مراسم رونمایی از کتاب «آه با شین» نوشته محمد کاظم مزینانی با حضور و سخنرانی علی‌رضا قزوه، محمدرضابایرامی، ناصر کشاورز و جمعی از شاعران و نویسندگان در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، رمان «آه با شین» که دومین اثر از سه‌گانه مزینانی درباره فضای کشور در سالهای منتهی به انقلاب 57 است، ساعت 15:30 امروز دوشنبه رونمایی شد. در این مراسم که با اجرای مسعود خیرخواه کارشناس - مجری حوزه کتاب برگزار شد، محمدکاظم مزینانی و یوسفعلی میرشکاک نیز از طریق پخش تصاویر ضبط شده‌ای که در خلال برنامه به نمایش گذاشته شد، به معرفی و ارائه مطالبی در مورد این رمان پرداختند.

محمد کاظم مزینانی درباره این کتاب گفت: رمان «آه با ‌شین» دومین اثر از یک سه‌گانه درباره اوضاع قبل از انقلاب است، اولین اثر این سه‌گانه «شاه بی‌شین» بود که داستان زندگی شاه را مبتنی بر اسناد تاریخی و برگرفته از یک واقعیت روایت می‌کرد، رمانی که نگاهش از پایین به بالاست و در واقع در چارچوب داستان و تخیل روایت می‌شود. وی درباره سومین اثر این سه گانه نیز گفت: این اثر که در دست تالیف است صرفا مجموعه‌ای از اتوبیوگرافی‌هاست که کامل کننده دو رمان قبلی است.


بنابراین گزارش، «آه با ‌شین» روایت کننده فعالیت یک مبارز انقلابی چپ با فضای فکری کمونیستی است که از دهه 20 شمسی و بدو تولد شخصیت اصلی داستان آغاز می‌شود و تا سال 90 ادامه دارد. در این رمان به نوعی به تناقضات و تفاوت‌های نسلی بین شخصیت اصلی و فرزندش اشاره شده است.

علیرضا قزوه در بخشی از سخنان خود درباره این اثر گفت: رمان «آه با شین» اطلاعات خوبی در حوزه‌های مردم‌شناسی و واژه‌شناسی در اختیار خوانندگان می‌گذارد. اطلاعاتی که حتی در فضای دانشگاهی کمتر به آن پرداخته شده است. مثلاً در بخشی از داستان برای این‌که جوانی را به زندگی امیدوار کنند از چوب سواحلی استفاده می‌کنند. شاید خیلی‌ها با این ترکیب آشنا نباشند. چوب سواحلی چیزی است که از آن برای ایجاد علقه بین پسران و دختران جوان استفاده می‌شد.

وی ادامه داد: تشبیه در این اثر بر استعاره چیره شده است. در شعر بزرگسال عکس این اتفاق می‌افتد اما در این رمان، تشبیهات زیادی به چشم می‌خورد تا آنجا که می‌توان از دل این اثر یک کتاب 70 یا 80 صفحه‌ای بیرون آورد. البته به دلیل تعلق خاطر نویسنده با شاعرانگی، جاهایی هم از استعاره وام گرفته شده است. به هرحال شاعر می‌تواند در حوزه داستان اثر خلق کند اما اگر داستان‌نویس قصد ورود به وادی شعر را داشته باشد، کار سختی خواهد داشت.

او همچنین این را هم گفت که با توجه به نقش امیرحسین فردی و تاکیدش در حوزه ادبیات داستانی انقلاب، باید نوشتن این دو رمان مزینانی را به نوعی ادای دین به زنده یاد فردی دانست.

همچنین محمدرضا بایرامی دیگر سخنران این مراسم اظهار داشت:‌ مزینانی را از زمانی که شاعر کودک بود می شناختم و همیشه به شعرهای ایشان علاقه داشتم،‌ مزینانی جزو کمتر هنرمندانی است که درهر حوزه ای که قدم می گذارد ارزش قلم و قدم خود را حفظ می کند و در آن حوزه تمام تلاش خود را می کند تا اثر خوب و فاخری از خود به جای بگذارد.

بایرامی در ادامه از قلم روان مزینانی تعریف کرد و افزود:‌ ریزه کاری های شگفت انگیزی در کار آقای مزینانی وجود داشت که مرا به این کتاب علاقه مند کرده بود. در حالی که ما همیشه شاهد بودیم شاعران نویسندگان خوبی نمی شوند ولی آقای مزینانی ثابت کرد که لزوما یک شاعر خوب می تواند یک نویسنده خوب هم باشد.

ناصر کشاورز به عنوان آخرین سخنران نیز درباره این کتاب خاطرنشان کرد:‌ زمانی که داشتم آخرین رمان آقای کاظمی را مطالعه می کردم گویی در گردابی غرق شدم و زمانی که به خود آمدم متوجه شدم که شب شده و من هنوز در این رمان شناور هستم.

وی ادامه داد: این رمان بیشتر از این که یک داستان است و می توان گفت یک گالری بزرگ از نقاشی های خوب و دوست داشتنی بود. مزینانی همیشه به من می گفت اثر ادبی باید مهندسی و ساختار داشته باشد و من امروز این ساخت و مهندسی را که مزینانی از او سخن می گفت در آه با شین به خوبی مشاهده کردم و متوجه شدم که آثاری که با برنامه و مهندسی واژه ها خلق می شوند چه تفاوتی بادیگر آثار ادبی دارند.

به گزارش خبرآنلاین، در بخشی از این رمان می‌خوانیم:
سلطان‌علی، با شلوار سیاه و گشاد و کلاه پشمی، نشسته بود جلوی پنجره مشبک آب انبار و سیگار می‌کشید که ته‌تغاری اولین عکس عمر او را گرفت.
- شماهم که شازده، نعوذبالله، مثل جرجیس پیغمبر تند و تند معجزه می‌کنید!
چند روز بعد وقتی ته‌تغاری عکسش رو به او نشان داد، دهانش باز ماند و گفت: «یا صاحب امر! این دیگر چیست؟ زبانم لال، مثل روح...

مکث کرد و ناگهان، مثل اینکه کشف بزرگی کرده باشد، گفت: «حتما خداوند رب‌العالمین همینطوری بندگانش رو زیر نظر داره و از آنها عسک می‌گیرد تا روز قیامت، بدون هیچ عذر و بهانه‌ای، گرز صد مَنی بر سرشان... پناه بر خدا ... پناه بر خدا ... چه عسک‌هایی که در یوم‌المحشر از بنی بشر ... خدا به دور ... چه عسک‌های قبیحی! حالا خدا هیچ‌چی، آدم جواب زن و بچه و سر و همسرش را چه بدهد؟»

پرک توتون چسبیده به زبانش را تُف کرد و ادامه داد: «آن جعبه‌های عسک دار که دیگر بدتر ... قباحت دارد آدم نگاهشان کند. زن‌های سرلخت طوری میان آن جعبه‌ها قر و اطوار ... که استغفرالله ... چه بگویم!؟»

بنابراین گزارش، قرار بود رضا امیرخانی نیز در این مراسم سخنرانی کند که به خاطر برخی بی نظمی های اجرایی، با وجود وعده قبلی، این اتفاق نیافتاد.

رمان «آه با شین» نوشته محمد کاظم مزینانی توسط مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با قیمت 12900 تومان منتشر و راهی بازار نشر شده است.
6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یه کتابخوان IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    3 0
    شاه بی شین که خیلی کتاب خوبی بود. امیدوارم آه با شین هم مثل شاه بی شین عالی باشد .. واقعا انتشارات سوره مهر همیشه در مورد چاپ و انتشار کتابهاش سلیقه به خرج داده و دست همه مسئولینش درد نکنه ..