پیام روحانی به مردم ایران: برای یک جهش تولید آماده شوید/ 2

رئیس جمهور گفت: پیام من به ملت ایران است که باید برای یک جهش تولید آماده شوید. نه به خاطر اینکه تحریم برداشته می شود ونه به خاطر اینکه اقتصاد مقاومتی اجرا می شود بلکه این جهش به خاطر حضور و امید مردم است.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی درباره برجام و روند اقتصادی سخن گفت. اهم اظهارات او به شرح زیر است:

  • در مسیری که ما طی می کردیم، با دو مسئله در تابستان سال 93 مواجه شدیم که آثار مشکلات بیشتر اواخر 93 و اوایل 94 نمایان شد. اول اینکه قیمت نفت پایین آمد که به نظر حساب شده می آمد. یعنی وقتی ما در وین به نزدیک توافق نهایی رسیده بودیم، اما با تحرکات در منطقه، قیمت را پایین آورند. در آذر 93 به جای اینکه به توافق نهایی برسیم، هفت ماه تمدید شد تا اینکه ما را تحت فشار قرار بدهند اما به نتیجه نرسیدند و با چانه زنی ها ما امتیاز بیشتری گرفتیم. یعنی اگر متن آذر 93 را با متن نهایی مقایسه کنید می بینید که وضع برای ما بهتر شده است.
  • برخی کشورها ارزش پول ملی شان به دلیل کاهش قیمت نفت به نصف کاهش پیدا کرد اما ما در ایران توانستیم روند کاهنده تورم را ادامه بدهیم و بازار را آرام نگاه داریم.
  • از طرف دیگر مردم انتظار داشتند که مذاکرات زودتر به سرانجام برسند و به حق از طولانی شدن روند خسته شده بودند. این شرایط باعث می شود که مردم در خرید تعلل کنند چون فکر می کنند که فردا شرایط بهتر است و این اتفاق بر اقتصاد تاثیر می گذارد.
  • در آمد نفتی ما امسال 25 میلیارد دلار است، در سال 90، 119 میلیارد دلار درآمد نفتی بود و تقریبا کمترین درآمد است. اما در عین حال، مشکلی پیش نیامد.
  • رکود و رونق چارچوبی دارد، وقتی در کشور ما یک سه ماهه رشد منفی داشته باشیم و سه ماهه بعد رشد مثبت می شود رونق و برعکسش رکود است. در سه ماهه اول امسال مسیر رشد کمتر بود، در سه ماهه دوم هم همینطور بود اما در شش ماهه دوم می خواهیم روند را سریع تر کنیم. سال 94 وضعیت خیلی بهتر می شود. چون همه تحریم ها برداشته می شود و هم فروش نفت ما محدودیت ندارد و هم اینکه هجوم سرمایه گذاران به ایران باعث رونق می شود تا حدی که هتل ها جا ندارند. به خاطر موقعیت ایران و مردم آن، همه به سمت ایران حرکت می کنند و شرایط اقتصادی ما در آینده بهتر خواهد بود.
  • پیام من به ملت ایران است که باید برای یک جهش تولید آماده شویم. نه به خاطر اینکه تحریم برداشته می شود ونه به خاطر اینکه اقتصاد مقاومتی اجرا می شود به خاطر حضور و امید مردم است.
  • تحریم ها تا دو ماه دیگر برداشته می شود و شرایط جدیدی پیش روی ایران قرار می گیرد.

 

ادامه دارد....

29213

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =