تهرانی های قدیم، در روزهای ابتدای سال، به زیارت قبله گاه تهران، یعنی حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ر) شهرری می رفتند. امسال، روز چهارم نوروز با روز شهادت حضرت زهرا(س) همزمان شده و بهترین فرصت برای زیارت این امامزاده صحیح النسب و عزاداری در حرم او است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد مسجدجامعی، تهرانگرد و عضو شورای شهر، درباره پیشنهاد گردشگری در تهران در روز چهارم نوروز، رفتن به زیارت حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) شهر ری را یشنهاد می کند.

مسجدجامعی در این باره می گوید: روز چهارم، می شود به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) رفت که مصادف با روز شهادت حضرت زهرای اطهر (س) است. به همین مناسبت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) بیشتر ثواب دارد.

او درباره زیارت روز شهادت حضرت زهرا(س) می گوید: معمولا تهرانی ها در این روز به زیارت امامزاده های پایتخت می روند، ولی پیشنهاد می کنم اگر به زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) بروید، اندکی روی سنگ قبرهای حیاط تامل کنید، بسیاری از شخصیت های تاریخی، فرهنگی و ادبی در مسیرهای مختلف اطراف این حرم دفن است. این مکان در اصل، قبرستان بزرگی بوده. در همان جا هم امام زاده حمزه (ع) دفن بوده و بعد حضرت عبدالعظیم (ع) در این گورستان دفن می شود.

مسجدجامعی درباره مقبره های اشخاص مشهور در مسیر زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) می گوید: در این مسیر مقبره اشخاصی مانند میرزا کلانتر جد سقفی ها، مرحوم فروزانفر، عباس اقبال آشتیانی، طیب و آقا مجتبی تهرانی معلم اخلاق تهران وجود دارد.

در کنار حرم حضرت عبدالعظیم (ع) موزه ارزشمند حرم است که به جهات مختلف بسیار دیدنی است. توصیه می کنم بعد از زیارت حتما دیداری از این موزه داشته باشید.

در این موزه، علاوه بر اشیای تاریخی و بسیار کهن تمدن قدیم ری، سنگ قبرهایی که تاریخی است نیز جمع آوری شده است. به ویژه سنگ قبرهای دوره قاجار که می توانید با نظاره آنها هنر خوشنویی و مجسمه سازی را ببینید.

در این موزه زیبا نخستین سند سانسور در ایران هم نگهداری می شود که مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار است.

این منطقه باغ توتی هم دارد که پر از درخت توت بوده و از جذابیت های شهر ری است. محل دفن ستارخان نیز اینجاست. خیلی از بزرگان در این مجموعه آرمیده اند.

مسجدجامعی درباره سوغاتی معروف شهرری می گوید: آبنبات قیچی از سوغاتی های معروف ری بوده است. در قدیم، این شیرینی را به صورت ساده درست می کردند که با زرشک تهیه می شد.

در بازار قدیمی شهرری، علاوه بر سقف تاریخی آن که لانه چلچله ها شده، کبابی ها و قهوه خانه های سنتی و قدیمی نیز وجود دارد.

این بازار بسیار قدیمی است و به دوره صفوی بر می گردد. عطاری های قدیمی زیادی نیز در این بازار است که مردم محلی می گویند قدمت برخی از آنها به عطار نیشابوری می رسد که البته سند تاریخی ندارد.

در شهر ری حسینیه های قدیمی هم وجود دارد. قدیمی ترین تکیه تهران در شهر ری است که مربوط به زمان شاه عباس دوم صفوی می شود و به نام تکیه نفرآباد معروف است. در شهر ری قوم بزرگی به اسم "نفر" وجود دارد که بیشتر اعضای این قوم در کار خدمات رسانی به مردم بوده اند. این تکیه، به عنوان قدیمی ترین حسینیه قابل استفاده در تهران شناخته شده.

تهران شناس عضو شورای شهر درباره اطراف بازار تاریخی ری نیز می گوید: در اطراف این بازار، یک کاروانسرای دوقلو وجود دارد که قهوه خانه ای قدیمی ای نیز دارد. برای رفتن به این کاروانسرا، از میانه بازار بیرون می روید و کاروانسرای صفوی را می بینید که شاید تنها کاروانسرای صفوی باشد که در تهران باقی مانده است.

47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =