کاپیتان سابق تیم ملی می گوید هنوز باورش نمی شود داور آن خطا را در بازی آرژانتین روی اشکان دژاگه پنالتی نگرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ 151 بازی ملی، سال‌ها درخشش در اسپانیا، گل‌هایی به یادماندنی در تیم ملی، دو بار حضور در جام جهانی‌ و... اینقدر بهانه‌های بزرگی هستند که فیفا برای گفت‌وگو با نکونام نزدیک به 11 ماه در انتظار بماند. روزی که او در سوئد برای همیشه از بازی‌های ملی خداحافظی کرد، فیفا از این بازیکن درخواست زمان مصاحبه داشت اما او ترجیح داد ماه‌ها بعد با آنها رودررو بنشیند. نکونام در گفت‌وگو با تلویزیون فیفا حرف‌های مهمی درباره سال‌ها حضور در تیم ملی، ثبت رکورد بازی‌های ملی و... به زبان آورد.


آقاي جواد نكونام امروز خوشحاليم كه به عنوان ركورددار بازي‌هاي ملي ايران و كسي كه سال‌ها بازوبند تيم ملي كشورتان را به بازو بسته‌ايد، روبه‌روي شما نشسته‌ايم. شما با 151 بازي ملي ركورددار بازي‌هاي ملي ايران هستيد. چه حسي داشتيد وقتي اين ركورد را ثبت كرديد؟

به شخصه هيچ‌گاه در زندگي‌ام به ركوردزني فكر نكرده‌ام. تمام هدف من در اين سال‌ها خدمت به تيم ملي كشورم بود. شايد در روز اول حضور در تيم ملي در اين باره از من مي‌پرسيدند مي‌گفتم رؤيايي است كه بتوانم اين تعداد بازي ملي را انجام بدهم. براي هر بازيكني پوشيدن پيراهن تيم ملي كشورش در يك مسابقه هم افتخار است، چه رسد به اينكه 151 بازي ملي افتخار پوشيدن چنين پيراهني را داشته باشد. به جرأت مي‌توانم بگويم از روز اول تا روز آخر، هميشه يك حس داشتم و آن اشتياق براي بازي در تيم ملي كشورم بود. وقتي از تيم ملي خداحافظي كردم تازه متوجه شدم بازيكنان سابق تيم ملي از چه چيز حرف مي‌زدند. انگار بخشي از وجودتان را از دست مي‌دهيد.

شما افتخار حضور در دو جام جهاني‌ را داشتيد. جام جهاني‌ برزيل براي شما چطور بود؟ آيا ايران مي‌توانست از گروه خود صعود كند.

ايران در شرايطي پا به مسابقات گذاشت كه تدارك آنچناني نديده بود و به جرأت مي‌گويم ساير تيم‌ها چندين و چند برابر ما امكانات داشتند. متأسفانه مشكلات تحريم، به فوتبال ما هم آسيب زيادي زد. با تمام اين وجود، به لطف كارلوس كروش و ساير اعضاي كادر فني، تيمي يكدست تشكيل داديم و به مسابقات رفتيم كه حاصل كارمان را در بازي با نيجريه و آرژانتين ديديد. در بازي با بوسني متأسفانه شكست خورديم و اين باخت يكي از تلخ‌ترين باخت‌هاي زندگي‌ام بود. بسيار خوشحالم كه توانستيم در جام جهاني‌ نام ايران را بر سر زبان‌ها بيندازيم. درست است ما شكست خورديم اما چيزي كه در ذهن همه باقي ماند، تيمي يكدل و جنگنده بود كه حتي مي‌توانست آرژانتين را شكست دهد.

درباره بازي با آرژانتين و اتفاقاتي كه در آن مسابقه رخ داد حرف بزنيم. آيا هنوز از داور دلخور هستيد؟

نمي‌دانم با چه كلمه‌اي توصيفش كنم ولي معتقدم داور در آن بازي در حق ايران نامردي كرد. قطعاً او عمداً چنين كاري نكرد ولي متأسفانه شانس بسيار بزرگي را از فوتبال ايران گرفت. ما در نيمه اول بازي موقعيتي نداشتيم ولي در نيمه دوم موقعيت‌هاي ما بيشتر بود. درست است در مجموع توپ در اختيار آرژانتين قرار داشت ولي ما بايد برنده بازي مي‌شديم. داور با نگرفتن يك پنالتي محرز، باعث باخت ما شد و وقتي به آن فكر مي‌كنم مي‌پرسم چرا اين كار را كرد؟ ما حداقل بايد مساوي مي‌كرديم ولي متأسفانه بازنده بازي شديم.

البته مردم ايران از عملكرد شما رضايت داشتند و پس از بازي به خيابان‌ها ريختند.

مردم ايران جزو فهيم‌ترين مردم دنيا هستند و همه چيز را متوجه مي‌شوند. آنها متوجه شدند كه ما چرا باختيم. قبل از شروع جام جهاني‌ شايد همه تصور مي‌كردند ايران با تعداد گل بالا به آرژانتين ببازد ولي وقتي به آن شكل بازي كرديم، مردم افتخار كردند. امروز همه آنها مي‌گويند اگر داور آن اشتباه را نمي‌كرد، چه بسا ايران مي‌توانست اين بازي بزرگ را ببرد. آن شب ما همه غمگين و ناراحت بوديم. به جرأت مي‌گويم غمي كه از اين شكست در دل ما ماند، روي نتيجه بازي با بوسني اثرگذار بود. ما ناراحت بوديم ولي وقتي شنيديم مردم به خيابان‌ها ريخته‌اند بهت‌زده شديم و آنجا بود كه جواب تلاش خود را گرفتيم.

شما هميشه جزو پنالتي‌زن‌هاي بسيار قهار بوده‌‌ايد؛ چرا؟

پنالتي زدن يك مهارت خاص است. شما وقتي پشت پنالتي مي‌ايستيد، فقط يك راه داريد‌؛ گل كردن توپ. شما با دروازه‌بان تك ‌به ‌تك هستيد و از نظر همه وقتي داور پنالتي مي‌گيرد، يعني شما گل زده‌‌ايد. اگر دروازه‌بان پنالتي را گل بخورد كسي از او انتقاد نمي‌كند ولي وقتي بازيكن پنالتي را خراب كند همه از او انتقاد مي‌كنند. پنالتي زدن مهارت مي‌خواهد. شما ديده‌‌ايد كه چه بازيكنان بزرگي پنالتي‌هاي خود را خراب كرده‌اند. اين ممكن است براي هر بازيكني پيش بيايد ولي من بسيار خوشحالم كه هيچ‌گاه پنالتي مهمي در زندگي‌ام از دست ندادم. دقيقاً يادم نمي‌آيد چند پنالتي خراب كردم اما يادم مي‌‌آيد در يكي از تيم‌هاي باشگاهي‌ام يعني استقلال حتي يك پنالتي هم خراب نكردم. در اوساسونا هم تنها يك پنالتي خراب كردم. بر خلاف اينكه همه تصور مي‌كنند زدن پنالتي كار راحتي است ولي شما تا تمرين نكنيد اين مهارت را به دست نمي‌آوريد. اگر من در اين راه موفق بودم اول به خاطر اعتماد به نفسم بود و دوم تمرين بيش از حد.

شما در باشگاه العربي با مربي معروفي چون جان فرانكو زولا كار مي‌كنيد. چه حسي از اين همكاري داريد؟

من در سال‌هاي بازيگري با مربيان بزرگي كار كرده‌ام؛ از كاماچو تا برانكو، بلاژويچ، كروش و... زولا هم جزو كساني است كه كار با او به من انگيزه فراواني مي‌دهد. اين مربي مثل دوران بازيگري‌‌اش، در مربيگري هم پرتلاش است. او به نظم و انضباط اهميت مي‌دهد و دوست دارد همه چيز سر جاي خودش باشد. در دوران بازيگري همه او را ستايش مي‌كردند و حالا در مربيگري هم قابل ستايش است. او با تجربه كار در تيم‌هاي مطرحي به قطر آمد و من تصور مي‌كنم اگر زمان كافي داشته باشد، العربي را تبديل به يكي از قدرت‌هاي قطر خواهد كرد.

تيم ملي ايران بار ديگر در مسير جام جهاني‌ قرار دارد. تصور مي‌كنيد ايران بتواند براي دومين بار پياپي به اين مهم دست پيدا كند؟

بيش از هر چيز دوست دارم به خاطر خوشحالي مردم كشورم ايران به جام جهاني‌ صعود كند. ما مربي بزرگي روي نيمكت ايران داريم‌؛ كارلوس كروش و همچنين دستياراني كه با تجربه هستند. هر چند تيم ملي ايران دچار تغييرات شده است و ميانگين سني آن بسيار پايين آمده ولي تيم خوبي در اختيار داريم كه مي‌تواند به جام جهاني‌ صعود كند. اگر امكانات لازم در اختيار اين تيم و بازيكنان باشد، شك نكنيد شانس موفقيت‌شان هم بيشتر خواهد شد. چيزي كه درباره‌‌اش مطمئن هستم «تيم بودن» ايران است و اين يك خطر بزرگ براي حريفان به حساب مي‌‌آيد.


252 43

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    42 21
    بيخيال بابا دو سال پيش تموم شده رفته حالا اون پنالتي رو هم ميگرفتن چي ميخواست بشه؟؟قهرمان جهان ميشديم؟از كره و ژاپن بهتر بوديم ؟فساد فوتبالمون درست ميشد؟كي روش به جاي دو ماه تو ايران بودن 12 ماه ميموند؟كفاشيان ميرفت؟ليگمون با برنامه ميشد؟زمينامون درست ميشد؟اينقدر خودتون رو گول نزنيد
    • كيان A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
      3 1
      شما هم شلوغش نكن بعضي حرفات درستند ولي همه چي رو با هم قاطي نكن.افتخارات در جام جهاني در حافظه تاريخ مي مونند.