۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵

ایسنا نوشت: هیاتی دو نفره از کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا به مقامات پاکستان اطمینان دادند که واشنگتن با تائید کنگره آمریکا به تهیه و تدارک تجهیزات نظامی ادامه می‌دهد اما هزینه این تجهیزات برعهده اسلام آباد است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس پاکستان، کریستین مارکوارت و ساجیت گاندی، اعضای این هیات کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی با طارق فاطمی، معاون ویژه نخست وزیر پاکستان در امور خارجی بار دیگر بر تلاش‌های آمریکا برای تقویت ظرفیت مقابله با تروریسم پاکستان تاکید کرده و گفتند، ادامه همکاری‌ها گواهی بر تقویت روابط دو جانبه اسلام آباد ‌با واشنگتن است.

طارق فاطمی گفت: قدردانی کافی از تلاش‌های صمیمانه پاکستان که به صورت مشترک با دولت آمریکا صورت می‌گیرد در مبارزه با تهدید تروریسم وجود ندارد.

در جریان این نشست طیفی از مسائل مهم مربوط به کاهش کمک‌های دفاعی و غیرنظامی آمریکا به پاکستان مطرح شد و علت توقف برخی بودجه‌های مصوب برای اسلام آباد از سوی کنگره نیز به بحث گذاشته شد.

طارق فاطمی گفت: دولت و مردم پاکستان همچنین این استحقاق را دارند که به خاطر تلاش‌های خالصانه و فداکاری‌هایشان در مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدی آن‌ هم در یک شرایط منطقه‌ای به شدت پیچیده مورد قدردانی قرار گیرند.

این اطمینان خاطر آمریکا چند روز پس از آن صورت گرفت که شبکه خبری بی بی سی در یکی از گزارشات خود به نقل از یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: دولت واشنگتن کمک‌ مالی که به پاکستان برای خرید هشت جت جنگنده F-16 اختصاص داده شده را نمی‌پردازد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، افزود: دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا همچنان تمایل دارد تا این جنگنده‌ها را به پاکستان بفروشد اما نمی‌خواهد در پرداخت هزینه‌ این توافق از طریق بودجه آمریکا کمکی کند.

این مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان گفت: سفر این هیات دو نفره به کشور ما بسیار به موقع و مهم بود چرا که به اعضای کنگره آمریکا فرصتی را برای تبادل نظر با مقامات پاکستان در خصوص تمامی حوزه‌های منافع مشترک و ارزیابی از وضعیت موجود مربوط به تلاش‌های متعهدانه پاکستان در جبهه‌های مختلف را داد.

وی افزود: توقع ما از دوستانمان در آمریکا که شریک و حامی نزدیک ما در تمامی مسائل هستند و پیچیدگی‌ و ماهیت چالش‌هایی را که پاکستان با آن رو به رو است را به خوبی درک می‌کنند بیشتر است.

فاطمی ضمن اشاره مجدد به روابط دوستانه دیرینه و همکاری میان این دو کشور ادامه داد: تبادل نظرهای مرتب میان آمریکا و پاکستان در خصوص تمامی مسائل منافع مشترک و نگرانی‌ها بسیار با ارزش است.

وی تصریح کرد: پاکستان به همراه آمریکا، چین و افغانستان به تلاش‌های خود برای تقویت صلح در افغانستان از طریق یک روند تحت رهبری افغان‌ها ادامه خواهد داد. پاکستان صداقت کامل خود را در مقابله با تمامی شبکه‌های تروریستی در این کشور از جمله شبکه حقانی با هدف روابط با هند و مشارکت در روند صلح افغانستان نشان داده است.

فاطمی تاکید کرد: پاکستان تحت رهبری نواز شریف، نخست وزیر این کشور اقدامات شفافی را در راستای تقویت روابطش با کشورهای همسایه و با هدف دستیابی به ثبات، صلح، توازن و سعادت منطقه‌ای از طریق افزایش روابط اقتصادی و همکاری صورت داده است.

اعضای این هیات آمریکایی در پاسخ گفتند: آمریکا کاملا مطلع است که پاکستان در رسیدگی به چالش‌های امنیتی مختلف اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

آمریکا به دولت پاکستان ابلاغ کره است که باید خود هزینه خرید اف 16 ها را تامین کند این مساله در پی اعتراض اعضای کنگره علیه استفاده از اموال دولتی برای تامین بودجه این قرارداد است.

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه گفت که از تمامی اختیاراتش به عنوان رئیس کمیته روابط خارجه سنا برای ممانعت از صرف اموال آمریکا در این قرارداد استفاده می‌کند و پاکستان باید خودش برای جنگ با تندروها تلاش بیشتر کند.

این موضع کورکر بیانگر خشم عمیق دموکرات‌ها و جمهوریخواهان از سیاست حمایت از پاکستان است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: مخالفت در کنگره یعنی هرگز از اموال اختصاصی حمایت نظامی خارجی برای خرید این جنگنده‌ها استفاده نخواهد شد.

کربی ادامه داد که در سایه اعتراض‌ها در کنگره به پاکستان ابلاغ کرده‌اند که خودش باید بودجه‌ای را برای خرید این جنگنده‌ها در نظر بگیرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =