قائم‌مقام نمایشگاه کتاب: صدا و سیما فرع را چسبید و اصل را رها کرد

ایسنا نوشت:

قائم‌مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب با اشاره به توجه کم‌ صداوسیما به بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور گفت: فروش نمایشگاه کتاب تهران تا به حال از مرز 60 میلیارد تومان گذشته است.

او همچنین به سوالی درباره بازدید مقام معظم رهبری از غرفه‌های برخی ناشران در نمایشگاه و واکنش‌ها نسبت به این موضوع سخن گفت.

 امیرمسعود شهرام‌نیا - قائم‌مقام و معاون اجرایی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران‌ - عصر بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه در پایان دهمین روز برپایی نمایشگاه در نشستی حاضر شد و اعلام کرد: در این دوره از نمایشگاه در شش روز ابتدایی فروش از 48 میلیارد تومان سال گذشته عبور کرده و تا به حال به رقمی بالای 60 میلیارد تومان رسیده است.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال فروش نمایشگاه کتاب به نسبت سال گذشته 70 تا 80 درصد رشد داشته باشد.

شهرام‌نیا گفت: این رقم تنها متوجه سیستم‌های بانک صادرات است اما خریدهای دیگری از طریق وجه نقد و بن‌های کاغذی صورت گرفته که در این آمار نیامده است.

او در ادامه درباره میزان بازدید مردم از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: میزان بازدیدکنندگان در روزهای مختلف نمایشگاه متفاوت بوده است. مثلا در روزهای ابتدایی نمایشگاه میزان بازدیدکننده به نسبت سال قبل دوبرابر بوده است. اما در دو سه روز بعد ما با ریزش بازدیدکننده مواجه بودیم. ولی از اواسط هفته جاری دوباره شاهد افزایش بازدیدکنندگان از نمایشگاه بودیم.

او همچنین گفت: روز چهارشنبه میزان فروش نمایشگاه در تمام طول تاریخ برگزاری نمایشگاه رکورد زد.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برگزاری مراسم اختتامیه گفت: اختتامیه روز شنبه ساعت 16 برگزار می‌شود. همچنین از آقای قالیباف (شهردار تهران) دعوت کرده‌ایم به این مراسم بیاید اما هنوز نتیجه قطعی به دست ما نرسیده است.

شهرام‌نیا همچنین درباره غرفه‌هایی که در این دوره از نمایشگاه تقدیر می‌شوند گفت: در این دوره در مجموع 9 غرفه برتر شامل دو ناشر عمومی، دو غرفه در نشر بین‌الملل، سه غرفه از تشکل‌های نشر و یک غرفه در بخش جنبی تقدیر می‌شود.

او درباره انتخاب غرفه‌های برتر گفت: ظاهر غرفه‌، حجاب غرفه‌داران‌، تخلف نکردن از ضوابط، و ارائه خدمات مناسب به مردم جزو شرایط انتخاب غرفه‌های برتر هستند.

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران در ادامه به تخلف‌های صورت‌گرفته در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: نمایشگاه امسال به نسبت سال‌های گذشته تخلفات کم‌تری داشته که دلیل آن بیش‌تر به خاطر جدی‌تر شدن برخورد با متخلفان بوده است.

او همچنین گفت: ما امسال برخی از گزارش‌ها در فضای رسانه‌ها و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را درباره تخلفات ناشران و غرفه‌داران رصد می‌کردیم و از آن‌ها بهره می‌گرفتیم. البته بسیاری از این گزارش‌ها بیش‌تر جنبه خبرسازی داشت.

او در ادامه اظهار کرد: به طور کلی امسال در نمایشگاه تنها یک یا دو غرفه به طور دائم تعطیل شدند و تعطیلی سایر غرفه‌ها موقت بود.

این عضو سیاست‌گذاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مطالبات صدا و سیما از نمایشگاه کتاب برای پوشش خبری این رویداد فرهنگی گفت: برای نمایشگاه امسال صدا و سیما مبلغی از ما مطالبه نکرد و ما نیز مبلغی به آن‌ها برای پوشش خبری پرداخت نکردیم. این به خاطر آن بود که پیش‌تر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت رسمی پرداخت هرگونه مبلغ را به دستگاه‌هایی که وظیفه ذاتی آن‌ها حمایت از نمایشگاه کتاب و پوشش خبری آن است‌، ممنوع کرده بود‌ که نیروی انتظامی و صداوسیما از جمله‌ این نهادها بودند.

او گفت: انتقادی که ما از صدا و سیما داریم این است. هر فعالیت بزرگی مثل نمایشگاه کتاب اقتضائات خاص خود را دارد‌ و شرایط برگزاری نمایشگاه در مصلای تهران نیز الزاماتی را به برگزارکنندگان تحمیل می‌کند. نمونه این الزامات برپایی غرفه‌های مربوط به فروش مواد غذایی و تبلیغات است که ارشاد هیچ دخالتی در آن ندارد و این مربوط به مصلا می‌شود اما صداوسیما در گزارش‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شد تنها اشکالات ریز و حاشیه‌ای را برجسته می‌کرد. حال آن‌که از خود این رویداد بزرگ فرهنگی که عالی‌ترین مقام‌های کشور از رهبر معظم انقلاب گرفته تا روسای سه قوه،‌ وزرا‌ و نمایندگان مجلس، همچنین چهار وزیر خارجی‌، سفرای برخی از کشورها و روسای پنج نمایشگاه بین‌المللی کتاب به همراه صدها نویسنده از آن دیدن کرده‌اند به راحتی عبور می‌کرد.

شهرام‌نیا در پاسخ به سوالی درباره بازدید مقام معظم رهبری از غرفه‌های برخی ناشران و واکنش‌ها نسبت به این موضوع گفت: معظم له به عنوان یک کتاب‌خوان حرفه‌ای دغدغه‌های مشخصی در حوزه نشر و کتاب دارند. ایشان شناخت دقیق و کاملی از این حوزه دارند و کتاب‌ها و نویسنده‌ها را می‌شناسند که این شناخت برای صنعت نشر ما اتفاقی مهم و برای ما یک سرمایه بزرگ است که باید بررسی کنیم تا به حال چه اندازه توانسته‌ایم از شناخت ایشان در این حوزه استفاده کنیم.

شهرام‌نیا با اشاره به این‌که امسال انتخاب مسیر بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب با مشورت دفتر ایشان انجام شده بود‌، اظهار کرد: من هم مثل آقای صالحی قبول دارم که امسال مقام معظم رهبری نمایشگاه کتاب را بدون رتوش دیدند اما طبیعی است که معنای حضور و بازدید مقام معظم رهبری از غرفه‌های مختلف به معنای تایید همه کتاب‌های آن ناشران نیست.

او ادامه داد: توصیه‌های رهبری و تاکیدات معظم له در زمان بازدید از نمایشگاه برای ما بسیار ارزشمند بود و امیدواریم دفتر ایشان بخش بیش‌تری از توصیه‌هایی را که در زمینه کتاب و نشر داشتند در روزهای آینده منتشر کنند.

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران‌ در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف مکان برگزاری نمایشگاه در دوره بعدی گفت: تاکنون تصمیم ما بر این است که نمایشگاه سال آینده در مصلا برگزار شود البته ما برای سایر گزینه‌ها نیز تلاش می‌کنیم و آن‌ها را نیز بررسی می‌کنیم.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره واگذاری برخی از کارهای اجرایی نمایشگاه به تشکل‌ها گفت: تصمیم واگذاری اجرای نمایشگاه به تشکل‌ها تصمیم درستی است اما ممکن است اشکالاتی هم وجود داشته باشد‌، نباید توقع داشت تجربه 27 ساله برگزاری نمایشگاه کتاب به یک‌باره و بدون اشکال توسط تشکل‌ها تکرار شود.

او افزود: تشکل‌ها باید سعی کنند که همگرایی را بیش‌تر کنند و منافع جمعی را بر منافع تک تک‌شان ترجیح دهند.

شهرام‌نیا همچنین در پاسخ به سوالی درباره تقاضاهایی که تا به حال برای مهمان ویژه شدن برخی کشورها در نمایشگاه آتی کتاب تهران مطرح شده است گفت: پس از این‌که عمان‌ حضور مثبتی به عنوان مهمان ویژه در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشت تقاضا برای حضور در نمایشگاه سال آینده کتاب تهران به عنوان مهمان ویژه افزایش یافت به طوری که در دیدارهایی که در طول این 10 روز با 30 شخصیت از کشورهای مختلف داشتیم حدود 10 تقاضای جدی از سوی آنان برای مهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب سال آینده مطرح شد. تاجیکستان، ‌گرجستان، ‌چین‌ و لهستان کشورهایی بودند که مقامات آن‌ها خواستار مهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران شدند.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    2 0
    تنها چیزی که از صدا و سیما دیدیم آقای حاجیلو بود. اینم به نظرم همه کتابها رو سر و ته میگیره.