۰ نفر
۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
تولید به عمر رکود پایان می دهد

ارسلان فتحی پور

 

دولت تدبیر و امید در یک اقدام خوب، لایحه‏ ای را درباره خروج از رکود اقتصادی تنظیم و تقدیم مجلس کرده است. مهم‏ ترین بحث طرح شده در این لایحه از نظر من، بحث بدهی دولت به بانک‏ ها و تامین منابع مالی برای پرداخت این بدهی ‏هاست و چگونگی پرداخت این بدهی ‏ها که بیشتر بصورت جابه جایی و تهاتر به آن اشاره شده تا پرداخت پول. از سوی دیگر ما در این لایحه مسئله تسویه حساب‏ های ارزی بنگاه ‏داران به سیستم ‏های بانکی را داریم و تسعیر ارز و غیره و همینطور بحث مالیات ‏ها که در اصلاح قانون مالیات ‏ها به آن پرداختیم. یک ماده مثبت هم در لایحه دولت  افزایش سرمایه بانک ‏هاست که همواره مجلس برای تامین منابع جدید و ساماندهی سرمایه در گردش به آن توجه داشته است.

 بطور خلاصه عرض کنم که  در کل تهیه لایحه یک حرکتی از سوی دولت انجام است که به نوبه خود دارای ارزش هست ولی اینکه ما منتظر باشیم با این اقدام به تنهایی از رکود حال حاضر اقتصادی خارج و به رشد بیشتر اقتصادی برسیم نگاه واقعی  نیست. من معتقدم با ادغام طرح مجلس برای حمایت از تولید کشور که با همکاری اتاق بازرگانی و سایر بنگاه ‏ها و دیگر دوستان در بخش خصوصی تهیه شده، و لایحه دولت که برای خروج از رکود تدوین شده می ‏توانیم تاثیر مورد نظر را ببینیم. ما در مجلس طرح حمایت از تولید ملی را با همکاری بخش خصوصی تهیه کردیم. این طرح با توجه به مشارکت بخش‏ های اقتصادی مختلف در استان ‏ها، اتاق ‏های بازرگانی و شهرک‏ های صنعتی و بنگاه ‏داران  احصا شده. ما در سفرهای استانی نشست‏ های بسیاری داشتیم که این طرح از همان نشست‏ ها و جلسه ‏ها بیرون آمده و امیداریم که با ادغام این طرح و لایحه دولت، یک حرکت انقلابی را داشته باشیم و کشور از رکود حال حاضر خارج شود.  پروژه ‏های عمرانی باید راه بیفتند و بخش خصوصی را باید فعال کنیم. ما در هر طرح و لایحه باید به تولید ملی اهمیت بدهیم. در واقع شاه ‏کلید خروج ما از رکود، کنترل تورم و رونق اشتغال و شکوفایی و رشد اقتصادی، حرکت در راستای تولید ملی است.

 ما باید به فکر حمایت از تولید ملی به معنای واقعی کلمه باشیم.  من باز هم تاکید می‏ کنم که پروژه ‏های عمرانی دولت برای ما در اولویت است. پروژه ‏های زیادی که در تمام شهرستان ‏ها نیمه تمام رها شده را باید به سرانجام برسانیم چون اگر در این‏ها حرکتی صورت نگیرد بطور قطع شاهد رشد اقتصادی نخواهیم  بود. رشدی که با حمایت از تولید ملی به معنی واقعی کلمه ممکن خواهد بود. من درباره حمایت واقعی از تولید ملی در لایحه دولت، نشانه ‏هایی دیدم از جمله تعیین تکلیف سیستم بدهی تولیدکنندگان به بانک‏ ها و تسویه حساب‏ های ارزی و تعیین تکلیف سرمایه در گردش و بحث صندوق توسعه ملی و البته بازار سرمایه که این‏ها به تنهایی کافی نیست. ما اگر می ‏خواهیم از تولید ملی حمایت کنیم باید دنبال وصول کردن مطالبات بانک‏ ها از بنگاه ‏های خصوصی باشیم. راه حل درست این است که کمیته ‏هایی تشکیل بشود و این کمیته ‏ها را  به استانداری ‏ها و دستگاه ‏های نظارتی و بازرسی و اطلاعاتی، قوه قضاییه و اتاق‏های بازرگانی و وزارت خانه ‏های صنعت و معدن و جهاد کشاورزی واگذار کنیم تا روشن شود که یک تولیدی چقدر درآمد و چقدر هزینه دارد. درواقع باید درآمدها و هزینه ‏های یک واحد تولیدی را شفاف کنیم تا بدانیم آیا می‏ تواند مقدار بدهی ایجاد شده را پرداخت کند؟ در حال حاضر خیلی از تولیدی‏ ها قادر به پرداخت بدهی بانک ‏ها نیستند. در صورتی که هزینه ‏ها و درآمدهای واحدهای تولیدی شفاف نشود، روز به روز شاهد افزایش معوقات بانکی هستیم که قابل وصول نیست.

در این شرایط باید به فکر چاره بود و شرایط را به سویی برد که این معوقات اندک اندک پرداخت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس


3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382002

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =