شکسپیر به زبان بومی/ وقتی تئاتر غرب با سنت‌های نمایشی ایرانی تلفیق می‌شود

حسین جمالی می‌گوید که «مجلس انتقام جویی هملت» در تلاش است با زبانی روان محتوای متون برجسته تاریخ ادبیات نمایشی را ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،«مجلس انتقام‌جویی هملت» عنوان نمایشی است که این روزها حسین جمالی آن را در سالن سایه تئاتر شهر به صحنه برده است. این کارگردان تئاتر با اشاره به اجرای این اثر نمایشی گفت: «نمایشنامه هملت از شناخته شده‌ترین متون در تاریخ ادبیات دراماتیک است، ترتیب و هم‌پوشانی موقعیت‌ها و پرداخت شخصیت با اتکا به موقعیت و عنصر کلام، این نمایش را به سمت فرمی ایرانی می‌کشاند تا زبان و لحن بومی مخاطب در ایران نزدیک به متن شود.»

کارگردان «مجلس نقالی رومئو و ژولیت» ادامه داد: «این نمایش در راستای آثار پیشین او تلاشی است برای جستجوی یک زبان سلیس و روان و راحت برای انتقال محتوای این متون که تاکنون سه نمایش از شکسپیر را با همین روند کار کردیم. «مجلس نقالی رومئو و ژولیت»، «مجلس شبیه لیر بیچاره» و آخرین کار هم همین «مجلس انتقام‌جویی هملت» است. در واقع  در طول تمرین ها ما تلاش کردیم تکنیک‌های نمایش ایرانی را شناسایی و آنها را در ادبیات نمایشی جهان پیاده کنیم.»

این کارگردان در خصوص نمایشنامه «هملت» تاکید کرد: «این متن نقطه اتکا خوبی برای نشان دادن تقابل هنر غرب و شرق تلقی می‌شود و ما بر روی روزآمد کردن تکنیک‌های نمایش‌های ایرانی ، ادبیاتی را انتخاب کردیم تا به لحاظ وجود منابع مطالعاتی قابل پژوهش باشند .»

او افزود: «با وجود اختلافی که شیوه روایتگر شرقی و غربی دارند، هر دو یک قصد دارند و آن برقراری ارتباط با مخاطب است. در ایران در سال‌های دور، نقالی و هنر روایتگر فاصله‌گذار وجود داشته است. ما نقالی را به‌عنوان نمایشی تک‌نفره بررسی کردیم تا بفهمیم در این نوع، نحوه انتقال مفاهیم به چه صورت است. بعد هم رفتیم این نوع نمایش را تجربه کردیم. با تلفیق ادبیات دراماتیک غربی و به‌طور شاخص شکسپیر با شیوه نمایش ایرانی و بازخوردی که از مخاطب گرفتیم فهمیدیم کاملا در این شیوه قابلیت برقراری ارتباط وجود دارد. حتی اجرای کارهایمان برای مخاطبان خارجی هم موفق بود. مخاطبی که زبان تو را متوجه نمی‌شود با تصاویر منظورت را درمی‌یابد. در این شیوه تصاویری به مخاطب ارائه می‌شود که می‌تواند به‌طور کامل قصه را روایت کند.»

کارگردان نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» در مورد تجربیاتی که در این شیوه اجرایی دست یافته است توضیح داد: در پژوهش‌هایی که داشتیم یک عنصر خیلی مهم را در نمایش پیدا کردیم و روی آن کار کردیم و آن هم تاثیر بازیگر روی نقش است. ما همیشه در نوع غربی بازیگری تاثیر نقش روی بازیگر را داشتیم و دیده‌ایم. به همین دلیل بارها شنیده‌ایم که بازیگران برای رسیدن به نقش کارهای خاصی انجام داده‌اند، مثلا اضافه وزن یا چیزهایی مثل این. اما در این نمایش ایرانی با شیوه خیلی ساده ما عکس این اتفاق را داریم. در واقع بازیگر با فیزیک و ویژگی‌های خودش نقش را تغییر می‌دهد.

این کارگردان تئاتر گفت: «مجلس انتقام‌جویی هملت» یک اقتباس است اما شیوه اجرایی در متن رعایت شده است. تمام تلاش‌های ما فقط برای انجام یک کار علمی یا پژوهشی نبود. انگیزه ما این بود که یک زبان سلیس و روان و راحت برای انتقال محتوای این متون به دست بیاوریم.»

 

نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» به کارگردانی حسین جمالی تا 22 مهرماه ساعت 19 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود. مجید رحمتی، فرزین محدث، ارسطو خوش‌رزم، لطف‌الله سیفی، فریدون محرابی، مسعود حجازی‌مهر، علی عامل هاشمی، مسیح کاظمی، سارا عباسپور و بهاالدین مرشدی بازیگران این نمایش‌اند.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =