اعتماد نوشت:

 با گذشت بيش از يك سال از انتشار نخستين اخبار مبني بر تلاش شهرداري براي يافتن محل جديدي براي آرامستان جديد پايتخت و با وجود اينكه كه ماه‌هاست گفته مي‌شود، محل مورد نظر پيدا شده و توافقات لازم براي خريد آن صورت گرفته، هنوز هيچ نام و گزينه‌اي از محل زمين مزبور منتشر نشده؛ اين سوال به ابهامي بزرگ در مورد سرنوشت آرامستان جديد تهران بدل شده است. اينكه چرا نبايد نام و محل آرامستان جديد رسانه‌اي شود يا اين سوال كه متراژ و بزرگي اين قطعه زمين كه بايد ده‌ها سال بار درگذشتگان شهر را به دوش بكشد، چقدر است؟ رحمت‌الله حافظي، رييس كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر در خصوص موقعيت جغرافيايي اين زمين به «اعتماد» مي‌گويد: «فقط همين قدر مي‌توانم بگويم كه اين زمين در جنوب بهشت زهراي فعلي و در چند كيلومتري آن قرار دارد. وي در مورد مساحت اين زمين نيز مي‌گويد: در فاز اول توافق شده كه قطعه‌اي ٥٠٠ هكتاري به عنوان آرامستان جديد تهران آماده‌سازي شود و در مرحله بعد، اين زمين وسيع‌تر شود.»

اما مالك چنين زمين بزرگي چه شخص يا سازماني است؟ حافظي باز هم با اعلام اينكه از نام بردن فروشنده معذور است، مي‌گويد: فقط همين قدر بگويم كه فروشنده يك شخصيت حقوقي است. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا مكان جديد آرامستان را فاش نمي‌كنيد؟ مي‌گويد: چون هنوز محل در حال كارشناسي است و ممكن است فاش شدن محل آن، معامله را تحت‌تاثير قرار دهد و قيمت زمين بالا رود.

 

قيمت زمين چقدر است؟

با وجودي كه نه حافظي و نه هيچ‌يك از ديگر اعضاي شوراي شهر و شهرداري حاضر به فاش كردن محل و قيمت زمين باد شده نيستند، فروشنده يكي از معاملات ملكي‌هاي نزديك بهشت زهرا به «اعتماد» مي‌گويد: «قطعاتي با چنين ابعادي فقط مي‌تواند متعلق به شورآباد باشد يا زمين‌هايي كه متعلق به منابع طبيعي است. در آن مناطق معمولا قيمت زمين‌ها حداقل ٥٠٠ تا ٦٠٠ هزار تومان است ولي براي زميني به چنين ابعادي مسلما قيمت، توافقي خواهد بود. به نظرم قيمت هر متر از چنين قطعه بزرگي مي‌تواند تا ١٠٠ هزار تومان هم كاهش پيدا كند. گرچه با توجه به بزرگي زمين، ممكن است مالك و خريدار سرقيمت پايين‌تري هم به توافق برسند.»

بدين‌ترتيب اگر همين ١٠٠ هزار تومان، به ازاي هر متر مربع را ملاك محاسبه بگيريم، قيمت زميني به بزرگي ٥٠٠ هكتار به چيزي حدود ٥٠٠ ميليارد تومان مي‌رسد. (٥ ميليون متر مربع * ١٠٠ هزار تومان = ٥٠٠ ميليارد تومان)

اما محمد حقاني، رييس كميته محيط زيست شوراي شهر اطلاعات دقيق‌تري در مورد اين زمين اسرارآميز در اختيار «اعتماد» مي‌گذارد. وي با ذكر اينكه كل زمين آرامستان ١٢٠٠ هكتار است در مورد مالك آن مي‌گويد: اين ملك متعلق به يك شخصيت حقوقي است. ابتدا از سوي برخي از دلال‌ها و افراد سودجو، زمين‌هايي متعلق به اشخاص حقيقي به ما و شهرداري معرفي مي‌شدند و حتي مذاكراتي هم شده بود. ولي در نهايت گروهي از اعضا به اين رويه اعتراض كردند. معترضان معتقد بودند كه وقتي مي‌شود زمين را از منابع طبيعي با قيمت‌هايي بسيار ارزان‌تر از قيمت‌هاي موجود خريد يا حتي تهاتر كرد، چرا بايد مبلغي كلان به جيب دلالان ريخت. براي همين تقريبا گزينه خريد زمين از اشخاص حقيقي منتفي شد.

اما آرامستان جديد تقريبا ميزبان چند نفر از فوت‌شدگان تهراني خواهد بود؟ حقاني در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: به اعتقاد ما آرامستان جديد تهران مي‌تواند حداقل تا پنج – شش دهه ديگر جوابگوي فوت‌شدگان تهراني باشد.

 

ظرفيت آرامستان جديد پايتخت

حالا سوال اين است كه گورستان جديد، تقريبا ظرفيت چه تعداد قبر و خانه آخرت را دارد؟ با يك حساب سرانگشتي مي‌توان به حدود ظرفيت آرامستان جديد دست پيدا كرد. اگر مبنا را همان ١٢٠٠ هكتار (١٢ ميليون متر مربع) بگذاريم و براساس و قواعد ساخت‌وساز، ٣٠ درصد آن را براي راه‌كشي و فضاي سبز و فضاهاي خدماتي اختصاص دهيم، به رقمي معادل هشت ميليون متر مربع مي‌رسيم. به عبارتي بايد محاسبه كرد كه در اين هشت ميليون مترمربع چه تعداد قبر جا مي‌گيرد؟ در حال حاضر ابعاد قبرها ١٨٠ * ٦٠ سانتيمتر است كه با در نظر گرفتن فضاي بين قبرها، مي‌توان گفت، تقريبا در هر ٥/٢ مترمربع، يك قبر مي‌توان ساخت. به اين ترتيب در قطعه هشت ميليون متر مربعي مزبور، حدود سه ميليون و ٢٠٠ هزار قبر يك طبقه مي‌توان احداث كرد. حالا اگر قرار باشد قبرهاي آرامستان جديد هم سه‌طبقه باشند (كه در ظاهر چنين است) به رقمي معادل حدود ١٠ ميليون قبر مي‌رسيم. به عبارتي قبرستان جديد پايتخت تقريبا حدود ١٠ ميليون فوت شده تهراني را در خود جاي خواهد داد.

 

كل آرامستان جديد، يك كلام چند؟

اما در آمد شهرداري از محل فروش اين قبرها چقدر خواهد بود؟ در حال حاضر قيمت قبرهاي بهشت زهرا از ٧٠٠ هزار تا ٨-٧ ميليون در نوسان است (بسته به قطعه و موقعيت آن). حال اگر به‌طور متوسط قيمت هر قبر را در محل جديد يك‌ميليون تومان محاسبه كنيم (با احتساب قيمت حمل جسد و شست و شو و...) از آنجايي كه قبرهاي طبقه‌هاي زيرين رايگان هستند، براي حدود ٤/٦ ميليون قبري كه مي‌توان از آنها پول گرفت، به رقمي معادل شش هزارو چهارصد ميليارد تومان مي‌رسيم و اين درشرايطي است كه كل اين زمين ١٢ ميليون متر مربعي هزارو ٢٠٠ميليارد تومان خريداري شده است. تازه نبايد از ياد برد كه اين محاسبات با توجه به قيمت‌هاي قبور در سال ٩٤ است و مسلما طي ٥٠ تا ٦٠‌ سال آينده چندين برابر خواهد شد.

 

محل آرامستان تهران كجاست؟

با تمام اين تفاصيل پيگيري‌هاي «اعتماد» از منابع موثق شهرداري و شوراي شهر حكايت از آن دارد كه محل مورد توافق كنوني كاملا مشخص شده است.

يك منبع موثق در مورد محل آرامستان جديد به «اعتماد» مي‌گويد: محل آرامستان جديد جزيي از زمين‌هاي پروژه شهر آفتاب است كه دركنار بهشت‌زهرا جاي گرفته. به گفته اين منبع آگاه، اين زمين‌ها از گيت عوارضي تهران - قم آغاز مي‌شود و از يكسو به شورآباد و از سويي به زمين‌هاي مقابل شهرك سينمايي دفاع مقدس مي‌رسد.

اما هنوز يك سوال اساسي باقي است. اينكه اين زمين ١٢٠٠ هكتاري چقدر براي شهرداري آب مي‌خورد؟ اين منبع موثق در اين مورد به «اعتماد» مي‌گويد: طبق توافق صورت گرفته بين مديرشهر آفتاب و شهرداري تهران، قرار است اين زمين با زمين‌هاي شهرداري تهاتر شود. يعني پولي رد و بدل نخواهد شد. البته فكر مي‌كنم قسمتي از آن ممكن است در قطعات زمين‌هاي منابع طبيعي قرار گيرد كه درآن صورت بايد به صورت توافقي آن قطعات، به قيمت دولتي و البته بسيار كمتر از قيمت‌هاي بازار به شهرداري واگذار شود.

به اعتقاد حافظي فاز نخست آرامستان تهران پايان سال ٩٤ و به گفته حقاني تا ٤- ٣ سال ديگر به بهره‌برداري خواهد رسيد. بهشت زهراي ٥٠‌ساله تهران به روزهاي آخر عمر خود نزديك مي‌شود. گفته مي‌شود در خوش‌بينانه‌ترين حالت حداكثر سه تا چهار سال ديگر تهراني‌ها مي‌توانند مرده‌هاي خود را در بهشت زهرا دفن كنند. قطعه زميني كه ابتدا ٤٠٠ هكتار بود و امروز با وسعتي حدود ٧٨٠ هكتار بيش از ٥/١ ميليون قبر را در خود جا داده است. حالا بايد منتظر ماند و ديد كه سرنوشت پرپيچ و خم بهشت زهراي جديد، به‌كجا خواهد انجاميد؟

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش درخشان A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    وقتی نهادهای دولتی از مردن هم مالیات میگیرند چطور می توان انتطار عدم گرانی و تورم داشت؟.....
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 3
    چرا شهرداری تهران و شورای شهر گورستان را از جنوب شهر نمی برد شهروندان باقرشهر و کهریزک چه گناهی دارن که باید این همه مشکلات را تحمل کنند