استاندار اصفهان اخبار منتشر شده درباره انتقال مدیریت سد و تونل کوهرنگ از این استان به استان های دیگر را تکذیب و منابع این گونه اخبار را به دقت و رسانه ها را به مراقبت درانتشار اخبار صحیح توصیه کرد.

رسول زرگرپور در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتقال مدیریت طرح سد و تونل سوم کوهرنگ به استان های همجوار تصریح کرد: چنین موضوعی کذب محض است و در هیچ یک از جلسه های مرتبط با وزارت نیرو و حوضه آبریز زاینده رود مطرح نشده و قرار نیست مطرح شود.

استاندار اصفهان با ابراز نا خرسندی از طرح چنین مطالبی گفت: انتظار این است که از یکسو گویندگان، مسئولانه سخن بگویند و از سوی دیگر رسانه ها و مطبوعات نیز اصل صحت و دقت را در نشر مطالب رعایت کنند.

وی افزود: مدیریت سد و تونل سوم کوهرنگ نه تنها هیچ تغییری نکرده بلکه با تلاش و برنامه ریزی مدیریت استان 200 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی این طرح به 700 میلیارد ریال افزایش یافته که با این اعتبار، پوشش داخلی تونل وسد را باید تکمیل کنیم.

اصل ماجرای خبر انتقال سد و تونل کوهرنگ 3 از اصفهان چه بود؟

زرگرپور در ادامه از ماجرای انتشار خبر انتقال مدیریت سد و تونل آبرسانی کوهرنگ 3 پرده برداشت و گفت: اصل ماجرا به نیروگاه 18 مگاواتی که در خروجی تونل دوم کوهرنگ وجود دارد باز می گردد.

وی توضیح داد: در دولت قبل مصوب شد که صرفا بهره برداری از این نیروگاه که در اوایل انقلاب احداث شده است به استان همجوار واگذار شود و در نهایت تفاهم شد که نیمی از در آمد که چیزی در حدود دو تا دو و نیم میلیارد تومان است به استان همجوار پرداخت شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این موضوع هیچگونه ارتباطی با دولت فعلی ندارد، افزود: دولت یازدهم اصراری بر اجرای مصوبه دولت قبل نداشت اما سازمان بازرسی کشور که ناظر بر اجرای مصوبات دولت است، پیگیر این موضوع بود.

وی ادامه داد: بنده به محض اطلاع از این موضوع و بررسی هایی که کردم متوجه شدم با توجه به تصمیمی که دولت جدید گرفته، تصمیم دولت قبل ملغی است زیرا دولت یازدهم تصمیم گرفته است که این نیروگاه را به بخش خصوصی واگذار کند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: لذا وقتی طرحی به بخش خصوصی واگذار می شود هرگونه نقل و انتقال مدیریتی آن ممنوع شده است و در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: با این استدلال با مسئولان بلند پایه سازمان بازرسی کل کشور در تهران مذاکره و مسئولان وزارت نیرو را نیز توجیه کردیم که تصمیم دولت قبل در این زمینه می تواند تغییر کند.

زرگرپور با اشاره به اینکه این استدلال ها توسط وزارت نیرو به سازمان بازرسی کل کشور منتقل شده و در حال بررسی است، گفت: شرکت آب منطقه ای استان نیز بخاطر اینکه نمایندگان استان از موضوع یاد شده اطلاع داشته باشند، آن را در اختیار مجمع نمایندگان استان قرار داده است .

استاندار اصفهان با یادآوری این نکته که بسیاری از مشکلاتی که در حوضه آبریز زاینده رود بوجود آمده مربوط به تصمیم های دولت قبل است، تصریح کرد: درباره انتقال مدیریتی سد و تونل سوم کوهرنگ تاکنون هیچ بحثی مطرح نشده و تنها بحث انتقال نیروگاه کوچک 18 مگاواتی تونل دوم بوده که در دولت قبل مصوب شده و اکنون نیز قابل اجرا نیست.

قبل از اینکه نمایندگان مطلع شوند، معاون اول رییس جمهور در جریان امور بود

استاندار اصفهان با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتقال سد و تونل سوم کوهرنگ گفت: قبل از اینکه نمایندگان از موضوع پیگیری بازرسی کل کشور برای اجرایی شدن مصوبه دولت قبل مبنی بر انتقال نیروگاه 18 مگاواتی تونل دوم کوهرنگ مطلع شوند، معاون اول رییس جمهوری در جریان قرار گرفت و برای ارائه ادله به بازرسی کل کشور مراجعه کرد.

رسانه ها اخبار را پایش، سنجش و راستی آزمایی کنند

استاندار اصفهان با بیان اینکه جامعه در آستانه برگزاری انتخابات به ثبات و آرامش نیاز دارد، گفت: از رسانه ها و ناقلان اخبار می خواهیم که بصورت صحیح و موثق به مردم اطلاع رسانی کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه گاهی نمایندگان، مدیران و راویان، اخباری را در اختیار رسانه ها قرار می دهند که یا بطور کلی واقعیت ندارد یا کامل نیست و یا اینکه واقعیت بدرستی بیان نشده است .

زرگرپور با بیان اینکه حداقل انتظار این است که منبع خبر مسئولیت آن را بپذیرد و با اطلاعات کامل خبر رسانی کند، افزود: از رسانه ها انتظار داریم در صورت کسب خبر، موضوع را پس از تحقیق و اطمینان از صحت آن منتشر کنند تا مسبب تشویش اذهان عمومی نشوند.

 عملیات اجرایی تونل کوهرنگ سه ، در سال ۱۳۷۷ و با هدف تامین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب در سال برای رفع بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.

سد کوهرنگ نیز با 130 متر ارتفاع از کف و طول تاج 250 متر از نوع سدهای بتنی دو قوسی است که حدود 385 میلیون مترمکعب گنجایش دارد و قادر است حدود 280 میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند.

زرگرپور اواخر سال گذشته با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه مذکور به عنوانی یکی از اولویتهای بخش مرکزی ایران تصریح کرد: طی هشت سال گذشته با وجود وضعیت خوب منابع مالی دولتی روند اجرای این طرح بکندی انجام شد اما اکنون مدیریت استان و دولت مصمم به اجرای این طرح است .

استاندار اصفهان تصریح کرد : نگاه ما به آینده است و به گذشته بازنخواهیم گشت لذا تلاش داریم برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه، زمان را از دست ندهیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =