فارس نوشت:

عزت‌الله یوسفیان ملا امروز در برنامه تلویزیونی شبکه خبرگفت: کشاورز را مجبور می‌کنند زمین‌هایش را بفروشد زمینی که ارزش آن ۵ میلیون تومان است دلالان ۲۰ میلیون تومان می‌دهند در حالی که از آن زمین‌ها هیچ سودی نصیبشان نمی‌شود.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: حتی همین دلالان ۱۰ میلیون تومان هم به دهیار و شورای روستا در قالب ساخت مدرسه و غیره می‌دهند و آن‌ها سریع پروانه ساخت خانه یا هر چیز دیگری را آماده می‌کنند.

یوسفیان ملا گفت: طی سال‌های گذشته ۴ میلیون هکتار زمین کشاورزی واگذار شده است اما این واگذاری‌ها نتیجه مناسبی نداشته است.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: زمین کشاورزی ناموس کشاورزان است و به دلیل بی‌حمایتی‌ها از این بخش آن‌ها مجبور می‌شوند زمین‌شان را بفروشند.

یوسفیان ملا گفت: در طول یک هفته ۲۰ منزل مسکونی در اطراف روستا ساخته می‌شود و همه این‌ها نشان می‌دهد که از بخش کشاورزی حمایتی نمی‌شود.

وی گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود ۲۰۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی به این بخش اضافه شود اما ۲۰۰ دستگاه هم اضافه نشده است. این در حالی است که دوره برنامه پنجم تمام می‌شود و در حال تدوین برنامه ششم هستیم.

نماینده مردم آمال و لاریجانی در مجلس همچنین گفت: در خرید محصول از کشاورزان سختگیری‌های زیادی می‌شود آنقدر که آن‌ها ترجیح می‌دهند محصول خود را به دولت نفروشند.

وی افزود: به تازگی با دستور رئیس‌جمهور سازمان تعاون روستایی مسئول خرید توافقی برنج شالیکاران شده است و امیدواریم که برنامه خرید آن‌ها طوری باشد تا برنج‌کاران را از فروش محصول خود به دولت دور نکند.

یوسفیان ملا گفت: طی سال‌های گذشته ۴ میلیون هکتار زمین کشاورزی واگذار شده است اما این واگذاری‌ها نتیجه مناسبی نداشته است.

در ادامه این بحث جمیل علیزاده دبیر انجمن برنج نیز گفت: قیمتی که دولت امسال برای خرید توافقی می‌خواهد اعلام کند مناسب با تورم است اما زمان اعلام آن صحیح نیست.

به گفته علیزاده بهترین زمان اعلام نرخ خرید تضمینی برنج شهریور‌ماه است چرا که اعلام زود‌هنگام باعث می‌شود محصول کشاورز ارزان‌تر خریداری شود.

وی در ادامه گفت: یکی از اشکالات نرخ خرید تضمینی که سال‌ها است مواجه هستیم نداشتن تفاوت معقول بین برنج پرمحصول و کم محصول است. دولت می‌تواند با در نظر گرفتن قیمت مناسب برای برنج پرمحصول آن‌ها را به کشت این محصول استراتژیک ترغیب کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =