مهر نوشت: قیمت نفت صادراتی ایران بیشترین میزان کاهش در بین کل شاخص‌های معتبر نفتی جهان را داشته به طوری‌که قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی کشور بشکه‌ای کمتر از ۴۵ دلار معامله شده است.

قیمت نفت خام برای چندمین هفته متوالی با کاهش قیمت روبرو شده و در این بین، بهای طلای سیاه سبک و سنگین صادراتی ایران بیشترین میزان کاهش قیمت در بین کل شاخص‌های معتبر نفت جهان را در هفته گذشته به خود اختصاص داده است.

بر این اساس قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با ثبت کاهشی ۳۳ سنتی ۴۴ دلار و ۹۳ سنت معامله شده، ضمن آنکه بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران حدود ۴۳ دلار و هفت سنت بوده که نسبت به هفته قبل کاهشی حدود ۴۰ سنتی داشته است.

از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران حدود ۵۳ دلار و ۷۰ سنت و متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین صادراتی کشور حدود ۵۱ دلار و ۷۹ سنت بوده است.

در این بین هفته گذشته متوسط قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۱۴ سنت کاهش به ۴۷ دلار و ۳۰ سنت، سبد نفتی اوپک با کاهشی ۸ سنتی به ۴۴ دلار و ۱۲ سنت، نفت شیرین وست تگزاس آمریکا با کاهش دو سنتی به ۴۵ دلار و ۵۱ سنت، نفت دوبی با کاهشی دو سنتی به بشکه‌ای ۴۴ دلار و ۴۹ سنت و نفت عمان با کاهشی ۱۹ سنتی بشکه‌ای حدود ۴۴ دلار و ۹۶ سنت معامله شده است.

نکته قابل توجه آن است که در بین کل شاخص‌های معتبر نفتی جهان در حالی بیشترین کاهش متوجه نفت عمان و برنت به ترتیب با ۱۹ و ۱۴ سنت کاهش بوده که قیمت هر بشکه نفت خام سبک و سنگین ایران بیشترین میزان کاهش قیمت را با به ترتیب ۳۳ و ۴۰ سنت را تجربه کرده است.

براساس اطلاعات و آمارهای منابع ثانویه با وجود کاهش شدید قیمت نفت خام صادراتی ایران، تولید طلای سیاه کشور ماه اوت در مقایسه با ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی با افزایشی حدود ۶ هزار بشکه ای به دو میلیون و ۸۵۹ هزار بشکه در روز رسیده است.

در این مدت تولید نفت خام عربستان با کاهشی ۹ هزار بشکه ای به ۱۰ میلیون و ۳۲۳ هزار بشکه، تولید عراق با کاهشی ۸۶ هزار بشکه ای به ۴ میلیون و ۶۲ هزار بشکه و تولید امارات متحده عربی با افزایشی سه هزار بشکه‌ای به دو میلیون و ۸۷۷ هزار بشکه در روز رسیده است.

در ماه اوت سال جاری میلادی متوسط تولید روزانه اوپک ۳۱ میلیون و ۵۲۶ هزار بشکه بوده که بیش از یک میلیون و ۵۲۶ هزار بشکه بیشتر از سقف تعیین شده تولید نفت این سازمان به شمار می رود.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =