اعتماد نوشت: با وجود آنکه چند روزی است که از بازگشت پیکر پاک حجاج می‌گذرد، اما همچنان فضای جامعه و همچنین هنر ایران متاثر از این فاجعه است.

در اين مدت بسياري از هنرمندان به اين مساله واكنش نشان داده‌اند و برنامه‌هاي خود را به احترام درگذشتگان لغو كردند. در همين زمينه جشن موسيقي تهران كه قرار بود از ١٢ تا ١٦ مهر ماه اجرا شود نيز با وجود بليت‌فروشي لغو شد. حالا اما برنامه ويژه‌اي براي درگذشتگان اين رخداد در نظر گرفته شده و اركستر سمفونيك تهران فصل هنري خود را با اجراي ويژه‌اي با عنوان «يادبود براي درگذشتگان حادثه منا» آغاز كرده است، اين در حالي است كه روز گذشته، مديران عامل خانه‌هاي سينما، موسيقي‌ و تئاتر‌، رهبر اركستر سمفونيك تهران‌ و غلامحسين اميرخاني‌ (خوشنويس پيشكسوت) از برگزاري برنامه ويژه‌اي خبر دادند و علي رهبري كه به تازگي از رهبري چند اركستر مهم در دنيا به ايران بازگشته تاكيد كرد كه به عنوان يك موزيسين مدير و هنري اركستر سمفونيك و يك ايراني، از اين اتفاق غمگين است. مدير هنري اركستر سمفونيك تهران گفت: «خيلي از مردم فكر مي‌كنند افرادي كه در خارج از كشور زندگي مي‌كنند، نسبت به اين موضوع بي‌تفاوتند و احساسي نسبت به اين ماجرا ندارند.
در حالي كه من هفته گذشته در براتيسلاوا تماس‌هاي زيادي داشتم و همين‌طور در اسلواكي هم اين پيام‌ها را شنيدم. در خارج از كشور، آدم‌هاي حساسي وجود دارند و من هرجا رفتم به اين موضوع اشاره شده است.»

به گفته رهبري در رپرتوار تغييري ايجاد نخواهد شد. آن‌طور كه نوربخش - مديرعامل خانه موسيقي- مي‌گويد، قرار است ١٦ مهرماه برنامه‌اي برگزار شود كه اهالي هنر محور اين جريان هستند: «قرار بود فستيوال موسيقي تهران و جشن خانه موسيقي در همين مدت برگزار شود؛ اما به‌دليل وقوع حادثه غم‌انگيز منا، دل‌مان نيامد اين اتفاق بيفتد و جشن را به زمان ديگري موكول كرديم. »

او همچنين توضيح مي‌دهد با توجه به اينكه ايام سوگواري محرم و صفر نزديك است، دقيقا معلوم نيست كه جشن خانه موسيقي چه زماني برگزار شود. «غلامحسين اميرخاني» نيز به نمايندگي از هنرمندان حوزه تجسمي به اين مساله اشاره داشت كه پيامي كه از كودكي از قرآن مجيد به گوش ما رسيده است‌، نكاتي را درباره حج دربر مي‌گيرد. حج نقطه اوج رسيدن به همدلي، مهرباني‌ و مهرورزي به يكديگر است كه نتيجه آن معنويت مي‌شود.

در ادامه اين نشست، رضا ميركريمي نيز در سخناني اظهار كرد: «بعضي‌ها در فضاي مجازي به جاي همدردي با بازمانده‌هاي حج، آنها را محكوم مي‌كنند و مي‌گويند چرا عده‌اي هزينه مي‌كنند و به حج مي‌روند. آنها بحث‌هايي را مطرح مي‌كنند كه منصفانه نيست و موضوع اصلي را به انحراف مي‌كشد.»

ميركريمي گفت: «همدردي با هموطنان‌مان وظيفه همه ما به عنوان انسان‌هايي است كه در اين نقطه از زمين زندگي مي‌كنيم. ما مي‌توانيم پا پيش بگذاريم و در درد مردم با هم شريك شويم ما اين فاجعه را به‌راحتي فراموش نخواهيم كرد و با معذرت‌خواهي‌هاي درگوشي هم اين موضوع را از ياد نمي‌بريم، زيرا ممكن است دوباره چنين اتفاقي تكرار شود.»

در بخش ديگري از اين نشست، مديرعامل خانه تئاتر نيز گفت: «در بسياري از موارد، خيلي از مسائل رنگ و بوي سياسي به خود مي‌گيرند؛ اما ما اينجا به دور از هرگونه مسائل سياسي، چنين حركتي را آغاز كرده‌ايم تا جهانيان بدانند، ما در هر مساله انساني، همواره حضور داريم و مدافع مسائل حقوقي انسان‌ها خواهيم بود. اينجا حقوقي از دست رفته است، عده‌اي از مردم به خانه امن الهي رفته‌اند تا امنيت داشته باشند و در نهايت آرامش، نيازهاي‌شان را با خالق در ميان بگذارند؛ اما اتفاقي افتاده كه هيچ‌كس در هيچ جاي دنيا تاييدكننده آن نيست. كلمه فاجعه درباره اين اتفاق، حق مطلب را ادا نمي‌كند؛ آنها حتي از دادن قطره‌اي آب هم به مردم امتناع كردند و حتي كمكي هم به زندگان نشد تا آنها ادامه حيات داشته باشند. اين فاجعه دل ما را به درد آورده است.»

اجراي ويژه اركستر سمفونيك تهران براي درگذشتگان «فاجعه منا» ١٦ مهرماه ساعت ٢١، با تجمع هنرمندان رشته‌هاي مختلف در تالار وحدت برگزار خواهد شد و لابي تالار وحدت ميزبان آثار هنرهاي تجسمي مرتبط با اين موضوع خواهد بود.

57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 0
    امیدوارم کارشون بی جواب نمونه