۰ نفر
۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰

فرهیختگان در گزارشی نوشت:گرچه در این موضوع هم دولت و هم قوه قضاییه وارد شده‌اند و به دنبال پیگیری و جلوگیری از بروز چنین رخدادهایی هستند؛ اما در عین حال دولت وعده برخورد با حقوق‌های نجومی را داده است.

اگر تا دیروز از تاکسی و مترو صحبت‌های درگوشی درباره وضع مالی خوب دولتی‌ها و بانکی‌ها شنیده می‌شد، حالا کار به انتشار فیش‌های حقوقی این افراد در رسانه‌ها و دست به دست شدن تصاویر کپی شده این فیش‌ها در فضای مجازی رسیده است. خیلی‌ها هم می‌گویند اگر این فضای مجازی 99 زیان داشته باشد، یک فایده دارد و آن هم پخش شدن کوچک‌ترین خبرها در میان همه اقشار مردم است.

به تازگی هم در این فضا کارزار انتشار فیش‌های حقوقی راه افتاده است. نخستین فیش حقوقی‌ای که البته به‌طور قطع برخلاف خواسته صاحب فیش منتشر شد مربوط به یکی از مدیران سازمان بیمه مرکزی و پس از آن مربوط به علی صدقی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران بود که آخرین دریافتی‌اش چیزی نزدیک به 240 میلیون تومان بوده است. چند روز پس از این ماجرا هم فیش حقوقی دیگری رو شد که مربوط به صفدر حسینی، رئیس صندوق توسعه ملی با دریافتی 57 میلیون تومان بود.
گرچه در این موضوع هم دولت و هم قوه قضاییه وارد شده‌اند و به دنبال پیگیری و جلوگیری از بروز چنین رخدادهایی هستند؛ اما در عین حال که دولت وعده برخورد با حقوق‌های نجومی را داده، این موضوع را هم یادآور شده است که برخی از این دست مسائل بیشتر رنگ و بوی بازی‌های سیاسی دارد. برخی کارشناسان هم صحبت از به اجرا درآمدن قوانینی می‌کنند که در دولت گذشته تصویب شده و راه را برای دریافت حقوق‌های نجومی هموار کرده است. اما بیانات چهارشنبه شب رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب تمام این گفته‌هاست. ایشان در جمع اعضای هیات دولت بیان کرده‌اند که «حقوق‌های بالای مدیران دولتی در واقع هجوم به ارزش‌ها است.» البته رهبر معظم انقلاب این نکته را هم گفته‌اند که «این موضوع از استثناها است و اکثر مدیران دستگاه‌ها، انسان‌های پاک‌دست هستند.»

 احتمال فرار الیت‌ها از کشور
اما حالا که کار از کار گذشته، راهکار چیست و آیا برکناری یا استعفای این افراد کمک به بازگشت آرامش به جامعه می‌کند؟ حمیدرضا برادران شرکاء، رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید دارد که «اکثر قریب به اتفاق این پرداخت‌هایی که صورت می‌گیرد مجوز داشته و در جایی از سوی ارگان یا نهادی به تصویب رسیده است. در واقع براساس این مجوزهاست که پرداخت‌ها صورت می‌گیرد.»

این اقتصاددان با طرح این پرسش که باید دید این پرداخت‌ها تخلف است یا نیست یا اینکه خارج از عرف بوده یا نه؟ می‌گوید: «در این شرایط هیجانی باید یک اصل بسیار مهم را درنظر بگیریم و آن، این است که باید پرداخت‌های خوب صورت بگیرد تا افراد خوب هم سرکار بیایند. درواقع بهره‌وری در کار به‌خصوص در بخش‌های کلان و مهم کشور رابطه مستقیمی با حقوق و دستمزد خوب دارد.» به گفته مدیرگروه پژوهشی اقتصاد کلان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، «در یک سیستم دولتی تصمیم‌های مدیران بلندپایه در اقتصاد و کل کشور تاثیر کلان دارد، بنابراین باید حواس‌مان باشد که اصل شایسته‌سالاری را فدای این جو و شرایط روانی نکنیم.»

برادران شرکاء در پاسخ به این پرسش که آیا مدیرانی که تاکنون فیش حقوقی‌اش منتشر شده، شایستگی دریافت این میزان را داشته‌اند‌؟ می‌گوید: «اینکه بررسی شود افراد شایسته‌ سر کار هستند، مربوط به انتخاب مسئولان دولت است. اما در این میان ممکن است حقوق‌ها در عرف پذیرفته نباشد و نامتعارف باشد. به‌خصوص آنکه در حال حاضر با اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم که مشکلات زیادی مانند بیکاری دارد که در این شرایط پرداخت‌های بالا به‌طور طبیعی آثار نامطلوبی بر جای می‌گذارد.» این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید می‌کند که «برخی شرکت‌ها هم هستند که با وجود زیان‌ده بودن؛ مدیران آنها پاداش‌های کلان دریافت می‌کنند و این موضوع هم جای بحث و بررسی دارد.»
او درباره واکنش ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی هم که انتشار این فیش‌های حقوقی را سیاسی خوانده بود گفته است «وقتی آقایان می‌گویند سیاسی بوده، لابد بوده است. اما توصیه من به مسئولان این است که تصمیم‌گیری‌های درست را نمی‌توان در شرایط ناآرام گرفت.»  این اقتصاددان یادآور شد که «در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی هم همین جو هیجان درباره حقوق برخی افراد در جامعه به وجود آمد و به دنبال آن تمام متخصصان به کشورهای همسایه مهاجرت کردند و حقوق چندبرابر بیشتر هم دریافت می‌کردند.
بنابراین نکند در این شرایط کار شتاب‌زده‎ای انجام دهیم و مجموعه دولت را از افراد کارآمد تهی کنیم.» برادران شرکاء در پاسخ این پرسشم درباره اینکه عامه مردم مشکلاتی همچون فقر و بیکاری را در مقابل این فیش‌های حقوقی قرار می‌دهند این‌گونه پاسخ داد که «مشکل بیکاری و فقر و شکاف طبقاتی با رفتن این افراد از دولت حل نمی‌شود.
 ارتباط دادن این مسائل با هم زیان کشور است. راهکار این است که دستگاه‌های نظارتی زیادی در کشور وجود دارد که بهتر است کارشان را به درستی انجام دهند؛ اما اینکه جامعه دچار التهاب و تشویش شود، درست نیست.» به هر حال انتشار فیش‌های حقوقی نجومی با هر واکنشی چه مثبت و چه منفی، شاید سبب خیر شود؛ خیری شبیه به نظارت بیشتر بر سازمان‌ها و نهادهایی که حاشیه‌ای امن برای خود ساخته‌اند. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    7 1
    جناب براردان شرکاء، ضمن احترام به نظرات جنابعالی چند مورد در این خصوص را به عنوان نظر شخصی درج میکنم. 1 پرداخت پاداش به عوامل شایسته و بر اساس عملکرد امری بدیهی و پذیرفته در دنیای امروز است، منتهی این عزیزانی که اکثرا هم در حوزه های اقتصادی علی الظاهر این مبالغ را دریافت می کرده اند، دست پخت شان در حزوه اقتصاد، صنعت بیمه ....عیان است و مردم آن را حس می کنند. اگر اقدامی صورت پذیرد که جامعه نفعی ببرد، در ان صورت پرداخت پاداش امری لازم است. 2 یقینا در سازوگار اداری کشور که رانت در ارتقاء عوامل انسانی موضوعی بدیهی است، مشکل بتوان از شایسته سالاری حرف زد و البته این ربطی به این دولت یا دولت قبل و قبل تر ها ندارد، هر چند می توانند به عنوان کاتالیزور عمل کنند ولی در کل مدل ساختار ما این گونه ا
  • پترس RO ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    10 0
    یه جوری میگه افراد کار آمد انگار که ما نمیدونیم خیلی از مدیران با رابطه جابجا می شوند و خبری از شایستگی و نخبگی در بین نیست در سیستم دولتی و اداراتی که مدیریت هزینه انجام می شود چه نیازی به مدیری با حقوق چندصد میلیونی وجود دارد اگر کسی نخبه باشد کار بزرگی در راستای تولید و گسترش علم و صنعت شروع می کند و پول هنگفت در می آورد و نوش جانش اصولا اگر در آمد در سیستم های دولتی که مدیریت هزینه انجام می دهند کم باشددیگر کسی با رابطه و به هر قیمتی به سمت گرفتن مقام نمی رود و کسانی که توانایی و علاقه ی لازم را دارند به روی کار خواهند آمد
  • ایرج BE ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    4 0
    آنهائی که نگران خروج مدیران زبده وبی بدیل..؟ از چرخه مدیریت گشور هستند .خود بهتر می دانند وای بر مملکت 80 ملیونی که عده ای سواستفاده کر اکر از چرخه بیرون روند .ونیروی موثر جایکزین در گشوری با این همه تحصیل کرده یافت نشود .باید بر آن گشور ومردم آن وبویژه تحصیل کرذه های آن گریست.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    2 1
    ازبین دانشجویان دکتری مملکت مدیرخوب وکارامدپرورش دهیدوجایگزین مدیران متخلف نمائیدوترسی نداشته باشید جواب میدهددرضمن کارکنان معمولی وبازنشسته بانکها بسیارحقوقشان ازدیگر ادارجات باهمه ی سختی کاری که دارندکمتراست بررسی کنید. مدیران بانکهاهم ازافرادنخبه بانک انتخاب نشدند که بهترازانهادرخودسیستم بانکی موجودوکمک حال بانک میتوانندباشنداگرانتخاب شوند.
  • فیساقوروس A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    نباید با فیش های بانکی یاس را در جامعه کاشت. باید از کنار اینها با صبوری گذشت.
  • بی نام DE ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    1 0
    ایوب آقایی یکی از نخبگان علمی کشور و دانشجوی سال آخر مقطع دکتری شیمی تجزیه دانشگاه کاشان با خوردن سیانور دست به خودکشی زد. کاشان اول در گفتگو با یکی از دوستان نزدیک ایوب آقایی که او نیز دانشجوی بورسیه دکتری دانشگاه کاشان و جزو دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه کاشان است پرده از برخی انگیزه ها و پشت پرده های این اقدام بی سابقه در تاریخ دانشگاه کاشان برداشته است. دوست ایوب آقایی گفت: ایوب شبانه روز در آزمایشگاه بود و به لحاظ علمی، به قدری نخبه بود که از تزی که در حال کار کردن روی آن بود
  • بوق A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    اره...ماهم باورمون شد