فارس نوشت:

جالب است بدانید که علی‌رغم مهم بودن ارتش نظامی در اکثر کشورها اما کشورهایی وجود دارند که ارتش نظامی ندارند.

شاید جمله معروف نخستین صدراعظم آلمان «اتو فون بیسمرک» که گفت: «اگر خواهان صلح هستی، آماده جنگ باش» را شنیده باشید. ولی با این همه، در کره زمین کشورهایی وجود دارند که فاقد ارتش نظامی هستند.

واتیکان

دولت به اصطلاح درون بومی واتیکان در داخل محدوده شهر روم قرار گرفته است و در عین حال کاملا مستقل از کشور ایتالیا فعالیت می‌کند. از کشور واتیکان در قوانین بین‌الملل به نام قلمرو حاکمیت مقدس و اقامتگاه بالاترین مقامات معنوی کلیسای کاتولیک روم یاد می‌شود.

جمهوری نائورو

جمهوری نائورو، کشور جزیره‌‌ای و کوچک در منطقه غرب قاره اقیانوسیه است. این کشور حدود 14 هزار نفر جمعیت دارد و در سال 1986 اعلام استقلال کرده است.بر اساس تفاهم‌های غیر رسمی، ارتش کشور استرالیا از این کشور حمایت می‌کند.
در سال 1940 میلادی، ارتش آلمان به کشور نائورو حمله کرد و نیروهای ارتش استرالیا از این کشور در برابر ارتش آلمان دفاع کردند.

لیختن اشتاین

کشور لیختن اشتاین در قلب اروپا واقع شده است؛ پایتخت لیختن اشتاین، شهر فادوتس است و این کشور از شرق با اتریش و از غرب با سوئیس هم مرز است.
این کشور به صورت کامل با خاک این دو دولت احاطه شده است. نظام حکومتی لیختن اشتاین، سلطنت مشروطه می‌باشد.
هیچ دولتی در جهان در قبال امنیت این کشور مسئول نمی‌باشد. ولی با این تفاسیر، در لیختن اشتاین شنیده شده است که در مذاکرات این کشور با سوئیس، توافقاتی در رابطه با حمایت توسط چند کشور بدست آمده است.

جزایر مارشال

این جمهوری یک جزیره میکرونزی در اقیانوس آرام است و پایتخت آن ماجورو می‌باشد. جمهوری جزایر مارشال بر روی 25 آبسنگ حلقوی (آتول) و 5 مجمع الجزایر زنجیره‌ای مارشال قرار گرفته است. جمعیت این جمهوری در سال 2008 میلادی، 63174 نفر برآورد شده بوده است.
این کشور از اعضای اتحادیه آزاد ایالات متحده‌ی آمریکا بوده و به صورت مستقیم توسط ارتش آمریکا حمایت می‌شود.

گرنادا

کشور جزیره‌ای گرنادا در جنوب شرق دریای کارائیب قرار دارد و جزایر گرنادا و مجمع الجزایر آتشفشانی آنتیل کوچک که در 300 کیلوتری آن واقع شده‌اند را در بر می‌گیرد.
دولت‌های بسیاری حامی این کشور هستند. در این میان می‌توان به آنتیگوا و بربودا، باربادوس، جمهوری دومنیکن، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا و همچنین سنت وینسنت و گرنادین‌ها، اشاره نمود ولی همه این دولت ها فاقد ارتش قدرتمند بوده و در زمان نیاز به حمایت نظامی، این کشور تنها می‌تواند بر روی ارتش ایالات متحده حساب کند.

آندورا

این کشور کوچک اروپایی در میان دو کشور فرانسه و اسپانیا محصور بوده و به دریا راه ندارد. کلمه آندروا به زبان باسکی، زمین بایر ترجمه می‌شود.
حامیان این کشور فرانسه، اسپانیا و نیروهای ناتو هستند.

جمهوری پالائو

جمهوری جزیره‌ای پالائو در اقیانوس آرام و در 800 کیلومتری شرق مجمع الجزایر فیلیپین واقع شده است.
پایتخت پالائو شهر ملکئوک است؛ جمعیت این جمهوری در سال 2008 میلادی، حدود 21 هزار نفر اعلام شد که در 328 جزیره ساکن هستند.
این جمهوری از اعضای اتحادیه ی آزاد ایالات متحده آمریکا بوده و بر اساس عهدنامه 1983،دفاع از این کشورها بر عهده ارتش آمریکا است.

ساموآ

کشور جزیره‌ای ساموآ در منطقه جنوبی اقیانوس آرام قرار دارد و بخشی از یک مجمع الجزایر به شمار می‌آید. پایتخت این کشور آپیا نام دارد و بر روی جزیره اوپولا واقع شده است.
این کشور یک تفاهم‌نامه دوستی در چارچوب حمایت نظامی با همسایه خود یعنی کشور نیوزلند دارد.

کاستاریکا

کشور کاستاریکا یکی از کوچکترین دولت‌های آمریکای مرکزی است که در نقطه اتصال میان دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی قرار گرفته است. با این که این کشور در چنین منطقه‌ای قرار دارد ولی فاقد ارتش بوده و به اصطلاح، کشور سفید به شمار می‌آید. پایتخت کاستاریکا، شهر سان خوزه است.
به پاس امضای قرارداد همکاری مشترک در سال 1947، این کشور تحت حمایت چندین کشور منجمله آمریکا، کوبا و شیلی قرار دارد و در صورت بروز ناآرامی می‌تواند بر روی کمک نظامی این کشورها حساب کند.

جزایر سلیمان

این کشور جزیره‌ای در منطقه جنوب غربی اقیانوس آرام در ناحیه ملانزی قرار دارد و بخش اعظمی از این مجمع الجزایر و جزیره‌های اطراف را شامل می‌شود. تعداد کل جزیره‌های جزایر سلیمان، 992 عدد است.
این کشور تحت حمایت چند ابرقدرت نظامی است ولی بیشتر بر روی حمایت نظامی ارتش استرالیا حساب می‌کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    16 0
    جزایر مارشال جزو معدود کشورهایه که بدون ویزا می تونید برید ولی قبلش یه برسی کنید که کجاس دقیقا