اهواز میزبان فیلم‌های علمی می‌شود / نشان: به دنبال ایجاد انگیزه برای جوانان هستیم

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم علمی اهواز از 3 تا 8 اسفند سال جاری در اهواز برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خسرو نشان، مدیر این جشنواره در نشست خبری که امروز پنج بهمن در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، گفت: جشنواره هدف اصلی ما نیست بلکه با برگزاری این جشنواره به دنبال ایجاد انگیزه برای دانشجویان و علاقه مندان به حوزه سینما هستیم تا ان شاا... دانشگاه محلی برای تولید فیلم های علمی باشد و بتوانیم از تولیدات آن‌ها حمایت کنیم.

 معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز دلایل برگزاری این جشنواره از سوی دانشگاه شهید چمران اهواز را سابقه دانشگاه جندی شاپور در حوزه فرهنگ، تمدن و دانش عنوان کرد و افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز از پرسابقه ترین دانشگاه های کشور است که  با برگزاری این جشنواره به استقبال شصتمین سالگرد تاسیس این دانشگاه در سال 94 می رویم.

نشان دلایل انتخاب استان خوزستان برای برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم علمی را نقش استان خوزستان در چرخه اقتصاد و صنعت کشور دانست و گفت: در خوزستان وجود صنایع بزرگی همچون فولاد، نفت و ... زمینه را برای برگزاری این جشنواره و حمایت از تولید فیلم های علمی فراهم کرده است.

وی گفت: این جشنواره در دو زمینه اصلی فیلم و عکس علمی برگزار خواهد شد که بخش فیلم در بخشهای دانشجویی و بین المللی برگزار می‌شود و بخش عکس نیز در دو بخش عکس علم و فناوری دانشجویی و بخش ویژه عکس برگزار می‌شود.

 در ادامه این نشست محمد اطبایی، دبیر هنری و امور بین الملل این جشنواره با اشاره به تمرکززدایی کردن و برگزاری جشنواره ها در استان های کشور اظهار داشت: جشنواره یک فرصت فرهنگی برای مردم منطقه است و مردم مخاطب اصلی این جشنواره هستند.

 وی اهداف برگزاری این جشنواره را فراهم آوردن فرصتی فرهنگی و ایجاد شور و نشاط ، افزایش میزان مشارکت مردمی در یک رویداد علمی - فرهنگی ، آشناسازی نیروهای دانشگاهی و سینماگران با آخرین دستاوردهای علمی از طریق سینما، معرفی و ارتقای تولیدات سینمایی کشور در حوزه علوم ، به دست اندرکاران بین المللی پخش و عرضه فیلم  و معرفی ظرفیت های مختلف استان خوزستان در حوزه های علمی، صنعتی، کشاورزی و فرهنگی برشمرد.

 اطبایی افزود: در جلسات مختلف و مشورت با افراد هنری با توجه به نیاز علمی، نیاز سینما و نیاز مردم بخش های مختلف جشنواره را طبقه بندی کردیم.

 وی با بیان اینکه این جشنواره در 7 بخش مسابقه برگزار می‌شود، اضافه کرد: بخش های این جشنواره ؛ فناوری - تحقیق، فیزیک - شیمی - ریاضیات، طب - دارو - تغذیه - عصب‌شناسی - عمر، حیات وحش - جانور‌شناسی - طبیعت - اکتشاف، فضا، انرژی - صنعت - کشاورزی - آب، معماری - شهرسازی، تاریخ - تاریخ علم، زمین‌شناسی - زیست‌شناسی، آینده، شرح حال دانشمندان برجسته و انسان‌شناسی - باستان‌شناسی - قوم‌شناسی - جامعه - زبان‌شناسی است.

 اطبایی با اشاره به اینکه انتخاب آثار بر اساس نگاه و سلیقه دبیران جشنواره بوده است، تاکید کرد: از ابتدای شکل گیری جشنواره در خصوص شیوه انتخاب فیلم نگرش جدیدی را انتخاب کردیم و بر خلاف شیوه های موجود در ایران بر اساس صرفا فراخوان عمل نکردیم.

وی افزود: دبیران هنری این جشنواره با توجه به شناخت و تجربه و رصد فیلم های 3 سال گذشته در سینمای ایران، انتخاب فیلم های این جشنواره را بر اساس سلیقه و نگاه هنری خود انجام داده اند.

دبیر هنری جشنواره با اشاره به اینکه  انتخاب فیلم های بخش خارجی  از شهریور ماه 93، مورد انتخاب و بازبینی قرار گرفت، اظهار داشت: با ایجاد سخت افزارهای لازم در دانشگاه شهید چمران اهواز، فیلم های خارجی به صورت لینک های آنلاین مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این مطلب که  شیوه  انتخاب آثار در رویدادهای فرهنگی کشور به این شکل برای اولین بار است که انجام می شود،  افزود: این اتفاق در جشنواره های معتبر دنیا همچون کن و ونیز انجام می شود.

 دبیر هنری و امور بین الملل نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم علمی اهواز به تشریح برنامه‌های جنبی جشنواره پرداخت و گفت: بخش جنبی جشنواره از جذابیت‌ها زیادی برخوردار است که سینما و فوتبال، بزرگداشت اشخاص فعال در زمینه های علمی و مستند جهان و ایران، بزرگداشت سینماگران و فیلمسازان جوان خوزستان از جمله آن‌هاست.

بزرگداشت مستندهای ورنر هرتزوگ، بزرگداشت درک و بورلی ژوبرت  و... از دیگر بخش‌های جنبی جشنواره فیلم علمی اهواز است.

 اطبایی با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره ادامه داد: نخستین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی اهواز، بازارچه عرضه فیلم‌های علمی را برای خریداران و علاقه مندان در کنار جشنواره برپا می‌کند تا همه فیلم‌های برگزیده و ارائه شده به جشنواره در فضایی مجهز به امکانات نمایش فردی در اختیار افراد قرار گیرند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =