از بلاژویچ و شوکر تا این تیم رویایی کرواسی / کروات ها شگفتی ساز می شوند؟

تیم ملی کرواسی با اقتدار به مرحله یک هشتم یورو 2016 رسیده و راه نسبتا آسانی برای فینالیست شدن هم دارد.

احسان خراسانی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ شاید نه درست همان لحظه که لوکا مدریچ با یک شوت روی پای دیدنی دروازه ترکیه را باز کرد، بلکه از همان ابتدای مسابقه شاگردان آنته کاکیچ یک نمایش قدرتمندانه را شروع کردند. درست از وقتی که پشت سر هم توپ های بازیکنان کرواسی به تیر دروازه حریف می خورد و کم کم یکی از هجومی ترین بازی های جام در حال شکل گرفتن بود. 41 دقیقه طول کشید تا بالاخره دروازه ترکیه توسط مدریچ باز شد. اما نقطه عطف این تیم کرواسی، گل مدریچ نبود. چرا که عملکرد آنها قبل و اتفاقا بعد از گل خیلی ها را به وجد آورد. نه فقط مردم این کشور، بلکه خیلی ها منتظر چنین عملکردی از یکی از تیم ها بودند تا جام را به تب و تاب بیندازد و از آن سکون موجود رهایی ببخشد. اما شاید هیچکس انتظار نداشت که این تیم کرواسی باشد. شروع قدرتمندانه کرواسی نه در خط حمله طوفانی این تیم و نه در برد 1-0 مقابل ترکیه در بازی اول، در هیچکدام خلاصه نمی شود. این سبک بازی کرواسی است که طرفداران را به خودش جذب می کند. قبل از شروع جام با حضور اسپانیا در این گروه، خیلی ها این دو تیم را شانس اصلی صعود به مرحله بعد می دانستند. اما کروات ها جوری لاروخا را نابود کردند که نه تنها همه پیش بینی ها بلکه جدول دور حذفی جام هم حسابی به هم بریزد! برد 2-1 مقابل اسپانیا که اگر جز قهرمانی حتی به چیزی فکر کند مورد انتقاد قرار می گیرد، یکی از اصلی ترین دلایلی است که می شود با استناد به آن به ادامه دار بودن شگفتی سازی کروات ها فکر کرد.

آخرین تصویری که از تیم ملی کرواسی در قامت یک مدعی به یاد داریم، مربوط به جام جهانی 1998 است. جایی که کروات ها با هدایت میروسلاو بلاژویچ به مقام سوم رسیدند. بلاژ که سابقه هدایت تیم ملی ایران را هم دارد، تیمی ساخته بود که در اولین حضورش در جام جهانی موفق به ثبت چنین عملکرد شگفت انگیزی شد. فراموش نشدنی ترین تصویر کرواسی آن زمان مربوط به داور شوکر است. مهاجمی که در دیدار نیمه نهایی مقابل میزبان یعنی فرانسه برای تیمش گل زد، اما دو گل لیلیان تورام آنها را به دیدار رده بندی فرستاد. کرواسی در دیدار رده بندی پس از پیروزی برابر هلند، در میان بهت همگان سوم شد. کرواسی در یورو 2008 هم عملکردی بسیار خوب از خود به جا گذشت. اول شدن در گروهی که آلمان را در خود می دید، یک شگفتی تلقی می شد. به خصوص بعد از اینکه آلمان به فینال رسید و بزرگی کار شاگردان اسلاوان بیلیچ بیشتر مشخص شد. اگر همین راکیتیچ و مدریچ که این روز ها در فرانسه برای کرواسی آقایی می کنند سال 2008 دو پنالتی این تیم مقابل ترکیه در مرحله یک چهارم نهایی را از دست نمی دادند، الان تصویری که از کرواسی در یورو مانده بود، دست کمی از عملکرد آنها در جام جهانی 98 نداشت.

صعود کرواسی به یورو 2016 انقدر امیدوار کننده بود که همه انتظار چنین عملکردی را از آنها داشته باشند. اگر چه بردن اسپانیا هنوز هم یکی از شگفتی های جام به حساب می آید. ولی تیمی که با 20 امتیاز پشت سر ایتالیا 24 امتیازی به فرانسه رسید، نگاه های زیادی را به سمت خودش جذب کرده است. کروات ها با اول شدن در گروه 4، اسپانیا را به جهنم فرستادند و با ترسیم یک مسیر هموار برای خودش، حالا راحت تر برای رسیدن به رویاهایشان تلاش می کنند. بدون شک کرواسی یکی از آن تیم هایی است که از این جدول تعجب برانگیز یوفا برای دور حذفی سود زیادی برده است. نمایش شاگردان کاکیچ در دور گروهی باعث شده تا الان از کرواسی به عنوان اصلی ترین مدعی برای فینالیست شدن از بین تیم های آن طرف جدول نام ببریم. مثلث سرنا، راکیتیچ و مدریچ نقش عمده ای در درخشش این تیم داشته اند. در کنار آنها ایوان پریسیچ علاوه بر اینکه با 2 گل یکی از بهترین گلزنان جام است، کمک زیادی به دیده شدن این مثلث با تجربه کرده است. نمایش قدرتمندانه کرواسی در دور گروهی یورو 2016 نشان داد که این تیم به معنای واقعی « تیم » است و شاگردان کاکیچ در این جام می توانند دست به کاری بزرگ بزنند. کاری که شاید باعث شود در آینده به جای اینکه با اسم داور شوکر از نسل رویایی کرواسی یاد کنیم، تیم سال 2016 آنها را به خاطر بیاوریم که در بین همه غول های فوتبال اروپا در حال حماسه سازی است.

41257

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =