شب گذشته برج آزادی تهران رنگ و روی دیگری به خود گرفت و شمایل متفاوتی را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فلیپ گایست هنرمند آلمانی به مناسبت روز اتحاد آلمان شرقی و غربی هنر نورپردازی‌اش را در معرض دید مردمی گذاشت که از حوالی میدان آزادی رد می‌شدند.
او که این کار را به مناسبت روز اتحاد آلمان شرقی و غربی انتخاب کرده بود پیکره برج آزادی را با کلماتی مانند صلح، عشق، آزادی و طرحی از کاشی‌های آبی فیروزه‌ای روشن کرد.
همچنین در مراسم افتتاحیه «کنسرت نور» عنوانی که برای این کار هنری در نظر گرفته شده، ابراهیم حقیقی مدیر پروژه کارگاه برج آزادی در زمان ساخت آن گفت: من فارغ التحصیل سال 1344 دانشکده فنی تهران هستم و افتخار این را داشتم که در خدمت مهندس پور فتحی و به عنوان مدیر پروژه این بنا انتخاب شوم.

برج آزادی

او ادامه داد: ساخت برج آزادی در سال 47 شروع شد و مجموعه‌ کار 26 مهندس ایرانی زیر 30 سال است. من در آن زمان حدود 29سال داشتم. این برج توسط مهندس «امانت» طراحی و اساس آن تلفیقی از معماری قدیمی ایرانیان از دوره ساسانیان و هخامنشیان و... است که با تکنیک جدید تلفیق شده، به طوری که از مقاطع مخروطی و بیضی تشکیل شده و همه دارای فرمول هستند.

حقیقی با بیان این که محاسبات برج توسط یک مهندس انگلیسی انجام شده است، ادامه داد: چون تمام برج فرمول‌های هندسی داشت، 50 سانت مختصات سه‌بُعدی طول، عرض و ارتفاع به آن داده بودند که مبنای ساخت بود و نقشه آن چنانی برای ساخت آن وجود نداشته است. قالب بیرونی برج از سنگ و خود آن از بتن آرمه تشکیل شده است. ضخامت سنگ‌های پایین 25 سانت و سنگ‌های بالای برج 11 سانتی متر است.

برج آزادی

مدیر پروژه برج آزادی در زمان ساخت اضافه کرد: شاید دشوارترین قسمت ساخت انتخاب سنگ برج بود که با کمک غفار داورپناه و قنبر رحیمی که در آن زمان به سلطان سنگ ایران معروف بود تامین شد و در انتهای پروژه با مشکل کمبود سنگ در معدن مواجه شدیم که آن هم حل شد. مبنای انتخاب معماری برج هم توسط مهندس جواهریان مطالعه شد.

سفیر آلمان در ایران نیز در بخشی از سخنانش ضمن بیان اینکه از صحبت‌های مهندس حقیقی لذت بردم، بیان کرد: بسیار مفتخریم هنر آلمان را در خیابان ایران به نمایش بگذاریم. شاید تهران به خاطر بزرگی و روشن بودنش یکی از مکان‌های عمده برای نشان دادنش با نور است.

برج آزادی

«اونگرن اشترنبرگ» ادامه داد: ما می‌توانیم با نگاه به پل مدرس و طبیعت، هنر نور در ایران را ببینیم. بسیاری از مواقع دیدم یکی از روش‌هایی که ایرانی‌ها ترافیک سنگین را تحمل می‌کنند، هنر نور در خیابان‌ها است. این کار بسیار خلاقانه است و ما هم آن را در خیابان‌های شلوغ آلمان انجام می‌دهیم.

بهرام جمالی مدیر بنیاد رودکی هم در این مراسم سخن گفت.

به گفته غلامحسین شاه علی - مدیر برج آزادی - به دلیل مرمت برج، تبلیغات چندانی برای این مراسم صورت نگرفت. از طرفی به دلیل تعمیرات در حال انجام پرسنل برج نگران بودند که برای مردمی که در حال تردد در زیر برج بودند اتفاقی نیفتد.

برج آزادی

کنسرت نور در برج آزادی از روز شنبه 11 مهرماه شروع و تا روز دوشنبه از ساعت 19 تا 23 ادامه دارد.

عکس‌ها:‌ ایسنا

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    31 0
    خیلی قشنگه خداییش اگه عکاسا همت کنن چقد وکتور قشنگ میشه از این نورپردازیه فوق العاده در اورد، ای کاش یاد بگیریم.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    20 0
    زنده باد حسین امانت معمار بزرگ ایرانی طراح برج آزادی