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران حاضر شد و بیش از دو ساعت پای گلایه‌ها، هشدار‌ها و توصیه‌های نمایندگان بخش خصوصی نشست. گاهی نشست‌ها بر مهمانان دولتی ما سخت می‌آید و احساس می‌کنم امروز هم رئیس سازمان مدیریت کشور متحمل سختی‌هایی شد اما صبورانه نشست و به همه گلایه‌ها گوش داد و در ‌‌نهایت از آنجا که بعضی نظرات نمایندگان بخش خصوصی با آنچه در برنامه ششم تدوین شده همسو نبود، پیشنهاد کرد جلسات کار‌شناسی در اندازه کوچک‌تر برای بررسی نقطه نظرات ارائه شده تشکیل شود.

آنچه در سخنان ایشان مهم به نظرم رسید، تکیه بر سه مقوله «محیط زیست، اشتغال و بحران صندوق‌های بازنشستگی» بود که برنامه ششم را بر اساس همین مشکلات تهیه و تنظیم کرده‌اند.

بی‌آنکه بخواهم وارد نقد و تحلیل برنامه ششم توسعه شوم، زمانی که دکتر نوبخت سخن می‌گفت، یاد نقل قول مسئولی و تیتر یکی از نشریات افتادم.

راستش وضعیت صندوق‌های بازنشستگی بیش از حد نگران کننده شده است. همین قدر بگویم که بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی در ایران به وضعیتی رسیده‌اند که به زودی از پرداخت تعهدات خود باز خواهند ماند.

وضعیت آب هم بر همه ما مشخص است و از همه خطرناک‌تر وضعیت اشتغال جوانان است که در کنار هم سه مشکل بزرگ آینده کشور خواهند بود. سه مشکلی که ابعاد اثر گذاری آن‌ها تنها اقتصادی نیست و ممکن است عواقب سیاسی و اجتماعی هولناکی به دنبال داشته باشند.

این چند خط را درباره نشست امروز نوشتم و برداشتم از این مسائل را می‌گذارم برای بعد. شاید همین امروز که از کار‌ها فارغ شدم در باره صندوق‌های تأمین اجتماعی که به تعبیر نویسنده یکی از نشریات، بمب ساعتی اقتصاد ایران هستند بنویسم.

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =