ایسنا نوشت: مصر با خرید دو ناو میسترال از فرانسه به اولین کشور عربی مجهز به "ناوگان هواپیمابر" تبدیل شده و عملیاتی شدن آنها قدرت ارتش این کشور را به مراتب افزایش می‌دهد.

میسترال‌ها در کنار بالگردهای تهاجمی k52 روسیه، جنگنده‌های مدرن رافال و ناوچه فریم می‌توانند از مصر یک ابر قدرت نظامی بسازند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی مولتی فول، مصر دو کشتی تهاجمی آبی - خاکی کلاس میسترال فرانسه را که پیشتر قرار بود به روسیه فروخته شود، خریداری کرده است. قرارداد فروش به روسیه پس از آنکه مسکو به دخالت در امور اوکراین متهم شد، به هم خورد.

در واقع دولت مصر با امضای قرارداد خرید 50 بالگرد نظامی از نوع K52 موسوم به تمساح، از روسیه و دو ناو میسترال از فرانسه در حال فاصله‌ گرفتن تدریجی از آمریکا و ایجاد تنوع در منابع تسلیحات ارتش خود است. قرارداد خرید بالگردهای نوع "k52" میان مصر و روسیه نهایی شده، بالگردهایی که روسیه آنها را برای فرود بر عرشه میسترال‌های فرانسه بهینه سازی کرده بود.

پس از لغو قرارداد فروش میسترال‌ها به روسیه، کشورهای بسیاری از جمله امارات و کانادا برای خرید آنها اعلام تمایل کردند اما وزارت دفاع فرانسه هفته گذشته تایید کرد که مصر هر دوی ناوها را به قیمت یک میلیارد و 100 میلیون دلار خریداری کرده است.

اما میسترال چیست؟ میسترال‌ها کشتی‌های بزرگ و فوق‌العاده پیشرفته‌ای هستند که به آنها ناو بالگردبر و یا ناو هواپیمابر کوچک گفته می‌شود که هر کدام 16 هزار و 500 تن وزن دارد و می‌تواند 16 هلی‌کوپتر جنگی، حدود 40 تانک، 900 نیرو و یا ترکیبی از این سه مورد را حمل کند.

گرچه برخی معتقدند که میسترال‌ها را نمی‌توان ناو هواپیمابر واقعی در نظر گرفت اما خرید چنین ناوهایی برای مصر بسیار چشمگیر است. به لحاظ تاریخی هیچ یک از کشورهای خاورمیانه قادر به چنین کاری نبوده‌اند. ترکیه قصد داشت تا یک ناو هواپیمابر سبک کلاس یک به نام خوان کارلوس را به ارزش یک میلیارد دلار از اسپانیا بخرد اما این ناو تا پیش از سال 2021 آماده نمی‌شود. اگر کارها درست انجام شود، مصر می‌تواند از ترکیه جلو بزند چرا که دو میسترال خود را تا مارس 2016 تحویل می‌گیرد.

براساس گزارش‌ها مصر قصد دارد از این ناوها برای مبارزه با شبه‌نظامیان تندرو در شبه‌جزیره سیناء استفاده کند و یکی از آنها را در شمال این منطقه در مدیترانه و دیگری را در دریای سرخ و در جنوب شبه جزیره سینا مستقر کند.

منابع روسی گفته‌اند که بالگردهای k52 آن توانایی فرود بر روی عرشه ناو‌های میسترال فرانسه که اخیرا مصر دو فروند از آنها را خریداری کرده، دارند. بالگردهای k52 که چند منظوره هستند و قدرت بالایی در از بین بردن تانک، خودروهای زرهی، نفرات و بالگردهای مهاجم در تمامی شرایط آب و هوایی و هر موقعیت زمانی را دارند، می‌توانند تا حدود زیادی توانایی ارتش مصر، قوی‌ترین ارتش در میان کشورهای عربی را بالا ببرند.

که طول ناوهای میسترال بالغ بر 199 متر و عرض آن 32 متر است , قادرند وزنی بالغ بر 22 هزار تن را حمل کنند. مصر فوریه گذشته نیز 24 جنگنده پیشرفته از نوع رافال از فرانسه خریداری کرد و این علاوه بر ناوچه چند منظوره نوع "فریم" است که ارتش مصر اخیرا آن را از فرانسه تحویل گرفته است.

ارزش این دو قرارداد 5.2 میلیارد یورو بوده است. ناوچه فریم 142 متر طول و شش هزار تن وزن دارد و انواع تجهیزات دریایی ضد کشتی، هواپیما و زیر دریایی را داراست و مجهز به موشک‌های ضد هوایی پیشرفته‌ای است. ژوئیه گذشته مصر اولین سری از هواپیماهای رافال که سه فروند بود را از فرانسه تحویل گرفت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =