یک روزنامه نگار مخالف پوتین با خطرناک توصیف کردن تنش میان روسیه و ترکیه این سوال را مطرح کرده است که کرملین چه کار کرده است که تنش در حد رسیدن به جنگ جهانی افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرآنلاین، الکساندر شومیلین رئیس مرکز تحلیل مناقشات خاور میانه در انستیتوی آمریکا و کانادا که گرایشات معتدل غرب گرایانه دارد در  روزنامه ر.ب. کا، سرنگونی بمب افکن روسی توسط یک کشور عضو پیمان ناتو را بدترین حادثه ای می داند که همه نگران وقوع آن بودند.

شوملین که مشخصا از بالاگرفتن تنش میان کشورش و یکی از اعضای ناتو نگران شده است درباره اینکه هواپیما برفراز خاک سوریه یا ترکیه سرنگون شده تردید دارد ولی با عنایت به اینکه منابع آمریکایی هم با بی میلی به وقوع حادثه در حریم هوایی سوریه اشاره می کنند، این موضوع را کم اهمیت دانسته و اشاره می کند که طرف روس در هر حال به بن بست خورده است زیرا نمی تواند این عمل خصمانه را بی جواب بگذارد  در عین حال نمی تواند بدون خسارات جدی با پیمان ناتو مقابله نماید.

در این شرایط اقدامات متقابل در زمینه اقتصاد، انرژی و گردشگری اتخاذ می شود و نیز تبلیغات ضد ترکی در تلویزیون شدت یافته است ولی این کار می تواند خطرناک باشد زیرا اگر مردم بر آشفته شوند، می توانند دولت را به اقدامات شدید وادار کنند. بالاخره نظرسنجی ها نشان می دهند که روس ها از وقوع جنگ جهانی سوم نمی ترسند.

به گزارش خبرآنلاین نویسنده مشکل اساسی فعالیت نیروهای روسی در سوریه را در آن می بیند که اهداف ضربات توسط ژنرال های اسد تعیین می شود.

شومیلین در این بخش با ترکیه همنوا است و  برای مثال می نویسد: ترکیه از بمباران ترکمن های سوریه که با اسد مقابله می کنند، بسیار ناراحت شده است. به عقیده نویسنده، اگر روسیه فقط داعش را بمباران می کرد، برای کشورهای دیگر همبستگی با ضربات هوایی روسی آسان تر می شد چرا که هیچ کشوری به طور رسمی از داعش پشتیبانی نمی کند. ولی بمباران گروهک های میانه رو سوری برای روسیه مشکلاتی ایجاد می کند که سرنگونی هواپیمای روسی یکی از جلوه های این وضع است.این در حالی است که مقامات کرملین همواره این ادعا را تکذیب کرده اند.

شوملین در خاتمه یادآوری می کند که جنگ های جهانی اغلب از مناقشات محلی تکامل می یابند. روسیه باید برای خود تصمیم بگیرد که علیه داعش یا در راه اسد می جنگد. به عقیده نویسنده، دنبال کردن هر دو هدف مذکور دشوار است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    بالاخره یک نفر حرف حساب زد
    • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      بیش از 90 درصد مردم و رسانه های روسی با پوتین موافق هستن و از سیاست های پوتین حمایت می کنن ... این روزنامه جز اون 10 درصد اقلیته
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      تنها راه از بین رفتن داعش موندن بشار اسده . چون اگه بشار اسد کنار بره داعش قدرتمند تر می شه
    • رضا ناصری A1 ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      19 14
      حرفتون کاملا درسته. در مجموع روسیه قدرت اول محسوب نمیشود.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    ۹۰ درصد مردم روسیه سیاست های پوتین را قبول دارند
    • ابوالفضل رحیمی A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      17 31
      اولا روسیه قویترین نیروی نظامی نیست ثانیا در اخرین رای گیری چیزی نزدیک به 60 درصد شرکت کنندگان در انتخابات به پوتین رای داده بودند نه نود درصد ثالثا احتمالا الان با توجه به آسیب هایی که اقتصاد روسیه دیده است بخشی از رای دهندگان از پوتین فاصله گرفته اند رابعا هرگز فکر نکنید همیشه اکثریت درست فکر می کنند.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    پوتین باید گوش اردوغان را بپیچونه
    • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      37 74
      هه. خیلی کوچیکه واسه اینکار
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    روسیه در راه اسد سرش رو به باد خواهد داد روسیه فقط از نظر نظامی آن هم به خاطر داشتن بمب اتم مطرح است اقتصادش بشدت ضعیف شده و تحریم اقتصادی ترکیه واقعا خنده دار است فقط تبلیغات است که مردمش عصبی تر نشوند که اگر واقعامی خواست تحریم کند گاز را می بست که نکرد چون در این صورت تنها درآمد روسیه هم قطع می شد و روسها از گرسنگی ....
    • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      44 70
      دقیقا. به عنوان یک اقتصاددان باید عرض کنم متاسفانه در کشور ما یک نوع توهمی نسبت به قدرت روسیه وجود داره. درحالی که در واقعیت اینگونه نیست. روسیه بر اساس شاخص های جهانی حتی یک کشور توسعه یافته هم نیست. بلکه یک کشور در حال توسعه است، درست به مانند ترکیه. نقطه قوت روسیه فقط قدرت نظامی اش هست که آنهم در دنیای پیچیده ی امروز برای توسعه ی یک کشور به هیچ دردی نمیخورد. روسیه به هیچ وجه نمیتواند در بعد اقتصادی ضربه ی بزرگ و چشمگیری به ترکیه وارد کند.
    • حامد A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      50 30
      مشکل امثال شما این است که کلی بحث میکنید. اصلی ترین منبع درآمد ترکیه توریسم است و دومین کشوری که شهروندانش به ترکیه به عنوان توریست سفر میکنند، روسیه. همینطور روسیه خریدار اصلی محصولات کشاورزی ترکیه است، بنابراین این کشور توان ضربه زدن به اقتصاد ترکیه را دارد. برای همین است که مقامات ترکیه در لفافه اظهار پشیمانی کرده اند، اگر هم علنا این کار را نمیکنند برای این است که از کاهش محبوبیت حزب خود در ترکیه میترسند، وگرنه تا به حال صدبار عذرخواهی کرده بودند.
    • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      2 3
      اظهار نظر فله ای نکنید. بحران اوستیا و آبغازیا را به یاد بیاورید و نتیجه اش را بازنگری کنید........
  • علی IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    40 67
    پوتین هیییییییچ کاری نمیتونه بکنه این پررو بازیاش هم همش بلوفه. تحریمای خنده دارشم واقعا جالبه چهارتا سیب زمینی گوجه رو تحریم کرده که اوکراین گفته خودم جبران میکنم. گفته توریستای روس نرن ترکیه. ترکیه هم گفته توریستای ترک نرن روسیه. اینا تحریم نیست. گاز هم که جرات نداره تحریم کنه چون مهمترین منبع درآمدی روسیه هس اگه گاز به ترکیه نده و پولشو نگیره که پوتین باید بره سر چهارراه پیاز بفروشه. تحریم رو آمریکا و اروپا کرد که الان کمر اقتصاد روسیه شکسته ناتو هم تا مرز روسیه رسیده نفت روسیه هم 40 دلار بیشتر نمیره. مطمئن باشید بازنده اصلی پوتینه این خط این نشون. من از اردوغان هم خوشم نمیاد اما کلا ترکیه رو به پوتین بد ذات ترجیح میدم
    • ایرانی A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      70 39
      اما ما هیچ وقت ترکیه حامی داعش رو به هیچ کشوری حتی فقیرترین کشور دنیا ترجیح نمیدیم. شما میخواید از بعد تاریخی به خاطر اینکه روسیه بخشهایی از ایران رو جدا کرده، با این کشور دشمن باشیم، اما با این منطق با همین ترکیه هم به خاطر تجاوزهایی که به خاک ایران در زمان عثمانی انجام میدادن و شیعیان و کردها و ... رو میکشتن، باید دشمن باشیم. نه تنها با اینها باید با انگلیس، باید با عربها، با عراق و ... هم دشمن باشیم...
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    20 17
    توچه کنید بازم سربازای سایبری حمله کردن تو سایت
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    19 23
    کاملا درست نوشته.هدف روسها داعش نیست ابقای اسد.در ثانی ترکیه اقتصاد قدرتمندتری داره نسبت به روسیه.فقط روسها میتونن گاز ندن که نمیتونن.چون کاملا وابسته به گاز و نفتن و نابود میشن.ولی ترکیه میتونه با نبود توریستهای روس دووم بیاره.برای چند کشور دیگه تسهیل میکنه روادیدو تا جای روسها پر بشه.ترکیه دست بالا رو داره.روسها برای اینکه دیگه ابروشون بیشنر از این نره داره دست و پا میزنن.تحریم فقط مال امریکاست که اقتصاد هر کشوری رو بخواد کاملا نابود میکنه.و روسها دارن امتحانش میکنن.