پایان کار سازمان حج و زیارت در مکه/ سرنوشت ۶۵ ایرانی مفقود شده در منا چه می‌شود؟

ستاد مکه سازمان حج و زیارت و با انتقال آخرین کاروان حجاج ایرانی به مدینه و ایران به کار خود پایان داده است. این درحالی است که هنوز از سرنوشت ۶۵ زائر ایرانی مفقود شده در فاجعه منا خبری نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در روزهای گذشته رییس سازمان حج و زیارت چندباری از دفن تعدادی از زائران جانباخته در فاجعه منا خبر داده است و البته احتمال حضور مفقودان ایرانی در جمع دفن شده ها را هم محتمل دانسته. 

از سوی دیگر روز گذشته تعدادی از علمای قم در پاسخ به استفتاء شفاهی وزیر بهداشت، دفن حجاج در عربستان را بلامانع دانستند (اینجا).

با این حال سازمان حج و زیارت می گوید همچنان پیگیر سرنوشت مفقودان ایرانی فاجعه مناست. این درحالی است که کار ستاد مکه سازمان حج و زیارت به پایان رسیده است. 

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین وضعیت قربانیان ایرانی منا گفت: کار جستجو برای یافتن مفقودین در سردخانه مکه به صورت متمرکز ادامه دارد. متاسفانه هنوز 65 نفر مفقود هستند. به محض اطلاع از وضعیت این مفقودین اطلاع رسانی های لازم انجام خواهد شد.

اوحدی تاکید کرد:باتوجه به دو روز تعطیلی در عربستان کار تشریفات انتقال 87پیکر به مشکل برخورد اما در حال حاضر اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است و زمان قطعی انتقال مشخص و اعلام می شود.

از سوی دیگر رئیس عملیات حج 94 از پایان فعالیت ستاد مکه در روز دوشنبه خبر داد و گفت: فعالیت کمیته شناسایی پیکرهای جان‌باختگان حادثه دلخراش منا به کار خود ادامه خواهد داد.

حمید محمدی گفت: با آخرین کاروان حجاج از طريق فرودگاه جده به ايران، عملا درشهر مكه زائر ايرانی نخواهيم داشت. خروج كاروان‌هاي حجاج ايراني از مكه به مدينه هم ديروز پايان يافت.

رئيس عمليات حج با اين حال گفت: با توجه به اين‌كه فعاليت كميته شناسايي پيكر جان باختگان منا پايان نيافته است. اعضاي اين كميته در عربستان باقي مانده و به تفحص در سردخانه‌هاي سعودي براي روشن كردن وضعيت 65 زائری كه اطلاعي از آنها نداريم ادامه خواهند داد.

با انتقال اين 87 پيكر به ایران، تعداد پيكرهای جان باختگان انتقال داده شده به كشور به 395 نفر می‌رسد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    47 4
    بايد جنازه ها مشاهده شود.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
      0 0
      چه جوری؟
    • علی IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
      0 0
      باشه بهش میگم..
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 1
    ضمن عرض تسلیت به خانواده های جانباختگان حادثه منی ، با توجه به اینکه 18 روز از حادثه میگذرد و نگهداری اجساد در محل مناسبی نبوده ، بهتر است طبق موافقت شفاهی مراجع عظام تقلید ، ایران موافقت خود را با دفن سایر مفقودین در عربستان انجام دهد .طی این مدت متاسفانه جنازه ها قابل شناسائی و انگشت نگاری نمیباشد و ازمایش دی ان ای نیز زمانبر است قطعا جایگاه حاجیان شهید در بهشت برین است و خداوند صبر به همه بازماندگانشان عنایت فرماید.
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 1
    20روز گذشت هنوزم دولت تدبیر کوچکترین واکنشی انجام نداده
  • محسن A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    لطفا آخرين ليست مفقودين رو اعلام كنيد.
  • عباس A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    مطمئن باشید اینم مثل همه موارد دیگه که ایران میخواسته پیگیری کنه به فراموشی سپرده میشه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 1
    خوب اینا که با اوباما دست میدن ، بهش بگن سفارششونو به پادشاه عربستان بکنه تا پیکر 65 نفرم بدن به ایران. دیپلوماستی تدبیر
  • حسین فجرک A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 1
    اقای اوحدی 1میگویئد ایران از لحاظ فوتی در این حادثه چهارم است ونیجریه 800 کشته داده بعد میگویئد 4000 واندی فوت شده اند کلا بعد میگویئد 1400 جنازه در مکه دفن شده اند معلوم نیست این امارها را از کدام صندوقچه در می اورید احساسات مردم برایتان ظاهرا پشیزی ارزش نداردانوقت از اینهمه نیروی سیاهی لشکری که سازمان و.....همه وهمه به عربستان برده اند معلوم نیست چرا 20 نفر از انها بعنوان فوتی که حداقل بعنوان بلد وراهنما وامداد همراه این مردم مظلوم وبی گناه والبته نااشنا وبی اطلاع که چطور وکی واز کجا ها بایدبروند و.... وجود نداشته وتازه شماها میشوید بامسئولیت وسعودی ملعون میشود بی تدبیر وبی مسئولیت جان زائرین ایرانی که برای شماها پشیزی ارزش نداشته میخواهید برای سعودی ملعون که میخواهد سر به تن هیچیک از ما
  • سیا IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 2
    آیا این سازمان با توجه به صدمات و فجایع پیش آمده نمیخواهد دست از کاسبکاری در ارسال حجاج به مکه بر دارد. تا تامین امنیت همه ایرانیان باید حج را متوقف کند یا شاید اینها از عوامل آل سعود هستند.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 1
    تعداد مفقودهای کل کشورها 1404 تا اعلام شده عربستان هم قبلا اعلام کرده بوده 1400 نفر رو دفن کرده اینطوری قشنگ این آمارها باهم فیت میشه و فرضیه بازداشت شدن مفقودی ها منتفیه :