در نشست تجلیل از فعالان فرهنگی از ایرج افشار به عنوان یکی از خادمان برجسته فرهنگ و تاریخ ایران یاد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ در نشست تجلیل از فعالان فرهنگی که به همت اتحادیه ناشران برگزار شد، محمود حکیمی درباره‌ی فعالیت‌های حسن محجوب به عنوان ناشر، نویسنده و مولف صحبت کرد و گفت: حسن محجوب 153 عنوان کتاب مذهبی و دینی منتشر کرده است. او  شرکت سهامی انتشار را از سال 1341 به طور رسمی افتتاح کرد. نخستین مدیرعامل این شرکت دکتر کاظم یزدی بود و بزرگانی مانند مهدی بازرگان، یدالله سحابی، ابراهیم یزدی و محمد مهدی جعفری در آن فعالیت می‌کردند.

او متذکر شد: هدف حسن محجوب از راه‌اندازی این نشر جلوگیری از فساد اخلاقی و انحطاط اجتماعی از طریق چاپ کتاب‌های علمی، دینی و اجتماعی بود و او می‌خواست با نشر آثار درخور و فاخر و جدی به نوعی با آثار منابع نادرست و غرض‌ورزانه مقابله کند.

همچنین در این نشست، عبدالله انوار در مورد خدمات ایرج افشار سخن گفت  و اظهار کرد: ایرج افشار اولین نفری بود که شکل مدرن فهرست‌برداری از نسخ خطی را انجام داد. قریب شصت سال پیش برای نخستین‌بار او به شیوه‌ی مدرن فهرست‌برداری از نسخ قدیمی را پیش گرفت. شیوه‌های نوین او در این حوزه، ‌وضعیت حفظ و بهره‌برداری از این منابع مهم را بهبود بخشید. فهرست‌برداری از نسخ خطی دشواری‌های خاصی دارد و هرگز به سادگی فهرست‌برداری از نسخه‌های چاپی نیست. در فهرست‌برداری از نسخه‌های چاپی اطلاعات کتاب همراه آن است اما در نسخ خطی ما  اطلاعات کتاب‌شناسی اثر را در اختیار نداریم و باید بر اساس مطالعات و پژوهش‌هایی به آن‌ها دست پیدا کنیم. از این رو به نظرم ایرج افشار از برجسته‌ترین خادمان فرهنگ ایران بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد: کاربرگه‌ی نسخ خطی عناصر لازم برای نوشتن فهرست نسخ خطی را فراهم می‌‌آورد. این کاربرگ نخستین بار با همکاری مجتبی مینویی، عباس زریاب خویی و ایرج افشار و من تهیه شد.

در انتهای جلسه فرید مرادی مدیر نشر اشرفی، از خدمات مرحوم ابوالقاسم اشرفی (از پیشروان نشر مدرن در ایران و بنیانگذار نشر اشرفی) سخن گفت.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =