۰ نفر
۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱

سایت صدای اقتصاد نوشت:

ایران در بین 10 تولید کننده عمده گل و گیاهان تزئینی جهان جایگاه هفتم را دارد اما در پله 107 ام کشورهای صادر کننده این محصول قرار دارد. از طرف دیگر هم بازار داخلی بی رونق است و گویا ایرانی ها زیاد تمایلی به خرید گل ندارند. حالا با رسیدن ماه محرم و صفر، این بی رونقی بیشتر می شود و بازار تا دوماهی تقریبا در کساد باقی خواهد ماند. این کسادی هم تولیدکنندگان را دلسرد می کند و بیم این می رود که ایران همین جایگاهش در تولید گل را هم از دست بدهد.

به گفته جلال عجایبی، رئیس انجمن گل و گیاه، در سال‌های اخیر میزان تولید گل و گیاه کشور افزایش قابل توجهی داشته اما بازار فروش همچنان کساد است و پیش‌بینی می‌شود با آمدن ماههای محرم و صفر ادامه داشته باشد. او می گوید: «بازار گل و گیاه مدت طولانی است مشوق صادراتی به آن تعلق نگرفته و ما منتظر کمک های فوری وزارت جهاد برای عمل به وعده های صادراتی به این حوزه هستیم.»

البته به گفته غلامحسین سلطان محمدی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران، سالانه 100 میلیون دلار صادرات گل و گیاه از ایران به کشورهای همسایه انجام می‌شود، اما چون تولید آن ده برابر این میزان است، مسئولان باید برای آن فکر چاره باشند. براساس آمارهای رسمی اتحادیه گل و گیاه در سال 1391 ایران از صادرات گل و گیاه 75 میلیون دلار درآمد ارزی به دست آورده است و پیش بینی ها هم نشان می دهد درآمد ارزی کشور سال 92 از این راه حدود 100 میلیون دلار بوده است. البته کارشناسان عقیده دارند که ایران توانایی صادرات سالانه حداقل 300 تا 500 میلیون دلار گل های زینتی (به صورت شاخه بریده و گلدانی)، درخت و درختچه را دارد. باید این نکته را در نظر گرفت که قیمت هر 30 تا 40 شاخه گل رز صادراتی معادل قیمت یک بشکه نفت است.

براساس صحبت های عجایبی، مشکل اصلی در این حوزه نبود پایانه گل و گیاه کشور است. چرا که به قول او، تا زمانی که ساخت پایانه گل و گیاه کشور پایان نیابد نه تنها صادرات به روسیه بلکه به هیچ کشوری هم نمی‌توانیم داشته باشیم. همین طور از طرف دیگر، افزایش بهره بانکی مانع بزرگی در جهت ساخت این پایانه است. در حال حاضر  به 10 تا 20 میلیارد تومان تسهیلات نیاز است که هم‌اکنون با مرکز توسعه برای این حل مسئله و رایزنی مالی اقداماتی انجام شده است اما بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی تا الان برای دادن وام تلاشی انجام نداده‌اند.

اما با این حال، ایران با تولید حدود دو میلیارد شاخه گل، هفتمین تولیدکننده گل در جهان است و با تولید حدود ۳۰ هزار تن گل محمدی اولین تولیدکننده این نوع گل به شمار می‌رود و در زمینه صادرات گل سرخ پس از مراکش در رتبه دوم است.

بزرگ ترین مشتری های ایران در سال گذشته برای خرید شاخه های گل از کشور عراق، آذربایجان، اوکراین، مولداوی، بلاروس، گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه بوده اند. مشتریانی که تعدادی از آن ها مانند گرجستان، روسیه و بلاروس در واقع محل ترانزیت گل های صادراتی ایران به کشورهای دیگر هستند و گل های ایران بعد از ورود به این کشورها دوباره در بسته بندی های جدید و به نام های جدید از سوی این کشورها صادر می شوند. بیشترین گل هایی که از ایران صادر می شود شامل گلایول، رز، میخک، داوودی، مریم، آنتوریوم، لاله، نرگس، سوسن، مارگریت، پرنده بهشتی، ژربرا و آلسترومریا است.

چندی پیش رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور در باره میزان تولیدات کشور گفت: «در چهار هزار و 600 هکتار از اراضی کشور سالانه سه میلیارد و 825 میلیون انواع گل پرورش و تولید می شود که از این تعداد دو میلیارد و 400 میلیون شاخه گل بریده، یک میلیارد و 400 میلیون گل گلدانی و فضای باغچه ای و 25 میلیون گلهای آپارتمانی است.» هم اکنون بیشترین گل کشور در استان های تهران، مرکزی (محلات و خمین)، مازندران، خوزستان (دزفول)، اصفهان، شیراز، چهارمحال بختیاری و گیلان تولید می شود

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    65 5
    کی جرات میکنه گل بگیره دستش با این وضع اقتصادی کسی خواستگاری نمیره پس گل بی گل بخواهی با کسی هم دوست بشوی پلیس ببینه خودت را توی گلدون چال می کنه گل خالی هم دستت باشه نیروهای خودسر همیشه دلواپس میگن این از ژنرال دو گل حمایت میکنه می بردند کهریزک دچار تومور از دوران کودکی می شوی
  • پوریا EU ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    43 5
    چون خودشون گلن ... همه ایرونی های واقعی
  • جیم جارموش IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    57 1
    چون گرونه
  • وحید A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    50 1
    ولمون کن بابا نون شب نداریم گل؟؟مگه اینجا هلنده؟البته هلند هر دو گل زیاد و ارزونه
  • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    11 1
    من عاشق گلم و به شدت تو روحیه ام تاثیر مثبت داره.ولی پول ندارم که بخرم. اگه پول کافی داشتم دوست داشتم هر روز دست کم یه شاخه گل طبیعی بخرم و توی گلدون اتاقم بذارم.
  • بی نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    2 0
    فقط دنبال نتیجه محکمه و دله دزد گیری ایم.
  • شوش IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    8 1
    من بجای گل از یک کیسه برنج ده کیلویی یا معادلش برای هدیه استفاده میکنم .
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    3 0
    الان بیشتر به فکر نتیجه محاکمه فتنه گران و خاوری و بابک و محمود و اسفندیار و رحیمی و سایر معاونان و وزرای اسبق ایم. فرصت سایر امور نیست.