واحدمرکزی خبر نوشت:

واشنگتن تایمز در مطلبی به قلم تاد وود نوشت روسیه می خواهد با فروختن سلاح به ایران، از ثروت های باد آورده ایران استفاده کند.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، تاد وود نوشت آوریل گذشته ،‌جان کری وزیر خارجه آمریکا بی سر و صدا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سوچی دیدار و گفتگو کرد. این سوال همیشه برای من مطرح بوده است که هدف و نتیجه آن دیدار چه بوده است. اکنون که رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند توافقنامه هسته ای ایران را به کنگره و مردم آمریکا بقبولاند، ما می توانیم پیامدهای دیپلماسی اوباما را شاهد باشیم. گرچه مطبوعات به کل توافقنامه دسترسی نداشته اند از جمله توافقات سری جانبی، به نظر می رسد روسیه هیچ محدودیتی در بهره برداری از بازار تسلیحات ایران نخواهد داشت.
به علاوه قبلا نیز اعلام شده بود روسیه تصمیم گرفته است فناوری ضد هوایی پیشرفته خود را به ایران بفروشد که به حکومت دینسالار اسلامی ایران توانمندی بی سابقه و دوربردی را در پدافند هوایی خواهد داد که کل منطقه خاورمیانه را بی ثبات خواهد کرد.
روسیه کالاهای زیادی تولید نمی کند اما تسلیحات و تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته و توانمندی را تولید و صادر می کند. با توجه به سقوط بهای نفت ، کرملین خیلی علاقه مند است دیگر منابع درآمدی خود را برای جبران کسری بودجه خود تقویت کند. خبرگزاری ریا نووستی جمعه گزارش داد که روسیه در مراحل پیشرفته پیکربندی سامانه موشکی ضد هوایی اس سیصد برای تحویل به ایران است.
پوتین آوریل امسال تایید فروش این سامانه را به ایران اعلام کرد.
ولادیمیر کاژین مشاور نظامی رئیس جمهور روسیه گفت بخشی از این سامانه به روز شده است و عناصر دیگر آن نیز در حال به روز شدن است. این سامانه در نهایت همان سامانه اس سیصدی خواهد بود که ایران می خواست از روسیه تحویل بگیرد.
اگر این سامانه در ایران مستقر شود، این کشور قادر خواهد بود هواپیماهای غیرنظامی و نظامی را که در کشورهای همسایه ایران در خاورمیانه پرواز می کنند تهدید کند که از جمله آنها هواپیماهایی هستند که از پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه به هوا بلند می شوند.
رئیس جهور اوباما اغلب تکرار می کند اگر ایران درباره توافقنامه هسته ای فریبکاری کند، گزینه نظامی همچنان روی میز قرار دارد.
اگر ایران توان این را داشته باشد که هواپیماهای نظامی مهاجم را از فاصله دور هدف قرار دهد، استفاده از گزینه نظامی علیه این کشور بسیار دشوارتر خواهد شد.
به احتمال زیاد آمریکا تنها کشوری خواهد بود که می تواند چنین سامانه دفاعی را شکست دهد و دولت اوباما نیز این مسئله را خوب می داند. اگر چندین فروند از این سامانه در مناطق مختلف ایران نصب باشد، برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود وارد درگیری نظامی با ایران شود.
به احتمال زیاد روسیه و ایران هم اکنون سرگرم گفتگو درباره فروش انواع دیگر تسلیحات و تجهیزات نظامی هستند. سیستمهای جدید زرهی و هواپیماهای پیشرفته ای که روسیه تولید کرده ، بسیار گران است و روسیه نیاز دارد بخشی از هزینه های این طرحهای گرانقیمت را همانطور که آمریکا درباره تولید جنگنده های اف سی و پنج انجام داده است، جبران کند.
پنتاگون برای ادامه طرح پرهزینه تولید این هواپیماها، از سرمایه شرکای خود استفاده کرد. اکنون نیز روسیه می خواهد با کمک سرمایه هایی که در نتیجه برداشته شدن تحریمها به دست ایران می رسد، برای این منظور استفاده کند و در نتیجه ایران نیز می تواند متقابلا به یکی از قدرتهای نظامی بتر در منطقه تبدیل شود و نفوذ خود را فراتر از مرزهایش تقویت کند.
حتی اخیرا موضوع احتمال فروش فناوری موشکهای بالستیک بین قاره ای روسیه به ایران در مطبوعات مطرح شده است. این فناوری ایران را قادر می سازد هر گونه کلاهک هسته ای را روی این موشکها سوار کند. با توجه به اینکه اعتبار توافقنامه هسته ای حدود یک دهه است، ایران می تواند با دستیابی به این فناوریها، اهدافی در اروپا و آمریکا را نشانه بگیرد.
بنابراین به نظر می رسد روسیه با این توافقنامه توانسته امتیازات شیرینی را برای خود خریداری کند.
البته سالها باید بگذرد تا ابعاد کامل خسارتی که این توافقنامه به امنیت آمریکا و متحدانش خواهد زد، روشن شود.
در واقع بیشتر به همین علت است که کنگره تلاش می کند این توافقنامه را پیش از آنکه دیر شود باطل کند.
البته رئیس جمهور آینده می تواند این توافقنامه را به طور کامل کنار بگذارد. باید توجه داشت غول چراغ جادوی ایرانیها را به راحتی نمی توان دوباره به داخل چراغ برگرداند اما همه چیز به رهبری آمریکا بستگی دارد و آمریکا نیز چاره دیگری ندارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =