دبیر ستاد حقوق بشر، در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر در مجموعه فرهنگی سرچشمه آل سعود را بنی امیه زمان دانست.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر محمدجواد لاریجانی در این مراسم با اشاره به  حدیثی از امام صادق (ع) گفت: امام علیه السلام یاران خود را توصیه می کرد که ساعاتی از ایام هفته را به شناخت معارف دین، شناخت اهل بیت و دشمن شناسی و از جمله بنی امیه اختصاص دهند. اگر آدم فکر کند که منظور از بنی امیه، همان بنی امیه تاریخی بوده سخت در اشتباه است. الان هم بنی امیه وجود دارد، الان هم راه و روش بنی امیه وجود دارد و باید مصداق بنی امیه زمان را شناخت. این سفارش اهل بیت به شناختن دشمن و تامل در رفتار و مشی دشمن موضوعی نیست که مربوط به یک برهه تاریخی بوده و تمام شده باشد.

لاریجانی گفت: بنی امیه ویژگی هایی داشتند که الان هم برخی از دشمنان جمهوری اسلامی چه در داخل و چه در خارج این ویژگی ها را دارند. مصداق بارز بنی امیه، امروز رژیم سعودی است و تفاوتشان با معاویه در این است که نسبت به او هوش کمتری دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه باید دید چه کسانی امروز ویژگی های بنی امیه را تبلیغ می کنند گفت: مشی بنی امیه از لحاظ فکری بر دو پایه تئوریک استوار بود . اینها اول مرجئه و دوم قدریه بودند و اندیشه های انحرافی خود را در قالب این دو تئوری ترویج می کردند و همه اقدامات ننگین و ضد دین خود را با همین دو پایه فکری توجیه می کردند.

لاریجانی در تشریح این دو پایه تئوریک گفت: مرجئه همان اندیشه ای است که می گوید دلت پاک باشد، نیازی به فرایض نیست. فرایض را لق می کردند و به جای اینکه دین را به درستی بفهمند و به فرایض آن ملتزم باشند و برای اقامه آن تلاش کنند و آن را معرفی و از آن دفاع کنند می گفتند دین برای این است که آدم دلش پاک باشد دیگر نیازی به این ها نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه گفت: پایه تئوریک دیگر بنی امیه که اولی را تقویت می کرد این بود که آنها اندیشه قدریه را ترویج می کردند و می گفتند این خواست خداست که کسانی را بر کسان دیگر تفوق و سیطره داده است، حال آنکه از نگاه اهل بیت علیهم السلام حکومت و سیطره بدون مجوز اهل بیت (ع) برای هیچکس مشروعیت ندارد.

اهل بیت علهیم السلام این دو اندیشه را رد می کردند و قبول نداشتند. الان هم برخی به همین دو اندیشه تمسک می جویند. اینکه می گویند واقع گرا باشیم به هرحال آمریکا قدرت برتر جهان است و باید این سیطره او را به رسمیت شناخت و مبارره و مقاومت فایده ای ندارد، ادامه همان اندیشه قدریه است که بنی امیه آن را ترویج می کردند.
4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =