۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

تجربه برخی جمهوری های شوروی سابق نشان داده است، گاهی تحریم های غیر رسمی کرملین بدتر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع روابط با ترکیه در پی سرنگونی هواپیمای جنگی روسی بخش اعظم مطالب مطبوعات و رسانه های دیگر امروز روسیه را تشکیل داده است.

روزنامه ماسکوفسکی کمسمولتس در سر مقاله امروز خود نوشته است که مسکو در پی این حادثه، لجام گسیخته و حاضر نیست به سازش تن دهد زیرا اردوغان از خط قرمز پا فراتر گذاشته و باید عواقب این اقدام ناسنجیده را خوب حس کند. یک منبع مطلع در محافل حاکم بر روسیه به نویسنده این مطلب گفت که روسیه برای حل و فصل سریع مناقشه با ترکیه آماده نیست زیرا اگر مناقشه یک هفته بعد از حادثه حل شود، ترکیه هر هفته چند هواپیمای روسی سرنگون خواهد کرد.

معلوم است که مسکو علیه ترکیه تحریم های رسمی خاصی اعمال نخواهد کرد ولی همانطور که تجربه برخی جمهوری های شوروی سابق نشان داده است، گاهی تحریم های غیر رسمی کرملین بدتر است. کرملین معتقد است که ترکیه به روسیه بیشتر وابسته است تا روسیه به ترکیه ولی حتی اگر اینطور نباشد، مسکو تا آخر خواهد رفت.

نویسنده این مقاله می افزاید: سفر رئیس جمهور فرانسه و احتمال توافق وی با ولادیمیر پوتین درباره تشریک مساعی علیه داعش اهمیت فرعی دارد.  این توافق احتمالی به معنی بی کفایتی کامل ناتو به عنوان وسیله حل و فصل بحران خاور میانه و نیز انشعاب جهان غرب خواهد بود زیرا فرانسه با روسیه جهت مقابله با تروریست ها ائتلاف تشکیل می دهند ولی سوریه که هواپیماهای جنگی روسی را سرنگون می کند، از طرف دیگر اقدام می نماید. 

نویسنده این مقاله معتقد است کشانده شدن روسیه به بحران خاورمیانه که هفته به هفته پیچیده تر می شود، مهمترین خبر است.

وی برای مصور کردن این پیچیدگی یادآوری می کند که ایران و اسراییل دشمنان قسم خورده هم دیگر هستند ولی هر دوی آنها شریک مسکو در سوریه هستند.

تعامل مسکو با تهران باز و آشکار است و تعامل روسیه با اسراییل غیر علنی است ولی وجود دارد. حالا که اینطور است، روابط واقعی بین ایران و اسراییل باید چگونه ارزیابی شود؟

مسأله دیگر روابط بین ترکیه و آمریکا دو کشور عضو ناتو است. واشنگتن از دسته های کردی حمایت می کند که رهبران ترکیه نگران تقویت آنها هستند. اردوغان به همین علت متحد داعش شده است. به عقیده نویسنده، خاورمیانه وارد مرحله استحاله شده است که نتیجه آن روشن نیست. برای مثال، جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل در زمان جرج بوش پسر تشکیل دولت های مستقل سنی ها و کردها در سرزمین سوریه و عراق و باقی ماندن مناطق شیعه نشین در دست دمشق و بغداد را پیش بینی کرد.

به عقیده نویسنده شهروندان روسیه باید بفهمند که روسیه وارد مناقشه کوچک محلی نشده است بلکه به شرکت کننده تمام عیار بازی بزرگ منطقه ای تبدیل شده است. نویسنده تأکید می کند که از ولادیمیر پوتین به این خاطر انتقاد نمی کند بلکه به واقعیت عینی اشاره می نماید. به عقیده نویسنده، روسیه نباید منطقه خاورمیانه را ترک کند زیرا هم اکنون این امکان را از دست داده است.

نویسنده همچنین معتقد است که در این منطقه نباید تحت تأثیر شرایط روز تصمیمات احساساتی گرفت. وی اظهار امیدواری می کند که ولادیمیر پوتین همینطور رفتار کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =