تسنیم نوشت:

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی گفت: هزینه مرمت یک بنای تاریخی ۵۰ درصد ساخت یک بنای به همان ابعاد است لذا این موضوع غلط جا افتاده است که این هزینه‌ها برعکس است.

احسان ایروانی در گفت‌وگو با تسنیم،‌ با بیان این‌که صندوق احیا یک هماهنگ‌کننده است در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان امیدوار بود مرمت و احیای آثار تاریخی کشورمان سرعت بیش‌تری به خود بگیرد، اظهار داشت: این امکان وجود دارد اگر شهرداری‌های و سازمان میراث فرهنگی به یک وفاقی در این زمینه برسند به طوری که شهردای دست از سوداگری‌اش بردارد و سازمان میراث فرهنگی کار حمایت و هدایتی‌اش را تقویت کند نه انحصار‌طلبی‌اش را.

وی با بیان اینکه همه فکر می‌کنند کار مرمت و احیا پرهزینه است در حالی که اینگونه نیست تصریح کرد: به عنوان نمونه بین راه کسی می‌خواهد یک مجتمع بسازد، ساخت این مجتمع کمتر از ۸ میلیارد تومان هزینه ندارد؛ بعد می‌بینیم که سازنده چیزی می‌سازد که شب باد سنگین می‌آید و مشکل برای بنا ایجاد می‌کند؛ در عین حال این بنا ارزش کالبدی ندارد.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی تصریح کرد: این درحال است که کارونسراهای ما از ۵۰۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد تومان بیشتر هزینه ندارند یعنی با ۵۰ درصد آن می‌توانند بنایی زیبا را در اختیار بگیرند، ضمن اینکه یک نوپردازی و یک فضاسازی آنجا را تبدیل به مقصد می‌کند در شهر هم همینطور است.

ایروانی با بیان اینکه تزئینات بنا هزینه دارد و البته همه این مناطق تزئینات ندارند خاطرنشان کرد: مزیت این بناهای تاریخی به این است که انرژی ذخیره می‌کنند، زیبایی دارند و ظرفیت‌های ۲۰۰ نوع کاربری دارند، ضمن اینکه قیمت‌های تمام‌شده مرمت و احیا کمتر از ساختن یک بنا با همان زیربناست.

وی اضافه کرد: این موضوع غلط جا افتاده است که قیمت مرمت از قیمت ساخت بالاتر است، باید این ماجرا را اصلاح کنیم، این‌ها را شهرداری‌ها می‌توانند اصلاح کنند در عین حال سازمان میراث فرهنگی باید به سرعت با شهرداری‌ها و شورای عالی استان‌ها ارتباط برقرار کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • arsalan IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    5 0
    تو شهرداری که همه به فکر زد و بندن....فقط بودجه میذارن واسه کارایی که بشه پولاشو بالا کشید.... تازه پروژه ها رو کسایی میگیرن که آشنا باشن....