روحانی: به شعارهایم پایبند هستم/ نیازمند اصلاحات اقتصادی هستیم/ 5

رئیس جمهور گفت: در کنار باز شدن دروازه ها، به اصلاحات اقتصادی داخلی هم نیاز داریم. باید جدی تر با فساد مبارزه کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه گفت و گوی زنده تلویزیونی درباره برجام و روند اقتصادی سخن گفت. اهم اظهارات او به شرح زیر است:

  • خط قرمز ما این است که تورم ماهانه ما زیر یک درصد باشد. برخی به ما نسبت به سرمایه گذاری ها و ورود کمپانی های خارجی تذکر می دهند که تذکر درستی است. ما با سرمایه گذارها شرط کرده ایم که سرمایه را به ایران بیاورند و در تکنولوژی به شرکت های دانش بنیان ما کمک کنند.
  • دولت حمایتش را از شرکت های دانش بنیان ادامه می دهد. در همین یک سال اخیر برخی شرکت ها با دانشمندان خارج از کشور مشارکت را آغاز کرده اند. 30 نفر از نخبگان ایرانی به کشور بازگشته اند و صدها نفر از خارج از کشور در پروژه ها با ما همکاری می کنند.
  • همه باید تلاش کنیم که بهره وری را افزایش دهیم. استفاده ما از بهره وری بسیار کم است و به این معنی نیست که ما فناوری را از خارج وارد می کنیم.
  • حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان افزایش می یابد و این مطالبه رسانه ها از دولت باشد که یک سال دیگر از ما گزارش بخواهند که بعد از یک سال چه کرده ایم.
  • در شرایط جدید می توانیم به فضای جدید در اقتصاد ایران امیدوار باشیم. البته از روز اول هدف ما در مذاکرت هسته ای، رشد اقتصادی داخلی ما بود. ما به این سرمایه نیاز داریم. سرمایه کنونی ما اگر همه امکانات هم پای کار باشد، باز هم کافی نیست. ما نیاز به صدها فروند هواپیمای جدید، توسعه بنادر، لوکوموتیو جدید و .. داریم. کار عظیمی پیش روی ماست.
  • در هر استانی که می رویم می بینیم که بسیاری از سرمایه گذارها آمده اند و در حال بررسی طرح ها هستند. ما باید همه توان مان را برای اشتغال آماده کنیم.
  • درباره اشتغال نیاز برنامه داریم. ترکیب متقاضیان کار و شرایط آنها با گذشته متفاوت است. بخش عمده کسانی که جویای کار هستند فارغ التحصیلان هستند و بخش عمده ای هم بانوان هستند.
  • در کنار باز شدن دروازه ها، به اصلاح اقتصادی داخلی هم نیاز داریم. باید جدی تر با فساد مبارزه کنیم. اگر می خواهیم سرمایه بیاید باید رقابت سالم باشد. نمی شود که سرمایه دار به ایران بیاید ببیند باید خرج های اضافه ای بکند که در سایر کشورها نیاز نیست.
  • از دو قوه دیگر درخواست کمک می کنم، ما همه باید با هم باشیم. ما در این توافق هم به خاطر هماهنگی با دو قوه دیگر و نیروهای مسلح و همراهی مردم و رهنمودهای رهبری موفق شدیم، اما در پسابرجام نیاز بیشتری به این امور داریم.
  • می توانیم در برابر نگرانی نفوذ قدرت های بزرگ با اقتصاد قوی سدی به وجود آوریم. به سه شعاری که از روز اول داده بودم یعنی نجات اقتصاد ایران، تعامل سازنده با دنیا و احیای اخلاق من پایبند هستم تا به آنچه در شان مردم ایران است، برسیم.
  •  دولت به تولید بیشتر توجه دارد که یکی از اهداف آن کاهش نرخ بیکاری است. اشتغال برای ما بسیار مهم است. در این زمینه فعالسازی واحدهای کوچک و صنعتی برای ما مهمتر هستند. در بخش کشاورزی هم رشد اشتغال در یک سال گذشته داشتیم. طرحی که برای آبیاری مدرن قرار است اجرا کنیم تحرک خوبی را در این زمینه ایجاد می کند. 
  • من از اول سال گفتم که امسال تلاش ما برای رونق اقتصادی و افزایش صادرات غیر نفتی است. روابط ما با همسایگانمان خیلی بهتر از گذشته شده است و در حال افزایش است. امیدوارم شاهد روابط صمیمانه با همه کشورها باشیم. پیام ما به همه کشورهای منطقه این است که برای ثبات و امنیت منطقه تلاش کنیم. 
  • ما همه باید برای رونق اقتصادی در کنار هم در منطقه تلاش کنیم . چرا که فقر خودش برای تروریسم سربازگیری می کند. دولت به همه سیاست های خود پایبند است و ادامه می دهد. ما هم باید با هم همکاری کنیم. مردم در سال 92 فقط رای ندادند بلکه رفتار آنها رفتار حمایتی از دولت بوده است. 

27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =