طی ماه های گذشته با افزایش 78 درصدی تولید خودرو و افزایش عرضه با استفاده از روش های فروش فوری و پیش فروش، بازار خودرو شرایط بهتری نسبت به گذشته تجربه کرده است.

احسان ميزاني: بازار خودرو از حدود دو ماه پیش حرکت خود را به سمت آرامش آغاز کرد اما طی دو هفته اخیر اتفاقاتی رخ داد که شرایط بازار خود را دگرگون ساخت. شماره گذاری خودروهای تولید داخل به دلیل اجباری شدن وجود کپسول آتش نشانی در خودروها متوقف شد تا عرضه خودرو به بازار کاهش یافته باشد. از طرف دیگر اردکننگان خودرو نیز برای واردات به استقاط خودروی فرسوده ملزم شده اند تا روند واردات و عرضه خودروهای خارجی نیز با چالش های مواجه شده است که در قیمت نهایی خودرو اثرگذار بوده است.

به طور کلی اما طی ماه های گذشته با افزایش 78 درصدی تولید خودرو و افزایش عرضه با استفاده از روش های فروش فوری و پیش فروش، بازار خودرو شرایط بهتری نسبت به گذشته تجربه کرده است. قیمت خودروهای داخلی در بازار در حال نزدیک شدن به نرخ مصوب خودروها در کارخانه بود که البته اتفاق اخیر موجب شد بار دیگر فاصله این دو نرخ افزایش یابد. خودروسازان با اجرای مصوبه افزایش قیمت که از سوی شورای رقابت صادر شده است، موظف هستند تا حاشیه بازار را مدیریت کنند و با عرضه بالای خودرو فضا را برای دلالان محدود سازند. در چنین شرایطی باید بازار خودرو به مانند دوران پیش از بحران به تعادل عرضه و تقاضا برسد. در این صورت مشتریان می توانند خودروی مورد نیاز خود را بدون واسطه از خودروسازی ها با نرخ مصوب خریداری کنند. فروش های فوری با تحویل کوتاه مدت اصلی ترین راه برای جلوگیری از افزایش قیمت در حاشیه بازار است.

در صورتی که خودروسازان با این سطح از افزایش تولید نتوانند تقاضا را پاسخ دهند به طور طبیعی قیمت خودروها در نمایشگاه ها از نرخ رسمی فاصله می گیرد. طی ماه های اخیر افزایش عرضه در چند نوع خودرو به اسطه تولید بالا موجب شده بود تا قیمت بازار حتی از نرخ کارخانه هم پایین تر بیاید. کسانی که به پیش خیرد خودرو دست زده اند و از سود مشارکت بهره برده اند، حاضرند برای پیدا کردن مشتری، نرخ پایین تری نسبت به نرخ مصوب دریافت کنند. این شرایط اما طی دو هفته گذشته تغییر کرد تا توقف خودروها در ایستگاه شماره گذاری موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت شود.

 قيمت برخي خودروهاي داخلي مانند تندر90  ، پژو پارس و انواع پژو 206  در بازار حدود يك ميليون تومان افزایش یافت. مدت انتظار تحویل خودرو برای متقاضیانی که به طور مستقیم از خودروسازی ها خرید کرده اند نیز افزایش یافته تا این رخداد دامن همه متقاضیان را گرفته باشد. از طرف دیگر شماره گذاري خودروهاي وارداتي دراجراي تبصره 13 به اسقاط 2 تا 6خودروی فرسوده بر مبناي ميزان مصرف سوخت خودروی وارداتی موجب شده تا خودروهاي وارداتي هم در صف انتظار قرار بگیرند و با فزایش قیمت مواجه شوند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =