مثلث نوشت:

 احمدی نژاد حدود سه ماه پیش در جریان اولین سفر خارجی‌اش پس از اتمام دوران ریاست جمهوری،به دعوت فاتح اربکان-فرزند نجم‌الدین اربکان و رئیس بنیاد اربکان- به استانبول رفت. احمدي نژاد در آن سفر پس از سخنرانی پرحاشیه‌اش در بنیاد اربکان به فرودگاه استانبول رفت تا با "دوغو پرینچک" دبیرکل "حزب وطن" ترکیه و "بارلاس دوغو" وزیر سابق دفاع و مشاور پرینچک که عازم سوریه و دیدار با بشار اسد بودند، ملاقات کند.

حالا کانال اولوسال ارگان خبری "حزب وطن" خبر داده که یک هیات سیاسی 8 نفره به سرپرستی ژنرال بازنشسته اسماعیل حاکی پکین(مسئول روابط خارجی حزب) به تهران آمده اند و با احمدی نژاد دیدار کرده اند و قرار است با چند نماینده ی مجلس هم دیدار کنند.
حزب وطن vatan partisi همان "حزب کارگر" İşçi Partisi ترکیه است که حدود سه ماه پیش با تشکیل کنگره ای فوق العاده، نام خود را به حزب وطن تغییر داد تا خود را برای انتخابات پیش رو آماده کند.
اين حزب به دنبال پروژه‌اي است با عنوان «هفت دولت هفت دريا». حاکی پکین در اين ديدار به احمدي‌نژاد گفت كه «بايد تجارت منطقه‌اي را از تسلط دلار برهانيم.» او گفته : «بايد ضمن گسترش تجارت در منطقه برپول خود تكيه كنيم و دلار آمريكا را از منطقه خارج كنيم.»
معاون حزب وطن در انتقاد از رفتارهاي دولت اردوغان در سوريه گفت: «صادر كردن تروريست به كشورهاي همسايه انتقاد دارد» او ادامه داد: اين عمل در نهايت به سمت خود ما برگشته و ما را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.
احمدي نژاد در اين ديدار وقتي با اليف الهام اوغلو مسئول شاخه جوانان حزب وطن و جوان ترين نامزد مجلس تركيه روبه‌رو شد و متوجه شد كه سربازان آمريكايي بر سر او گوني كشيده و از او بازجويي كردند، خطاب به او گفت: «در اينجا نزديكترين فرد به من تو هستي.  از اينجا به بعد با هم مبارزه خواهيم كرد.»
الهام اوغلو نيز در پاسخ گفت كه قلب اصلي مبارزه با امپرياليسم در منطقه «ايران وتركيه است» كه در آن «جوانان ضد امپرياليسم» حضور دارند. او گفت كه اميدوار است اين جوانان بتوانند با يكديگر همكاري بيشتري در اين زمينه داشته باشند.


احمدي نژاد پس از شنيدن صحبت‌هاي هيات ترك گفت: «براي مبارزه با امپرياليسم در منطقه نياز است تا ايران و تركيه در كنار كشورهاي سوريه، عراق و آذربايجان مبارزه كنند.»
به اعتقاد احمدي‌نژاد «امروز آمريكا به طور جداگانه با ايران و تركيه بازي به نحوي رفتاري مي‌كنند.» او معتقد است كه اگر «پروژه هفت كشور هفت دريا» به سرانجام برسد به هيچ كشوري نياز نخواهيم داشت.»
احمدي نژاد همچنين نسبت به خطر ايجاد نفاق ميان ايران و تركيه توسط آمريكا هشدار داد: «آمريكا مي‌گويد كه در اين منطقه زيبايي نيست. اما من ميگويم در اين منطقه زيبايي و مدنيت هست. اگر ما و تركيه با هم متحد شويم قدرتمان افزايش پيدا مي‌كند و اگر جدا شويم. اين همكاري هر چقدر سريع‌تر صورت گيرد به اهدافمان نزديكتر مي شويم. اگر تاخير كنيم آمريكا بين ما نفاق مي‌اندازد.»

مواضع حزب وطن
از مخالفان سرسخت سیاست های اردوغان در منطقه به شمار می رود و بارها حمایت خود را از بشار اسد اعلام کرده؛پرینچک دبیر کل این حزب از ملی گرایان افراطی این کشور به شمار می رود و خط مشی چپگرایانه مائوئیستی و مواضع تند ملی گرایانه دارد و چندین بار به اتهام تلاش برای براندازی دستگیر شده است.دوغو آخرین بار سال 2008 به همراه 39 نفر از سوی پلیس ترکیه به اتهام تلاش برای ترورهای گسترده در این کشور دستگیر شد؛پلیس ترکیه گفته بود از این افراد مواد منفجره و سلاح کشف کرده است و همگی دارای سابقه مشاغل نظامی، حقوقی و مطبوعاتی در رده های بالا بوده اند.در اطلاعیه پلیس آمده بود:"این گروه مظنون به دست داشتن در ترور هراند دینک، روزنامه نگار ارمنی، آندرئا سانتورو، کشیش ایتالیایی و یکی از قضات بلندپایه دیوان عدالت اداری ترکیه اند و نقشه هایی نیز برای ترور افرادی همچون، اورهان پاموک، برنده ترکیه ای جایزه ادبیات نوبل، فهمی قورو، روزنامه نگار طرفدار دولت و سه فعال عمده کرد: لیلا زانا، عثمان بای دمیر و احمد ترک داشته اند."
سفر حزب پرینچک به تهران و دیدار با احمدی نژاد در حالی صورت می‌گیرد که آخرین جلسه‌ی دادگاه پرینچیک در لوزان سوئیس که او را به "نژادپرستی و در پیش گرفتن رفتارهای تبعیض آمیز” و "انکار نسل کشی ارامنه" و "حمایت از فعالیت های طلعت پاشا یکی از بانیان اصلی نسل کشی ارمنیان" مجرم شناخته بود، همین ماه پیش خاتمه یافت...
دیدار نمایندگان این حزب با احمدی نژاد در تهران در حالی صورت گرفت که چند روز قبل، ایران برای اولين بار به ارامنه اجازه داد تا در اعتراض به كشتار ارمنه در تهران تظاهرات باشکوه و پرتعدادی برگزار كنند.
اين هيات قرار است در روزهاي آينده با نمايندگاني از مجلس ديدار و گفت‌وگو كنند.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    20 98
    درود بر دکتر محبوب و دوست داشتنی مان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور بعدی ایران. حمایتت میکنیم.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    72 11
    آقا تو رو خدا غصه هامون را یادمون نیارید.
  • ناصر A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    62 12
    متأسفم واسه خبرگزاری که سر و ته خبراش شده احمدی نژادی که تو 8 سال مملکت و به فنا داد
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    13 45
    احمدی دلاور دوستت داریم
  • بی نام A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    12 5
    رفته پولهاي توي تركيه را زنده كند
  • ایرانی GB ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    20 4
    ترکیه با داعش هم زیر زیرکی داره معامله میکنه متاسفانه مشی کمونیستها رو ترکیه در پیش گرفته
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    24 13
    دیدار با مهره سوخته
  • سالار A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    12 4
    خدايا چكار كنيم از دست اين محمود خان خلاص شويم چقدر هم روداره مملكت را به فلاكت كشانده باز هم طلبكاره برو آقا پي كارت ديگه حنات رنگي نداره پيش مردم
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    دمش گرم