۰ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲

اظهارات باراک اوباما درباره «عدم اجازه مردم ایران در تصمیم‌گیری بر امور خود»؛ اگرچه حرف تازه ای نیست و از ابتدای انقلاب اسلامی بارها تکرار شده است، اما در مقطع فعلی نیاز به مداقه از چند زاویه دارد.

نخست، سابقه تاریخی آمریکا در ممانعت از حق رأی مردم: آشکار ترین نقطه آغاز این مداخله، 62 سال قبل بود. آمریکا و انگلیس که در کودتای ننگین ۲۸ مرداد، دولت برآمده از رأی مردم را سرنگون کردند تا قانون ملی شدن صنعت نفت را کنار گذاشته و ثروت ملی ایران را چپاول کنند، اگرچه آمریکا رسما نقش خود در این کودتا را پذیرفته اما این پذیرش تنها در حد یک نطق رسانه ای بوده است. باید اینک غرامت های پدید آمده از آن کودتا، که منجر به شهادت نخبگان ایرانی توسط مستبد مورد حمایت آنها و صدمات اقتصادی شد، را بپردازند.
این نقش پایان نیافته است. نقش آشکار آمریکا در فتنه 88 در خاطرات مقامات رسمی همچون هیلاری کلینتون مورد اذعان است. از آن وقیحانه تر، سخنان جان کری در شورای روابط خارجی آمریکا درباره تاثیر قرارداد بر انتخابات آینده ایران نشان دهنده آن است که آمریکا همچنان مخالف انتخابات آزاد در ایران است.
دوم، اوج بی پایگی این ادعا: امام خامنه ای در روز عید فطر رنگ سیاسی این ادعا را چند روز قبل از تکرار اخیرش آشکار کرده و فرمودند: نظام جمهوری اسلامی را که صدر تا ذیلش با انتخابات به‌وجود می‌آید، به استبداد متهم می‌کنند اما با دولتهایی که اجازه نمی‌دهند ملّتهایشان اسم انتخابات به گوششان بخورد عقد اخوّت ‌بسته‌اند.
در ایران همه مسئولین مردم انتخاب می شوند؛ گاه با رأی مستقیم یا غیر مستقیم که بر پایه عقلانیت سیاسی و ضروری دانستن مقبولیت در کنار مشروعیت است. قطعا مکانیسم انتخاب رهبری توسط نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری، بسیار مردمی تر و کارآمدتر از مکانیسم آرای الکترالی است که در آمریکا وجود دارد.
سوم، انتظار دفاع در کشاکش نبرد دیپلماتیک: وقتی پرت کردن غیر عمدی یک خودکار را در خور جواب می دانیم؛ انتظار می‌رود جناب رئیس‌جمهور محترم که حقوقدان هستند، با مبانی حقوقی به سخنان همتای آمریکایی خود جواب انقلابی دهند تا موجب دلسردی آنها از تصور باطل شان درباره توان ایجاد شکاف درون حاکمیتی با چنین سخنانی شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    7 2
    حقیقت محظه اینجا دیگه جای زندگی نیست ما هم داریم جمع می کنیم بریم
  • بی نام RO ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    7 1
    درمورد صدماتی که چین و روسیه کمونیستی به ایران زدن هم اینقدر با حرارت حاضرید نطق کنید؟
  • امید A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 4
    تمام حرف دلواپسان و دلسوزان انقلاب همینهاست اگر مذاکره کنندگان نمشناسند چرا اگر شناخت دارند در اتاقهای در بسته و میز مذاکرات با انها چگونه رفتار کرده اند . یا مگر انها به تیم ما اجازه استدلال می دهند و یا استدلال انها را می پذیرند انها منطق ندارند از اول انقلاب دشمن ما بودند الان هم فقط کسب اطلاعات کرده اند
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    11 1
    جناب اسلامی در مورد کودتای 32‘ اگر واقعا شما و دوستان معتقدید که این کودتا علیه یک دولت منتخب و مردمی بوده و شخص دکتر مصدق نقشی تاریخی در خلع ید استعمار کهنه و نو از ثروت ملی این کشور داشته، چرا حتی برای یک بار هم شده اجازه تجلیل از این بزرگمرد داده نمیشه؟چرا اجازه برگزاری سالگرد این بزرگوار انطور که شایسته اوست داده نمیشه؟چرا حتی اجازه نامگذاری یک خیابان یا یک ساختمان بنام این مرد داده نمیشه؟بنابراین خواهشا من بعد زیاد انرژیتون رو صرف به غلیان در اوردن احساسات میهن دوستی یا پرستی مخاطبتون نکنید...
  • بی نام RO ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 5
    میدونم نظرمو نمیذارید. طراحی حکومت ایران بر اساس مردم سالاریه اگه درست اجرا بشه
  • جمشید RO ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    2 0
    خواهشابسه دیگه اینقدرازآب گل آلودماهی نگیرید.سخنرانی آقای اوباروبنده کاملا گوش دادم.اتفاقاخیلی هم ازمردم ایران بااحترام سخن گفتن.فقط درموردشعارمرگ برآمریکاازتندروهاودلواپسان ایران انتقادکردند.شمالازم نیست پیازداغ شوزیادکنی.حالایه رییس جمهورآمریکاپیداشده ازمردم ایران بااحترام یادمیکنه شماچسبیدیدبه کودتای۲۸مردادکه چی؟به قول دوستمون شماازکسی دکترمصدقدفاع میکنیدکه اصلاقبولش ندارید