ایران نوشت: جام ملت‌های اروپا یا Euro 2016 پانزدهمین دور مسابقات فوتبال بین تیم‌های ملی اروپایی محسوب می‌شود که با تناوب چهار سال هم‌اکنون در حال برگزاری است.

این دور از مسابقات که در آن 24 تیم حضور دارند، از تاریخ 21 خرداد در کشور فرانسه آغاز شد و تا 20 تیرماه ادامه می یابد و نکته قابل ملاحظه این است که Euro 2016 را فناورانه‌ترین دور از مسابقات جام ملت‌های اروپا می‌دانند چرا که سیستم‌های هوشمندی را در آن به کار گرفته‌اند که در تاریخ فوتبال سابقه نداشته است.


فناوری‌های ناجی داور
یکی از بزرگترین دغدغه‌های داوران مسابقات فوتبال تصمیم‌گیری در مورد عبور توپ از خط دروازه است که در بسیاری از مواقع داوران در این مورد اشتباه های بزرگی انجام داده‌اند، ولی فناوری خط دروازه Hawk-Eye که در این دور از مسابقات Euro 2016 مورد استفاده قرار گرفته است مشکل مذکور را حل می‌کند. این نخستین باری است که فناوری‌ مذکور در عرصه رقابت‌های فوتبال اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تمام بازی‌های این دوره از مسابقات فناوری یاد شده روی خط دروازه نصب شده است تا به‌صورت لحظه به لحظه موقعیت توپ را زیر نظر بگیرد.


فناوری دیگری که در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته است به‌ تصمیم‌گیری در یکی از بحرانی‌ترین شرایط در جریان برگزاری مسابقه فوتبال کمک می‌کند. داوران در هنگام تشخیص خطا در محوطه جریمه و اعلام وضعیت پنالتی دقت فراوانی انجام می‌دهند و البته خطاهای انسانی همیشه وجود داشته است. فناوری به کار گرفته شده در این مسابقات شامل دوربین‌ها و حسگرهای هوشمندی می‌شود که محوطه جریمه را به دقت زیر نظر می‌گیرد و حرکات همه بازیکنان حاضر را لحظه به لحظه مانیتور می‌کند. این سیستم اشکال مختلف خطا از جمله هل دادن، بالا آمدن پا بیش از حد مجاز، تکل غیرمجاز و... را شناسایی می‌کند و به صورت لحظه‌ای آن را به اطلاع داور می‌رساند.سیستم دیگری که در مسابقات Euro 2016 به کار گرفته شده است، در زمینه تشخیص برخورد توپ با دست بازیکنان به داور کمک می‌کند. در بسیاری از موارد داور در موقعیتی قرار گرفته است که نمی‌تواند بخوبی این اتفاق را تشخیص دهد و این فناوری بواسطه دوربین‌های هوشمند نصب شده در تمام ورزشگاه‌های مخصوص جام ملت‌های اروپا موقعیت توپ را به صورت لحظه به لحظه مانیتور می‌کند تا در صورت برخورد آن با دست هر یک از بازیکنان، داور مطلع شود.


فناوری دیگر برای زدن ضربات پنالتی به کمک داور می‌آید. در این شرایط محل قرارگیری دروازه‌بان و شخصی که قرار است ضربه پنالتی را بزند اهمیت زیادی دارد و داور باید در آن واحد موقعیت هر دو فرد را زیر نظر بگیرد. این فناوری لحظه حرکت بازیکن به سمت توپ و موقعیت دروازه‌بان نسبت به خط دروازه را به صورت همزمان می‌سنجد و اگر هرگونه تخلف در این زمینه صورت گرفته باشد، آن را به اطلاع داور می‌رساند.


همچنین فناوری دیگری به کار گرفته شده است که یک پایگاه داده ویژه دارد و داور در تمام طول بازی به کمک آن می‌تواند به مشخصات کامل هر بازیکن دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال داور در طول مسابقه بخوبی می‌داند کدام یک از افراد در بازی‌های قبلی کارت زرد گرفته‌اند و هر یک از آنها در مسابقات قبلی چه خطاهایی انجام داده‌اند. این فناوری هوشمند قادر است از دور یک‌چهارم نهایی به بعد تمامی کارت‌های اعمال شده را حذف کند و به صورت هوشمندانه‌تر دستیار داور باشد.


فناوری‌های پوشیدنی فوتبالی
فوتبال محبوب‌ترین ورزش در سراسر جهان محسوب می‌شود و فناوری در این زمینه بیش از دیگر رشته‌های ورزشی پیشرفت کرده است. سال گذشته سازمان فیفا به عنوان متولی اصلی برگزاری مسابقات فوتبال در جهان اعلام کرد که استانداردهای ویژه برای استفاده از فناوری‌های پوشیدنی در این ورزش را تعیین کرده است و بزودی از فناوری‌های هوشمند بازپخش ویدئویی برای کاهش اشتباه های داوران کمک می‌گیرد. این فناوری‌ها برای مربی و بازیکنان به صورت مجزا ساخته می‌شوند و هر یک از آنها امکانات متفاوتی در خود جا داده‌اند.


کاربردی‌ترین فناوری پوشیدنی که طبق استانداردهای فیفا برای بازیکنان فوتبال ساخته شده است، در لباس آنها جاسازی می‌شود و هم‌اکنون در مسابقات Euro 2016 نیز از آن استفاده شده است. برای مسابقات جام ملت‌های اروپا 2016 دو شرکت Catapult Sports و GPSSports این فناوری را در اختیار تیم‌های ملی قرار داده‌اند تا شرایط بازیکنان بهتر مانیتور شود و مربی اطمینان کامل داشته باشد که تمامی آنها در بهترین وضعیت به سر می‌برند. سیستم STATSports که در این زمینه ارائه شده است گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس دارد که به صورت لحظه به لحظه موقعیت هر بازیکن را در زمین فوتبال مشخص می‌‌کند و یک سری حسگرهای هوشمند را به لباس او متصل می‌کند که به کمک آن می‌توان ضربان قلب، فشار خون و... را در او محاسبه کرد. این سیستم می‌تواند محاسبات دقیق از جمله فاصله بازیکنان، سرعت حرکت، شتاب، تعادل گام‌ها و... را بسنجد و نتایج حاصل از آن را به صورت لحظه به لحظه در اختیار مربی بگذارد تا او بتواند بهترین تصمیم را برای تعویض بازیکنان اتخاذ کند.


این نخستین بار است که در مسابقات جام ملت‌های اروپا فناوری‌های پوشیدنی با قابلیت‌های مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرند و تجربه دو هفته سپری شده از Euro 2016 نشان داد که مربی‌ها به کمک این حسگرهای هوشمند توانسته‌اند در فاصله زمانی کوتاه بین دو نیمه، بهترین اقدامات را برای تجدید قوا در بازیکنان خود انجام دهند و در لحظات بحرانی برای ورود و خروج هر یک از بازیکنان در زمین بهترین تصمیم را بگیرند.


البته مزایای فناوری‌های پوشیدنی فقط محدود به بازیکنان و داوران نمی‌شود و هواداران تیم‌های ورزشی هم از آن بهره می‌برند. کشور فرانسه برای این دوره از مسابقات قراردادی را با دو شرکت Transpole و Gemalto منعقد کرده است تا امکان پرداخت‌های آنلاین برای تماشاچیان مسابقات فوتبال فراهم شود. این سیستم یک دستبند هوشمند را در اختیار هواداران می‌گذارد که به کارت بانکی آنها متصل می‌شود و تمام هزینه‌های او از جمله حمل و نقل، اقامت در هتل، تغذیه، خرید بلیت مسابقات و... به کمک این دستبند پرداخت می‌شود.


گفتنی است مسابقات Euro 2016 به‌صورت همزمان در شش شهر فرانسه برگزار می‌شود و سیستم پرداخت بی‌سیم مبتنی بر این دستبند هوشمند برای تمام شهرهای مذکور در نظر گرفته شده است. البته باید توجه داشت که فناوری‌های به کار گرفته شده در جام ملت‌های اروپا 2016 محدود به موارد مذکور نمی‌شود و در دیگر زمینه‌ها از جمله سیستم‌های پخش مستقیم، سیستم‌های امنیتی، خدمات اینترنتی و... نیز این فناوری‌ها به صورت گسترده به کار گرفته شده‌اند.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =