رویاهای شهریوری اشرف جان از میان روزنامه‌های پاره پوره

کتاب «اشرف جان و رویاهای شهریور» به قلم شرمین نادری و سیروس سعدوندیان به تازگی منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

«اشرف جان و رویاهای شهریور» روایتی تاریخی داستانی است که نادری درباره آن اظهار کرد: کتاب «اشرف جان و رویاهای شهریور» تلفیقی از حقیقت و رویاست، شامل پنج روایت از دو نویسنده، یکی محقق و یابنده دفتر خاطراتِ دختر جوانی که هفتاد سال پیش خواب‌هایش را می‌نوشته و دیگری قصه‌گو و روایت‌گر خیالات این دختر که انگار تمامی زندگی‌اش بعد از مرگ خواهر جوانش به نوعی به خواب گذشته است. کتاب البته نویسنده سومی هم دارد، افسرجان، همان دختر رویانویس، که خاطراتش قسمتی قشنگ و بی‌دست‌خوردگی و بی‌تکلف از تاریخ ما هستند، تصویر صاف و بی‌خدشه تابستان 1320، همان وقت که افسرهای پاگون‌پوش انگلیسی در شهر قدم می‌زدند و شهر در بیم و هراسِ اشغال بود و دخترکان ارمک‌پوش مدرسه ژاندارک، برای فراموش کردن صدای هواپیماهای متفقین، رادیو گوش می‌کردند و از روی مجله مد، پیراهن ژورژت می‌دوختند و پشت در شیرینی‌فروشی به انتظار جعبه‌ای نان فرنگی منتظر می‌ماندند. راوی آخر کتاب هم البته دوربین است؛ چشم صمیمی و صادقی که ریزترین خاطرات روزگار افسرجان و اشرف‌جان را ثبت کرده، قبل از این که یکی‌شان بر اثر زایمان دردناکی بمیرد و آن یکی قصه شود.

بنابراین گزارش در پشت جلد کتاب هم آمده است: «دفتر خاطراتی قدیمی و شگرف در میان روزنامه‌های پاره‌ پوره بساط کهنه‌فروشی پیدا می‌شود؛ دفتری هفتادساله از خواب‌نوشت‌های دختری جوان و غمگین به نام افسر. دفتر اما به دست محققی افتاده که راه کنکاش را می‌داند، خاطره‌ها را می‌خواند و زیر نشانه‌های کوچک و روشن خط می‌کشد و توی خواب‌های دختر، که نامش افسر است، به دنبال نام و نشانی آشنا می‌گردد. ده سال می‌گذرد از روز پیدا شدن دفتر و یابنده دیگر نام دختر و حتی نشانی منزل او را می‌داند، نام برادر و پدرش را در صفحات تاریخ یافته و از پایان خیلی از آدم‌های آن خواب‌نوشت‌ها خبر دارد. اما نمی‌داند که بر نویسنده این قصه چه گذشته بعد از این همه سال، بعد از آن شهریور داغ 1320. این وسط اما شاگردی تازه‌نفس به استادش پیشنهاد می‌کند که قصه را دوباره بگویند؛ قصه رویاهای افسرجان را و قصه اشرف‌جان، خواهر مرده افسرجان، که در همان تابستان در وانفسای آمدن متفقین جام مرگ را نوشیده و دختر کوچکش را برای افسرجان جا گذاشته.

اشرف‌جان نامی حقیقی است، نام یکی از دخترکان روزگار دور ایران، و رویاهای شهریوری هم کابوس هفتادساله یورش غرایب است و حکایت تلخ و شیرین دل‌های لرزان و کنجکاو همه دخترکان آن روزگار که به بمبی می‌شکستند و به گرمای پالتوی خرگوشی آلامد آرام می‌گرفتند. کتاب تمام و کمال همین است؛ قصه‌ای از روزگاران رفته دو خواهر و پر از خواب و بیداری، حقیقت و تاریخ و رویا، همه درهم.»

کتاب «اشرف جان و رویاهای شهریور» در 192 صفحه و قیمت 18000 تومان در نشر آمه منتشر و روانه بازار نشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =