مشروح سخنان رئیس جمهور: تحریم ها تا دو ماه دیگر برداشته می شود/ برای جهش اقتصادی آماده شوید

رییس جمهور امشب در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم گفت که مردم برای جهش اقتصادی آماده باشند. او همچنین به مردم اطمینان داد سیاست های حمایتی دولت به رغم برخی تردیدها ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرآنلاين ، حجت الاسلام حسن روحانی امشب در گفت و گوی زنده تلویزیونی حاضر شد تا از بسته پیشنهادی دولت برای عبور از بحران اقتصادی در شرایط پسابرجام رونمایی کند. رئيس جمهور سخنان خود را با تسلیت ایام عزاداری امام حسین و همینطور درگذشتگان فاجعه منا آغاز کرد و گفت: امسال مردم ما قبل از ماه محرم به خاطره فاجعه منا غمگين شدند. اين فاجعه نشان از بي کفايتي حاکمان عربستان است. هزاران نفر از مسلمانان جهان در اين حادثه کشته شدند. از کشور عزيز ما هم حدود 400 نفر کشته شدند.
وی افزود: من به همه خانواده هاي جانباختگان تسليت عرض مي کنم و همچنين به کل مردم ايران. از مسئولان و دست اندرکاراني که در اين مدت تلاش کردند تا به وظايف خود عمل کنند تشکر مي کنم. از بعثه مقام معظم رهبري تشکر مي کنم. بايد علت اين حادثه مشخص بشود و مردم ما از مسير آينده حج آگاه بشوند.


اهم اظهارات رییس جمهور در ادامه می آید:

 

  • مي خواهم از همه آن هايي که در تحقق برجام تلاش کردند، همه ملت ايران تلاش مستمر در اين 12 سال کردند. به خصوص در اين دو سال مردم ما تلاش کردند و مقاومت کردند و هدايت هاي مقام معظم رهبري هم هدايتگر بود. همچنين از مجلس شوراي اسلامي که طرحي را تهيه کردند و وظايفي را بر عهده دولت گذاشتند تشکر مي کنم. علي القاعده تنها چيزي که باقي مي ماند شوراي نگهبان است. بعد از آن دولت بايد اقدام کند. يک سري از اقدامات را اجرايي کرده ايم.
  • هفته ديگر روز پاياني آن 90 روز بررسي برجام در دولت هاست. بعد از آن هم ما بايد اجرا را شروع کنيم و هم آن ها بايد شروع کنند. علي القاعده يک تا دو ماه ديگر پيش روي ما بيشتر نيست تا تحريم ها برداشته بشود و شرايط براي کشور ما تغيير پيدا کند.
  • در اين توافق و مذاکرات هسته اي يکي از نکاتي که از آغاز اهميت داشت مسايل اقتصادي بود. به خاطر اينکه حربه اي که دشمن در اختيار گرفته بود از دستش خارج شد. در زمينه فشار ، حربه اقتصادي و تحريم بود. تحريم تجاري سابقه داشت. تحريم نفتي هم سابقه داشت در عراق. اما تحريم بانکي از ايران شروع شد. اين اولين باري بود که قدرت هاي بزرگ انجام دادند. بايد روي اين دقيق بشويم که چرا آنها فکر کردند از طريق اقتصادي مي توانند به اهداف برسند. آن سال هايي که وفور دلارهاي نفتي بود آن ها ديدند که ما متکي به نفت هستيم و وقتي مي فروشيم بايد از طريق بانک بايد پول ها جابجا شود فهميدند بايد از اين طريق وارد شوند. وضعيت اقتصادي ما به آن ها اين علامت را داد که از اين طريق وارد شوند. بنابر اين آن ها فروش نفت و بانک را هدف قرار دادند. پس از تحريم نفتي در آمد ما به 70 ميليارد دلار کاهش پيدا کرد. در سال 90 و 91 قيمت نفت به آن صورت قيمت نفت کاهش پيدا کرده بود. حتي ما تا اوايل سال 93 قيمت نفت کاهش پيدا نکرده بود. کاهش درآمد نفتي را ديديد که چه مشکلاتي را براي کشور ايجاد کرد.
  • رشد اقتصادي ما در سال 91 منهاي 3 شد. وقتي دولت کار خود را شروع کرد تورم بالاي 40 درصد بود. اولين کاري که بايد مي کرديم اين بود که از طريق اقتصادمان پيام بدهيم که مي توانيم بدون شما تورم را کاهش بدهيم و مي توانيم از رکود خارج بشويم. توفيق دولت در سال هاي 92 و 93 اين بود که در قدم اول تورم کاهش پيدا کرد. ما در سال 92 گفتيم کاهش تورم تا 34 درصد کاهش پيدا کرد. تا پايان 93 به 15 درصد رسيديم. ما اين مسير را ادامه مي دهيم. در شهريور تورم نقطه به نقطه ما کاهش قابل توجهي داشت وتا حدود 11 درصد کاهش پيدا کرد. در کل هم تورم ما رو به کاهش خواهد بود. از طرف ديگر ما در زمينه رکود کاري کرديم که در سال 93 خارج شديم. آمارهاي بانک مرکزي هم همين را نشان مي دهد. ما در سال 93 رشد 3 درصد را تجربه کرديم. کاهش تورم ، رشد اقتصادي و ثبات بازار را کنترل مي کرديم و جلو مي رفتيم. در سال 93 با دو مسئله مواجه شديم. در سال 93 علي رغم اينکه علامت مثبت به دنيا داديم طرف مذاکراتي ما فکر کرد که حربه تحريم ديگر کارگر نيست و خود آن ها در سال 93 در اظهاراتشان مي بينيد که اعلام مي کنند که تحريم کارگر نيست. اقدامات دولت اين پيام را به خوبي به آن ها رساند. اين خيلي کمک کرد به ما در مذاکرات. اين ضرورت بود که به طرف بگوييم که تحريم کارگر نيست. اگر در اقتصاد خوب عمل کنيم ديگر اين تحريم باز نمي گردد. اگر آن ها ببينند حربه آن ها عمل نمي کند ديگر به دنبال آن نمي روند. اگر بخواهيم تحريم را براي هميشه از کشور دور کنيم بايد طبق سخن مقام معظم رهبري بايد اقتصاد مقاومتي را جدي بگيريم. 
  • پیام من به ملت ایران است که باید برای یک جهش تولید آماده شوید. نه به خاطر اینکه تحریم برداشته می شود ونه به خاطر اینکه اقتصاد مقاومتی اجرا می شود بلکه این جهش به خاطر حضور و امید مردم است.
  • در مسیری که ما طی می کردیم، با دو مسئله در تابستان سال 93 مواجه شدیم که آثار مشکلات بیشتر اواخر 93 و اوایل 94 نمایان شد. اول اینکه قیمت نفت پایین آمد که به نظر حساب شده می آمد. یعنی وقتی ما در وین به نزدیک توافق نهایی رسیده بودیم، اما با تحرکات در منطقه، قیمت را پایین آورند. در آذر 93 به جای اینکه به توافق نهایی برسیم، هفت ماه تمدید شد تا اینکه ما را تحت فشار قرار بدهند اما به نتیجه نرسیدند و با چانه زنی ها ما امتیاز بیشتری گرفتیم. یعنی اگر متن آذر 93 را با متن نهایی مقایسه کنید می بینید که وضع برای ما بهتر شده است.
  • برخی کشورها ارزش پول ملی شان به دلیل کاهش قیمت نفت به نصف کاهش پیدا کرد اما ما در ایران توانستیم روند کاهنده تورم را ادامه بدهیم و بازار را آرام نگاه داریم.
  • از طرف دیگر مردم انتظار داشتند که مذاکرات زودتر به سرانجام برسند و به حق از طولانی شدن روند خسته شده بودند. این شرایط باعث می شود که مردم در خرید تعلل کنند چون فکر می کنند که فردا شرایط بهتر است و این اتفاق بر اقتصاد تاثیر می گذارد.
  • در آمد نفتی ما امسال 25 میلیارد دلار است، در سال 90، 119 میلیارد دلار درآمد نفتی بود و تقریبا کمترین درآمد است. اما در عین حال، مشکلی پیش نیامد.
  • رکود و رونق چارچوبی دارد، وقتی در کشور ما یک سه ماهه رشد منفی داشته باشیم و سه ماهه بعد رشد مثبت می شود رونق و برعکسش رکود است. در سه ماهه اول امسال مسیر رشد کمتر بود، در سه ماهه دوم هم همینطور بود اما در شش ماهه دوم می خواهیم روند را سریع تر کنیم. سال 94 وضعیت خیلی بهتر می شود. چون همه تحریم ها برداشته می شود و هم فروش نفت ما محدودیت ندارد و هم اینکه هجوم سرمایه گذاران به ایران باعث رونق می شود تا حدی که هتل ها جا ندارند. به خاطر موقعیت ایران و مردم آن، همه به سمت ایران حرکت می کنند و شرایط اقتصادی ما در آینده بهتر خواهد بود.
  • پیام من به ملت ایران است که باید برای یک جهش تولید آماده شویم. نه به خاطر اینکه تحریم برداشته می شود ونه به خاطر اینکه اقتصاد مقاومتی اجرا می شود به خاطر حضور و امید مردم است.
  • تحریم ها تا دو ماه دیگر برداشته می شود و شرایط جدیدی پیش روی ایران قرار می گیرد.
  • اگر سياست هاي ما هم انقباضي و هم رکودي بود بايد تورم کاهش يافته و رشد منفي اقتصادي داشته باشيم. اما در سال 92 رشد ما منفي 1.2 بود و در سال 93 مثبت 3 بود. بنابراين اين تئوري غلط است.رشد پايه پولي کنترل شده و در عين حال به حضور مردم در امر اقتصاد کشور فکر شده، روند کاهش تورم نيز ادامه خواهد يافت.
  • در پاسخ به سوالی درباره رشد پايه پولي کشور از 8.6 تا 10.2 و بازگشت تورم: بين پايه پولي و نقدينگي تفاوت هايي هست. رشد پايه پولي کم بوده و ما آن را کنترل کرده ايم. بانک مرکزي هم در اين زمينه تحرکات لازم را دارد. بحث ضريب فزاينده بحث ديگري است که نمي تواند عامل تورم باشد.
  • در بسته سياست هاي جديد اقتصادي دولت، براي عبور از رکود برنامه ريزي شده که در سال 92 و 93 به آن عمل شد. لايحه اي که ما به مجلس داديم و در سال 94 قانوني شده و ابلاغ شد نيز در همين راستا بود. اين روند همچنان ادامه خواهد داشت و سياست جديد ما آن سياست هاي گذشته را کنار نمي گذارد. اما ما الان در دوران گذار هستيم که توافق هسته اي انجام شده، تحريم ها برداشته مي شود و اين آثار اقتصادي خواهد داشت. بنابراين به بسته اي نياز داريم که رونق اقتصادي را تسريع کند.
  • سياست هاي نوين اقتصادي دولت در 30 بند خواهد بود. از جمله تحول در رونق که تيم اقتصادي دولت بسته اي را براي اين منظور تدوين کرده است. مشکلات بازار بورس هم در اين زمينه ديده شده است.
  • با اشاره به نامه انتقادی چهار وزير دولت : اگرچه اين مساله باعث تعجب مردم شد اما اين مشکلات را وزير اقتصاد هم در جلسه دولت مي گفت و من شفاها در جريان اين مسائل بودم. دولت مي تواند به بورس کمک کند. آينده بورس آينده خوبي خواهد بود و از فراز و نشيب هاي امسال خارج خواهد شد.
  • در اقتصاد ما دو مشکل اساسي وجود دارد. يکي اينکه توليد کنندگان براي سرمايه در گردش به بانک ها مراجعه مي کنند که يا بانک ها منابع لازم را ندارند و يا اينکه سود تسهيلات بانکي زياد است. در بسته اقتصادي دولت مي خواهيم کاري کنيم که سود تسهيلات بانکي به بخش توليد کاهش يابد.
  • در پاسخ به چگونگی پرداخت تسهيلات ارزانتر از بانک ها: بانک مرکزي قرار است بانک هايي که خوب کار کرده اند را تشويق کند و به آنها کمک بيشتري کند. به اين ترتيب دست بانک ها باز خواهد شد. ما تورم را خيلي کاهش داده ايم ولي هنوز سود بانکي از کاهش تورم تبعيت نکرده است. تورم 15 درصد است اما سود تسهيلات بانک ها به بخش توليدي خيلي بالاست و بايد کاهش يابد. هزينه بانک ها را که کاهش دهيم مي توانيم تسهيلات بيشتري بدهيم.
  • بانک مرکزي بايد هفته به هفته شرايط تورمي کشور را رصد کند تا تورم در طول ماه کمتر از يک درصد باشد. تورم از دي ماه تا کنون، به صورت ماهانه نيم درصد بوده است. اين تورم مي تواند تا 9 دهم نيز افزايش يابد اما به يک نبايد برسد. به اين ترتيب مي توانيم هم با رکود مبارزه کنيم و هم به بازار رونق ببخشيم.
  • دست بانک مرکزی نسبت به ذخیره قانونی باز شده است. منتها شرطش رصد هفته به هفته است.
  • تورم ماهانه ما نيم است. اين اقدام را بانک مرکزي اجازه دارد انجام بدهد مشروط بر اينکه تورم از يک درصد بيشتر نشود. ما مي خواهيم اين اهرم را به بانک مرکزي بدهيم که انضباط مالي را به بانک ها بدهد.
  • کار ديگري که کرديم بازار بين بانکي است. وقتي بانکي تسهيلاتي را از بانک ديگري دريافت مي کند نرخ سودش 29 درصد بود. وقتي بانک مرکزي وارد شده است اين نرخ سود به 26 درصد رسيده است. اين براي نرخ سود تسهيلات بود.
  • توليد کندگان با انبارهاي پر مواجه شدند. کالايي را توليد کردند. وقتي تقاضا کم هست جنس در انبار مي ماند. آن مرکز توليدي ديگر نمي تواند توليد کند. رشد متوقف مي شود و مشکلات فراوان مي شود. بايد تقاضا را تحريک کنيم. بايد کاري کنيم که مشکلات مردم براي خريد حل بشود.
  • از يک طرف ما داريم تقاضاي دولت را زياد مي کنيم. ما 7 و نيم هزار ميليارد تومان از طريق طرح هاي عمراني زودبازده و همچنين يارانه در بخشي از بخش هاي توليدي اعمال مي کنيم. بيشتر براي صادرات غير نفتي اين کار را مي کنيم. بايد صادرات را تسهيل کنيم.
  • بيشتر براي بازارهاي داخلي است. ما به دنبال اين هستيم که تسهيلاتي را در اختيار مردم قرار دهيم که مردم بتوانند اجناس را خريداري کنند. ما شرايط ويژه اي برقرار مي شود که مردم بتوانند عمل کنند. اقساط وام ها طولاني مي شود. تا در نهايت توليد داخلي حرکت بکند. بنابر اين ما اين اقدامات را هم در زمينه تسهيلات توليد و از طرف ديگر تحريک در تقاضا است که مردم راحت تر بتوانند جنس را بخرند. همچنين در زمينه صادرات غير نفتي است.
  • بسته اي که هفته آينده اعلام مي شود در اقدام اول بانک مرکزي مي تواند اقدام کند. البته چهارچوبي تعيين شده که منابع کجاها مي تواند هزينه بشود. در زمينه تسهيلاتي که به مردم ارائه مي شود بايد آئين نامه تدوين مي شود. آن 7و نيم هزار ميليارد تومان هم تا هفته ديگر مي تواند پرداخت شود. در نتيجه در دو سه هفته آينده حرکتي انجام خواهد شد.
  • پيمانکاران سال هاست براي دولت کار کردند و نتوانسته اند پولشان را از دولت دريافت کردند. از آغاز دولت بخشي را پرداخت کرده ايم. اما فاصله داريم. وقتي پيمانکار از دولت طلب دارد براي اجراي کار از بانک وام گرفته است. ما چند هسته است که داريم بحث مي کنيم که چگونه اين سيکل بدهي ها را بشکنيم. اين کار با اوراق مشارکت و هم با سکوک مي خواهيم اين کار را بکنيم. البته هنوز نهايي نشده است. دولت بدهي خود را به پيمانکاران پرداخت خواهد کرد. اين سيکل شکسته خواهد شد. اين ها سرفصل هايي است که در اين زمينه وجود دارد. 
  • ما براي حل مسايل اقتصادي نيازمند برنامه هستيم. همه وزارت خانه هاي اقتصادي طرح هاي خود را آماده کرده اند. با شرکت هاي خارجي و بخش خصوصي داخلي صحبت مي شود. من از بخش خصوصي تقاضا دارم که خود را براي شرايط جديد آماده کنند. براي اين شرايط جديد بايد حماسه بيافرينيم. شرايط جديدي خواهد بود. کارآفرينان ما به منابع داخلي بيشتر مي توانند دسترسي داشته باشند. عمده پول هاي بلوکه شده و آزاد مي شود مربوط به بانک مرکزي است و ريال آن خرج شده است. اين بسته براي اين دوره گذار بسته خوبي است که طراحي شده است. 
  • در کنار باز شدن دروازه ها، به اصلاحات اقتصادی داخلی هم نیاز داریم. باید جدی تر با فساد مبارزه کنیم.
  • خط قرمز ما این است که تورم ماهانه ما زیر یک درصد باشد. برخی به ما نسبت به سرمایه گذاری ها و ورود کمپانی های خارجی تذکر می دهند که تذکر درستی است. ما با سرمایه گذارها شرط کرده ایم که سرمایه را به ایران بیاورند و در تکنولوژی به شرکت های دانش بنیان ما کمک کنند.
  • دولت حمایتش را از شرکت های دانش بنیان ادامه می دهد. در همین یک سال اخیر برخی شرکت ها با دانشمندان خارج از کشور مشارکت را آغاز کرده اند. 30 نفر از نخبگان ایرانی به کشور بازگشته اند و صدها نفر از خارج از کشور در پروژه ها با ما همکاری می کنند.
  • همه باید تلاش کنیم که بهره وری را افزایش دهیم. استفاده ما از بهره وری بسیار کم است و به این معنی نیست که ما فناوری را از خارج وارد می کنیم.
  • حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان افزایش می یابد و این مطالبه رسانه ها از دولت باشد که یک سال دیگر از ما گزارش بخواهند که بعد از یک سال چه کرده ایم.
  • در شرایط جدید می توانیم به فضای جدید در اقتصاد ایران امیدوار باشیم. البته از روز اول هدف ما در مذاکرت هسته ای، رشد اقتصادی داخلی ما بود. ما به این سرمایه نیاز داریم. سرمایه کنونی ما اگر همه امکانات هم پای کار باشد، باز هم کافی نیست. ما نیاز به صدها فروند هواپیمای جدید، توسعه بنادر، لوکوموتیو جدید و .. داریم. کار عظیمی پیش روی ماست.
  • در هر استانی که می رویم می بینیم که بسیاری از سرمایه گذارها آمده اند و در حال بررسی طرح ها هستند. ما باید همه توان مان را برای اشتغال آماده کنیم.
  • درباره اشتغال نیاز برنامه داریم. ترکیب متقاضیان کار و شرایط آنها با گذشته متفاوت است. بخش عمده کسانی که جویای کار هستند فارغ التحصیلان هستند و بخش عمده ای هم بانوان هستند.
  • در کنار باز شدن دروازه ها، به اصلاح اقتصادی داخلی هم نیاز داریم. باید جدی تر با فساد مبارزه کنیم. اگر می خواهیم سرمایه بیاید باید رقابت سالم باشد. نمی شود که سرمایه دار به ایران بیاید ببیند باید خرج های اضافه ای بکند که در سایر کشورها نیاز نیست.
  • از دو قوه دیگر درخواست کمک می کنم، ما همه باید با هم باشیم. ما در این توافق هم به خاطر هماهنگی با دو قوه دیگر و نیروهای مسلح و همراهی مردم و رهنمودهای رهبری موفق شدیم، اما در پسابرجام نیاز بیشتری به این امور داریم.
  • می توانیم در برابر نگرانی نفوذ قدرت های بزرگ با اقتصاد قوی سدی به وجود آوریم. به سه شعاری که از روز اول داده بودم یعنی نجات اقتصاد ایران، تعامل سازنده با دنیا و احیای اخلاق من پایبند هستم تا به آنچه در شان مردم ایران است، برسیم.
  • دولت به تولید بیشتر توجه دارد که یکی از اهداف آن کاهش نرخ بیکاری است. اشتغال برای ما بسیار مهم است. در این زمینه فعالسازی واحدهای کوچک و صنعتی برای ما مهمتر هستند. در بخش کشاورزی هم رشد اشتغال در یک سال گذشته داشتیم. طرحی که برای آبیاری مدرن قرار است اجرا کنیم تحرک خوبی را در این زمینه ایجاد می کند. 
  • من از اول سال گفتم که امسال تلاش ما برای رونق اقتصادی و افزایش صادرات غیر نفتی است. روابط ما با همسایگانمان خیلی بهتر از گذشته شده است و در حال افزایش است. امیدوارم شاهد روابط صمیمانه با همه کشورها باشیم. پیام ما به همه کشورهای منطقه این است که برای ثبات و امنیت منطقه تلاش کنیم. 
  • ما همه باید برای رونق اقتصادی در کنار هم در منطقه تلاش کنیم . چرا که فقر خودش برای تروریسم سربازگیری می کند. دولت به همه سیاست های خود پایبند است و ادامه می دهد. ما هم باید با هم همکاری کنیم. مردم در سال 92 فقط رای ندادند بلکه رفتار آنها رفتار حمایتی از دولت بوده است.

29214

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    1 2
    روحانی مچکررررررریم
  • عليرضا IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 0
    بعداز دوسال رياست هنوز وعده دادن هاي انتخاباتي
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 2
    روحانی دمت گرم...کارت درسته...میخوامت.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    1 0
    سیف را عوض کنید.
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 0
    به همین خیال باش