ایرنا نوشت:

ترکیه در خواست آمریکا را برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب این کشور در عملیات هوایی علیه گروه تکفیری - تروریستی ˈداعشˈ رد کرد. اینجرلیک بزرگترین پایگاهی است که آمریکا در قالب شرایط تعریف شده در یک قرارداد دفاعی از آن استفاده می کند.
به گزارش ایرنا، با رد این درخواست به نظر می رسد، تلاشهای 'چاک هیگل' و 'جان کری' وزیران دفاع و خارجه آمریکا که هفته گذشته به فاصله یکی دو روز به آنکارا سفر کردند، برای متقاعد ساختن ترکیه عقیم مانده است.

روزنامه خبرترک روز پنجشنبه به نقل از منابع موثق در آنکارا گزارش داد، آنکارا نه تنها به درخواست آمریکا برای استفاده از پایگاه اینجرلیک در عملیات هوایی پاسخ رد داده، بلکه با درخواست های واشنگتن برای استفاده از این پایگاه در قالب حمایت های لجستیکی از عملیات هوایی ضد داعش نیز مخالفت کرده است. اما ترکیه تصریح کرده است که در ارسال کمک های انسانی همکاری لازم را خواهد داشت.

به نوشته همین روزنامه، آنکارا در مذاکرات هفته گذشته با مقام های آمریکایی، ملاحظات خود را برای شرکت نکردن در ائتلاف بین المللی ضد داعش برای آمریکایی ها تبیین و بویژه گوشزد کرده است،49 تن از کارکنان کنسولگری ترکیه در موصل در اسارت داعش هستند.

به نوشته خبرترک، خودداری ترکیه از همسویی با آمریکا و امضا نکردن بیانیه مشترک آمریکا و 10 کشور عربی شرکت کننده در نشست جده، واشنگتن را ناراحت کرده است. ترکیه اعلام کرده است نمی خواهد دست به اقدامی بزند که امنیت گروگانهای ترک را به خطر بیندازد. 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهور ترکیه نیز روز گذشته به صراحت بر این حساسیت ترکیه تاکید کرد.

منابع یادشده گفته اند، جان کری در دیدار هفته گذشته خود در آنکارا با اردوغان، ناخرسندی واشنگتن از مواضع ترکیه را ابراز کرده و گفته است، همسویی نکردن ترکیه 'نمود قدرتمند ائتلاف بین المللی برای مقابله با داعش را تضعیف کرده است'. اردوغان نیز در پاسخ با اشاره به اسارت شهروندان این کشور در دست داعش، متذکر شد، ترکیه همواره در مبارزه با هرنوع تروریسم همکاری و مواضع صریح و روشنی داشته است.

خبرترک مدعی شده است به دنبال رد همکاری ترکیه با آمریکا، رسانه های آمریکایی هجمه گسترده ای را علیه این کشور شروع کرده و این کشور را به همکاری با داعش متهم کرده اند.

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =