نکارود یکی از رودخانه های مهم حوزه آبریز خزر شرقی است که میزان قابل توجهی از آب آن وارد دریای خزر می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به علت شرایط آب و هوایی مناسب بیش از 40 شهر بزرگ و کوچک با جمعیت های مختلف و تعداد زیادی روستا در حاشیه جنوبی و کنار سواحل دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن توسعه یافته اند که فاضلاب بیشتر آنها از طریق این رودخانه ها به دریای خزر انتقال می یابد. در مواردی نیز فاضلاب مستقیما به دریا هدایت می شود.

اگر چه طبق قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست ایران، شرکت های آب و فاضلاب موظفند فاضلاب شهرهای مختلف را در حد استانداردهای این سازمان تصفیه و بعد آن را به منابع آب های سطحی از جمله دریا هدایت کنند، اما عملا چنین اقداماتی صورت نمی گیرد.

نمونه آن در شهرستان نکا و عدم مدیریت پسماند و ورود صد درصدی فاضلابهای خانگی و شهری به "نکا رود" دیده می شود که این رودخانه را به یکی از آلوده ترین رودخانه های ورودی به دریای خزر تبدیل کرده. 

میزان قابل توجهی از فاضلاب خانگی و شهری و در این میان مدیران شهری چون فرماندار،شهردار و مجموعه شورای شهر هیچ تلاشی برای جلوگیری از این فاجعه ندارد . گفتنی است نکا رود یکی از روزخانه های خیلی مهم حوزه آبریز خزر شرقی است که میزان قابل توجهی از آب  آن وارد دریای خزر می شود و از کوهستانهای البرز شرقی سرچشمه می

گیرد.

این در حالی است که این روزها حال بزرگ ترین دریاچه دنیا و زیستمندانش خیلی خوب نیست. جمعیت بزرگترین پستاندار دریای خزر از 10سال قبل به تعداد کمی رسیده، بسیاری از گونه های شاخص و زیستمندان این دریاچه در وضعیت بحرانی قرار دارند و کارشناسان مهم ترین دلیل آن را آلوده بودن رودخانه ها و آبراه های ورودی به این دریاچه می دانند. 

اما رییس محیط زیست استان مازندران معتقد است این رودخانه نسبت به رودخانه های دیگر استان آلودگی کمتری دارد.

محمد علی طالبی در مورد پساب ها و فاضلاب ها به خبرآنلاین می گوید: ما در این شهر با 3 نوع فاضلاب مواجه هستیم: فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی و سومین نوع آن فاضلاب کشاورزی است که انتهای فصل زمستان و ابتدای بهار به این رودخانه ریخته می شود. 

او می گوید: ما 3 واحد آب بر کنار رودخانه داریم. اما اینها از حوضچه های تسریب گذشته و سیستم های رسوب گذاری روی همه آنها انجام می شود.

طالبی در مورد جلوگیری از این کار می گوید: اخطاریه هایی به شهرداری داده شده است که توانسته جلوی سرازیری خیلی از فاضلاب ها را بگیرد.

به گفته او کنترل کل این موضوع احتیاج به بودجه کلانی دارد که به این راحتی ها امکان پذیر نیست.

47233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ع.ک A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    54 0
    ای سرزمین زیبا، ما با تو چه ها که نکردیمافسوس
  • Mohammad ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    48 0
    لطفا خبري هم در مورد نيروگاه نكا تهيه كنيد چون باعث آلودگي هواي كل منطقه شده دود ناشي از سوخت مازوت بسيار خطرناكه و به زمين هم منتقل ميشه و گونه هاي گياهي و حيواني هم در خطر هستن
  • حسین A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    7 0
    من اهل همین شهرم،بخدا اگه این رودخونه و حاشیه زیباش در اختیار اروپاییها بود میشد بهشت روی زمین،اما افسوس یه مشت ادمهایی که اگه 5 تا گوسفند بدی دستشون نمیتونن یک روز ازش نگهداری کنن شدن مسئول و برنامه ریز شهرا،خبرانلاین چاپ کن که دلم خیلی پره
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    1 0
    باید تنبیه شوند .همه خوابیم انگار.
  • سیا A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    2 0
    این نشان دهنده مدیریت قویی که در کشور حاکم است میباشد.
  • علی A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    1 0
    من خودم بچه همین شهرم فاضلاب تمام مغازه های لب خيابون اصلی میاد و میریزه توى رودخونه. از روی پل که رد بشید میبینید آب سیاه رنگی که بوی گند داره میاد و میریزه توى رودخونه.
  • نکایی ریکا A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    4 0
    نکا شهری صنعتی هست. اما از صنعت و درآمد و اشتغال آن شهروندان نکایی استفاده نمیکنند بلکه شهرهای همجوار سودشو میبرند. متاسفانه تمام آلودگی ها، ضرر و زیان ها و تصادفات جاده ای برای شهروندان نکاییست اما مسئولان اصلا به فکر شهر نکا نیستند و روز به روز مشکلات شهر بیشتر میشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    دوستای هموطنی که میان جهت شنا در سواحل خزری، با این کار خودکشی کردید،اب به شدت الودست جدی بگیرید.حتی ماهی های صید شده از خزر درصد زیادی مواد شیمیایی درشون وجود داره و بهتره از پرورش دهندگان ماهی خریداری بشوند.
  • مليكا A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    چرا داريم همه چيو تو كشورمون از بين ميبريم اين محيط زيست زيبا حيفه وظيفه هممون هست كه حفظش كنيم