ایسنا نوشت:

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: بر اساس بررسی که در سال 1389 در کشور صورت گرفته، 42 درصد افرادی که دارای اختلالات روانی هستند، در ابتدا به دعانویس مراجعه کرده‌اند.

دکتر رامین رضایی در همایش سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که روز شنبه (سوم آبان) با حضور جمعی از مشاورین و فرهنگیان کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به نامگذاری 24 تا 30 مهر ماه به عنوان هفته سلامت روان، اظهار کرد: مهمترین هدف این هفته پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن است.

وی سوانح و حوادث، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را به ترتیب سه عامل مهم مرگ در ایران دانست و خاطرنشان گرد: بار ناشی از بیماری‌ها و اختلالات روانی در افراد معادل بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور است.

به گفته این مسئول، این اختلالات بخشی از عمر مفید انسان را از نظر کمی و کیفی کاهش می‌دهند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به بررسی که در سال 1389 روی افراد 15 تا 64 سال کشور صورت گرفت، ادامه داد: بر اساس این بررسی 24 درصد این افراد از یک یا بیش از یک اختلال روانی رنج می‌برده‌اند.

رضایی افزود: همین بررسی نشان داده اختلالات روانی در خانم‌ها، ساکنان مناطق شهری، افراد بیکار، افراد بی‌سواد، افراد با وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین و افرادی که تنها زندگی می‌کنند، بیشتر است.

وی تعداد افرادی را که سالانه برای اختلالات روانی مراجعه داشته‌اند را بر اساس همان بررسی 8.5 میلیون نفر در کشور دانست و تاکید کرد: دو سوم افرادی که مراجعه داشتند، مراجعات غیر اصولی به افراد غیر مرتبط داشته‌اند و به نیاز روانشناسی آن‌ها خوب پاسخ داده نشده است.

به گفته این مسئول، این تحقیق نشان داده 42 درصد افرادی که اختلالات روانی دارند، اولین مراجعه را به دعانویس و افراد غیر مشاور داشته‌اند.

رضایی گفت: 65.3 درصد افراد دارای اختلالات روانی نیز هرگز به پزشک مراجعه نداشته‌اند و از بین افرادی که مراجعه داشتند نیز تنها 20 درصد طول درمان خود را طی کردند.

وی تاکید کرد: مخارجی که خانواده‌ها طی یکسال صرف درمان اختلالات روانی کرده‌اند حدود 700 هزار تومان و معادل 26 درصد درآمد سرانه آنها بوده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه اختلالات روانی 40 درصد توانایی افراد را می‌گیرد، تصریح کرد: 65 درصد این اختلالات از نوع خفیف و متوسط است، اما اکثرا به اشتباه جزء افراد سالم به حساب می‌آیند.

رضایی یکی از مهمترین پیامدهای ناشی از اختلالات روانی را سوء مصرف مواد مخدر عنوان و خاطرنشان کرد: در همین مطالعه بر اساس آمار رسمی 1.5 میلیون نفر و بر اساس آمار غیر رسمی 5.3 میلیون نفر در ایران سوءمصرف مواد مخدر دارند.

وی در ادامه سخنان خود به باورهای نادرست نسبت به بیماریهای روانی اشاره کرد و گفت: اکثر این افراد اگر اختلال خود را مطرح کنند برچسب می خورند، یا اختلال آنها را به انواع موضوعات از جمله طلسم، جادو و ارواح نسبت می‌دهند.

رضایی با انتقاد از اینکه مردم درمان رمال ها و دعانویس را بیشتر می‌پسندند، خاطرنشان کرد: باور نادرست دیگری که افراد مبتلا به اختلالات روانی را اذیت می‌کند، مسخره کردن آنها و استفاده از القاب نادرست مانند "خل و چل" است.

وی مخفی کردن این افراد، واگیر دار بودن اختلالات آنها، تصور اینکه اختلال آنها ناشی از عقوبت گناهشان است، ازدواج نکردن با فردی از خانواده آنها و ... را نیز از جمله دیگر این باورها دانست.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه عنوان کرد: این تصور که افراد دارای اختلالت روانی با ازدواج و یا بچه دار شدن بهتر می‌شوند، در برخی موارد نادرست است.

رضایی در پایان به باورهای نادرست اعتیاد آور بودن داروهای اعصاب و روان اشاره کرد و افزود: تنها برخی از این داروها آن هم در دوز خاص وابستگی ایجاد می‌کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    1 16
    کاش پیش استاد اخلاق می رفتند. مثلا آقای طابطبایی یا یک روانشناس مذهبی مثل آقای مقدم یا امیر مهرداد خسروی یا ... دعا نویس دیگه چیه . البته خیلی ها هم دعا نمی نویسند بلکه طلسم مینویسند
  • بی نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 11
    این دعا نویسها را کجا میشود پیدا کرد؟
  • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 12
    این افراد کجایند و آیا سایت دارند؟ چگونه میشود دسترسی پیدا کرد؟ فقط در تهران و کرج هستند؟