شرق نوشت: سنت تکیه‌زدن کارگردان‌های سینما بر صندلی هفت تکرار می‌شود. بعد از فریدون جیرانی، این‌بار قرعه به نام بهروز افخمی افتاد.

هفت جیرانی 
چندسالی است که برنامه‌های پرمخاطبی چون «هفت» و «٩٠» باوجود پربیننده‌بودنشان، دردسرهایی برای رسانه ملی ایجاد کرده‌‌اند و در برخی مواقع خطوط قرمز صداوسیما را برهم زده‌اند. پاییز سال ٨٨ بود که نخستین‌بار ساخت برنامه‌ای با محوریت بررسی مسائل روز سینمای ایران مطرح شد؛ پیشنهادی که از سوی علاقه‌مندان سینما با استقبال خوبی مواجه شد؛ اینکه بالاخره حوزه سینما نیز جایی در رسانه ملی پیدا کرد تا بتوان مشکلات و مسائل این حوزه را در آن مطرح کرد و اهالی سینما تریبونی برای صحبت‌کردن داشته باشند.
فریدون جیرانی با تمامی مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که برای حضورش در این برنامه وجود داشت، در مقام سردبیر و مجری این برنامه بسیاری از مباحث پرچالش سینمای ایران را هدایت کرد. با وجود تمامی مشکلات و فشاری که روی دوش جیرانی و گروهش سنگینی می‌کرد، عزت‌الله ضرغامی (رئیس پیشین رسانه ملی) بود که به گفته سازندگانش تمام‌قد پشت برنامه ایستاد. با تمام اینها «هفت» با اجرای فریدون جیرانی بعد از سه‌سال از آغاز پخش متوقف و اعلام شد که شخص دیگری اجرای برنامه را ادامه خواهد داد.
فضل‌الله شریعت‌پناهی، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه وقت، افزایش انتقاد رسانه‌ها از اظهارات جیرانی در برنامه‌های منتهی به آن تاریخ و تذکر چندباره مدیران صداوسیمای ایران را دلیل توقف برنامه عنوان کرد و ظاهرا عزت‌الله ضرغامی نیز میلی به حضور جیرانی در این برنامه نداشت.

تمجید از افخمی 
جیرانی بعد از مدت‌ها کناره‌گیری‌اش از «هفت»، به‌تازگی در گفت‌وگو با تسنیم از فضای پرسوءتفاهم برنامه هفت در زمان حضورش در این برنامه صحبت کرد. او گفت: ما در ابتدای «هفت» به طرفداری از شمقدری و تیم او و جامعه صنفی تهیه‌کنندگان متهم شدیم و مخالف مثلا خانه سینما. بعد در انتهای برنامه هم متهم شدیم از طرف جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و دیگر دوستانی که آنجا بودند که طرفدار خانه سینما و طیف روشنفکری هستیم. یعنی ما در «هفت» دوبار متهم شدیم و علتش هم واضح بود. ما نه طرفدار جامعه صنفی تهیه‌کنندگان بودیم و نه طرفدار خانه سینما؛ قصد داشتیم که در وسط بایستیم و هم جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و هم خانه سینما را نقد کنیم، اما فضا به نحوی بود که اگر وسط قرار می‌گرفتی، تو را قبول نمی‌کردند و هیچ‌کس نمی‌پذیرفت که تو جزء هیچ‌کدام نیستی... .
بعد از خداحافظی گروه فریدون جیرانی از این برنامه، گزینه‌های بسیاری برای اجرای فصل دوم برنامه «هفت» پیشنهاد شد که در نهایت محمود گبرلو اجرای برنامه را برعهده گرفت. حتی حدس اینکه اجرای این برنامه را گبرلو عهده‌دار خواهد شد، برای بسیاری غیرممکن بود. 
گبرلو تا پیش‌ازاین با سابقه مطبوعاتی و نقدنویسی در میان اهالی سینما شناخته شده بود. حضور گبرلو و اجرای برنامه هفت و چالشی‌بودن آن برای مخاطبان این برنامه جای پرسش بود. تقریبا مدت زمان زیادی سپری شد تا گبرلو توانست خود را در مقام مجری برنامه تثبیت کند؛ هر چند انتقادهایی از این دست که گبرلو در هدایت بحث‌های چالشی خیلی موفق نیست یا محافظه‌کاری زیادی در گفته‌هایش وجود دارد، از جمله اتهام‌هایی بود که از سوی برخی از اهالی سینما و منتقدان درباره اجرای او مطرح شده بود.
مسعود فراستی منتقد معترض سینمای ایران که بعد از کناره‌گیری جیرانی از هفت همچنان صندلی نقدش در هفت را حفظ کرد نیز بعد از مدت کوتاهی از شروع فصل دوم، منتقد سری جدید و اجرای گبرلو شد و گفت: مجری و به قول خودش سردبیر برنامه‌ «هفت» در داستان جشنواره طرف‌دار نقد نرم شد. از قبل هم در همین خط بود؛ به دلیل اینکه «هفت» برایش یک برنامه زرد است. یک برنامه پر از خبر و گزارش و مصاحبه با مسئولان و چون خودش اهل نقد نیست، نقد را هم به‌ معنای جدی، مسئله‌اش نمی‌داند. این برنامه ارزش نقد ندارد.
ماه‌هاست که برنامه تلویزیونی «هفت» جمعه‌شب‌ها روی آنتن شبکه سیما نمی‌رود. برنامه‌ای که به‌نظر بسیاری از اهالی سینما حتی وجود کم‌رمق آن بهتر از نبودنش است. مدت‌هاست که از عدم حضور گبرلو در مقام مجری برنامه صحبت می‌شود و در نهایت طبق اعلام رسمی تلویزیون، بهروز افخمی بر صندلی محمود گبرلو خواهد نشست. ظاهرا این موضوع رسما به گروه پیشین هفت اعلام نشده است؛ بااین‌حال شبکه سه سیما در تدارک حضور افخمی در این برنامه است. 
«هفت» تولیدی خواهد شد
تحقق این موضوع که «هفت» به یک «٩٠»سینمایی تبدیل شود، عملا اتفاقی است که تا امروز محقق نشده است. بسیاری از مسائل پرحاشیه سینمای ایران در این برنامه مطرح نشده است و همچنان تا رسیدن به ایده‌آلی که بسیاری انتظارش را دارند، فاصله زیادی دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که بهروز افخمی اجرای برنامه هفت را در قالب برنامه‌ای تولیدی روی آنتن ببرد. این همان رویکرد ایده‌آل مدیر رسانه ملی است که ظاهرا عوامل برنامه سری جدید هفت نیز باید به آن تن بدهند. از سوی دیگر گفته می‌شود یکی از دلایل تولیدی‌بودن برنامه هفت می‌تواند درگیری‌های افخمی در انجام کارهای معمولش مثل سریال‌سازی یا فیلم‌سازی باشد.
افخمی در دسترس نیست
پیگیری‌های «شرق» برای صحبت با بهروز افخمی درباره چگونگی اجرای برنامه و رویکردش نسبت به این برنامه به نتیجه نرسید و او ترجیح داد تماس‌ها را بی‌پاسخ بگذارد. بهروز افخمی، کارگردان پرحاشیه سینمای ایران، که در بخشی از سابقه او نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی نیز خودنمایی می‌کند، به‌زودی نماینده سینمای ایران در اجرای برنامه سینمایی «هفت» خواهد شد و مشخص نیست این کارگردان سینما می‌تواند آن‌طور که باید تنور این برنامه را داغ کند یا اساسا حضورش جذابیتی برای مخاطب داشته باشد؟ تا به اینجا نشستی رسانه‌ای که به‌منظور تشریح برنامه «هفت» در سری جدید در نظر گرفته شده بود، به تعویق افتاده است و جزئیات چگونگی حضور او و تغییرات برنامه مشخص نیست.

واکنش سلحشور 
از سوی دیگر اهالی سینما نیز نقطه‌نظر روشنی نسبت به حضور همکارشان در این برنامه ندارند و همه‌چیز را به گذر زمان موکول کرده‌اند. ظاهرا واکنش سینماگران به انتخاب بهروز افخمی برای صندلی سردبیری «هفت» یک‌جور بی‌تفاوتی است. از سینماگری مانند سلحشور که می‌گوید: «به‌نظرم فرقی نمی‌کند سردبیر هفت چه کسی باشد. گبرلو یا هر کس دیگری، تفاوتی با هم ندارند. به خاطر اینکه اهالی سینما همه یک‌جورند. طرفداران سینما و بنیان‌گذارانش همه یک‌جور فکر می‌کنند و تفاوتی ندارند. بنابراین فرق ندارد افخمی سردبیر این برنامه باشد یا شخصی دیگر». از سوی دیگر، همایون اسعدیان، عضو هیأت‌مدیره خانه سینما، این خبر را خوشحال‌کننده می‌داند اما می‌گوید درباره این اتفاق نظری ندارد. مانی حقیقی و حمید نعمت‌الله هم سینماگرانی هستند که وقتی می‌شنوند افخمی بر صندلی سردبیری «هفت» تکیه زده، نظری ندارند. این مشت می‌تواند نمونه خرواری باشد که از بی‌تفاوتی سینماگران نسبت به تریبونشان در رسانه ملی حکایت دارد. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید EU ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    19 1
    هیچ تاثیری به طور کلی نداره و همه روزه فقط حرف و حرف....
  • محمد ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    4 12
    بهترین انتخاب را کردن با آوردن بهروز افخمی