تسنیم نوشت: عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله ای تحلیلی نوشت: رویای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه برباد رفت.

عبدالباری عطوان در مقاله تحلیلی خود به بررسی سرنگونی اخیر یک فروند هواپیمای جنگی روس در شمال سوریه توسط ترکیه و واکنش های مقامات دو کشور به آن و نتایج چنین اقدامی پرداخت و نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز شنبه اقدامات انتقامجویانه خود را آغاز و دستور برقراری دوباره ویزا بین روسیه و ترکیه و توقف پروازهای گردشگری روسیه به ترکیه و ممنوعیت بکارگیری اتباع ترکیه در مشاغل روسیه را صادر کرد. به طور قطع، این اقدامات سرآغازی بیش نیست و چه بسا جایگزینی برای یک اقدام نظامی انتقامجویانه نباشد.

عبدالباری عطوان افزود: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز دارد درک می کند که ماجراجویی یا قمار خطرناکی را با سرنگون کردن هواپیمای نظامی روس انجام داده است زیرا خودش را در مقابله با روس ها تنها یافته است چرا که همه هم پیمانانش -بویژه ناتو و آمریکا- سکوت کردند و کمترین همبستگی -هرچند لفظی- را با وی بعمل نیاورند.

به نوشته عطوان، پیام ناتو به اردوغان که در سرمقاله اکونومیست -سخنگوی غیررسمی تصمیم گیران در غرب سرمایه داری- بیان شد، این بود که این امکان وجود داشت که موضوع سرنگونی جنگنده حل و فصل شود و بهتر بود که اردوغان خویشتنداری می کرد زیرا چنین اقدامات منفعلانه ای، در مسیر بسیج جهانی برای مبارزه با داعش مانع ایجاد می کند.

وی نوشت: کسانی که اظهارات اردوغان و مسئولان اطراف او را این روزها دنبال می کنند، آشکارا پی می برند که اردوغان این پیام را به خوبی درک و تلاش برای عقب نشینی از مواضع خود و جستجو برای یافتن نردبان به منظور پایین آمدن از درختی - که خود را بعد از سرنگون کردن بمب افکن روس در بالاترین شاخه آن می دید- آغاز کرد.

عطوان با اشاره به عقب نشینی اردوغان از مواضع سرسختانه روزهای نخستین خود که از جمله به روسیه هشدار داده بود که "با آتش بازی نکند"، نوشت: رئیس جمهور ترکیه روز شنبه اندوه خود را از سرنگونی هواپیمای روس ابراز داشت و ابراز امیدواری کرد که این حادثه تکرار نشود و روابط بین کشورش با روسیه به روند طبیعی خود بازگردد و نعمان کوردولوش معاون نخست وزیر ترکیه نیز در حاشیه اجلاس آب و هوا در پاریس علائم و نشانه های پشیمانی را نشان داد و گفت که سرنگونی این هواپیمای عمدی نبود و نمی دانستیم که جنگنده ای روسی است.

عطوان افزود: این اظهارات از نوعی تغییر در مواضع ترکیه و تمایل قطعی برای عقب نشینی از مواضع قبلی و بازگشت به درایت و تعقل و تمام تلاش برای مهار بحران دارد.

این نویسنده با اشاره به ارزیابی اشتباه اردوغان از اوضاع و اشتباه او در برخورد با یک قدرت بزرگ در سطح جهان نوشت: اردوغان در اینجا با یک رئیس جمهور عربی ضعیف و مورد تنفر ملت خود روبر نبود بلکه با رئیس جمهور یک کشور بزرگ درحال افزایش نفوذ روبرو بود که ناتو را در درون خودش به چالش طلبید و شبه جزیره کریمه را به روسیه ملحق و روی نصف اوکراین و قبل از آن، روی اسوتیای جنوبی (یک سوم گرجستان) دست گذاشت.

وی با اشاره به عدم پاسخ گویی کرملین به تلفن اردوغان و رد درخواستش برای ملاقات با پوتین نوشت:"اردوغان با سرنگون کردن هواپیمای روسی بهترین هدیه را به بشار اسد رئیس جمهور سوریه و هم پیمان ایرانی‌اش داد و سوریه را به جنگلی از جدیدترین موشک‌های روسیه در جهان تبدیل کرد و همه رویاهای اردوغان برای ایجاد مناطق پرواز ممنوع در حلب و شمال آن بر باد رفت".

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =