روزنامه جام جم گفت وگویی با دری نجف آبادی عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقبه در اراک انجام داده است.

*متاسفانه تاکنون به ابعاد منطقه‌ای حوادث سال 88 کمتر پرداخته شده است، اما به نظر من کشورهای منطقه از این اتفاقات تاثیر گرفتند. مثلا شما نگاه کنید به انتخابات عراق که پس از وقایع 88 رخ داد. خب می‌بینیم آنجا علاوی 91 رأی می‌آورد، در حالی که مالکی تنها 89 رأی دارد. این متاثر از شرایط ایران بود و هرچند علاوی عملا موفق به تشکیل دولت نشد، اما اگر می‌توانست نتیجه‌ای جز روی کار آمدن یک دولت لاییک متمایل به غرب در همسایگی ما نداشت. دولتی که سیاستش به سمت سازش‌کاری در قبال همه مخالفان ایران و نیز مرتجعان منطقه دنبال می‌شد.

* و اگر این روند ادامه می‌یافت، هم به زیان مصالح ملی ما بود و هم به ضرر منافع مردم عراق. همچنین می‌توانست به افزایش مشکلات میان همسایگان و دامن زدن به مسائل قومی و نژادی منجر شود. بنابراین نه فقط این نمونه، بلکه بخشی از حوادث منطقه‌ای را باید تحت تاثیر مسائلی که در ایران به‌وجود آمد، بررسی کنیم.

*برای بررسی همه مسائلی که مطرح می‌شد اقدام شد. شورای نگهبان هیات ویژه‌ای منصوب کرد. من بودم، آقای ابوترابی بود، آقای رحیمیان، دکتر افتخار جهرمی، دکتر ولایتی، آقای حدادعادل و برخی دیگر از آقایان. صندوق‌ها را بازشماری کردیم حتی مهلت این رسیدگی هم تمدید شد، خب دیدیم تخلفی آنچنان که نتایج انتخابات را تغییر دهد، وجود نداشته، اما اغتشاشگران همچنان به اقدامات خود ادامه دادند، اقداماتی که همه موجب خسارت بود و موجب طمع شد.
*آقایان حتی محدود به این اعتراضات نماندند، بلکه ادعاها تبدیل شد به اردوکشی خیابانی و شروع کردند به شب‌نامه‌نویسی. چرا؟ چون رسانه‌های بیگانه دامن زدند. برای آن که می‌خواستند مصالح ملی ما آسیب ببیند. در این هشت ماه، کشور مثل هشت سال زمان جنگ آسیب دید و دچار نابسامانی شد. 

/212 27

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمّد IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    1 37
    آیت‌الله نجف آبادی، فردِ حق‌طلبی‌ست، رابطۀ خوبی هم با اصلاح‌طلبان دارد، حرفِ ایشان سند است.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    28 1
    توضیح ندادند چطور 89 رای که کمتر بود دولت تشکیل داد ولی 91 رای نتوانست دوم منظور اینه که مهم نیست کی بیشتر رای بیاره ؟!