اقتصادنیوز نوشت:

در ایران نوعی گوسفند با نژاد روسی پرورش می‌یابد که جثه کوچک‌تری نسبت به گوسفند ایرانی دارد، ولی به واسطه داشتن برخی ویژگی‌ها از گوسفند ایرانی گران‌تر است و به نظر می‌رسد که سارقان به این نوع حیوان علاقه زیادی دارند.

گوسفند رومانف، یک نوع گوسفند روسی است که اصل ‌نژاد آن متعلق به دره ولگا، در شمال غرب مسکو است. رومانف یک ‌نژاد خالص بوده و از تلاقی نژاد‌ها به‌وجود نیامده است.

بر اساس برخی منابع، وزن قوچ بالغ این حیوان، 70 کیلوگرم و وزن میش آن، 60 کیلوگرم است. افزایش وزن روزانه آن نیز حدود 264 گرم است. از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این گوسفند نسبت به اغلب نژادهای دیگر گوسفندان این است که این نوع گوسفند چند قلوزایی دارد.

رومانف یک ‌نژاد زودرس بوده و بره‌های این ‌نژاد در سن چهار ماهگی نیز خصوصیات بلوغ از خود نشان می‌دهند. این‌ نژاد در تمام طول سال امکان تولید مثل دارد و قوچ‌های رومانف در تمام فصول امکان بارورکردن میش‌ها را خواهند داشت. همچنین رکورد تعداد بره سالم متولد شده در یک زایش متعلق به این ‌نژاد بوده که تعدا آن 9 بره است.

بره‌های رومانف در زمان تولد وزن بدن بالائی ندارند، ولی رشد روزانه مطلوبی دارند. این بره‌های فعال و شاداب هستند و البته به نظر می‌رسد تلفات کمی هم دارند.

یکی از فروشندگان گوسفند رومانف اظهار داشت: کسی که برای این نوع گوسفند سرمایه‌گذاری می‌کند، باید بداند که این نوع گوسفند، بسیار مورد علاقه سارقان است. من بارها با سارقانی مواجه شدم که شبانه آمدند و تلاش کردند که تعدادی گوسفند رومانف را در ماشین خود جای بدهند. اگر سارقان بتوانند حدود هفت عدد از این گوسفندان را بدزدند چیزی در حدود 15 میلیون عایدشان می‌شود.

او توضیح داد: به این دلیل که گوسفند رومانف از گوسفند ایرانی سبک‌تر و گران‌تر است و دزدیدن آن برای سارقان بیشتر از گوسفندان ایرانی می‌صرفد. قیمت گوسفند چند ماهه رومانف حدود 1.5 میلیون تومان و البته ارزش گوسفندانی که سه یا چهار سال سن دارند به چهار میلیون تومان هم می‌رسد.

وی همچنین درباره رومانف توضیح داد: این حیوان ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد که پرورش آن مقرون به صرفه است. مثلا اینکه از این حیوان 57 درصد گوشت گرفته می‌شود این در حالی است که از یک گوسفند معمولی حدود 47 درصد گوشت گرفته می‌شود.

این فروشنده همچنین بیان کرد: هنوز فروش گوسفند رومانف جای نیفتاده است. مثلا اینکه هنوز مردم چندان با مزه گوشت آن ارتباط برقرار نمی‌کنند و در بسیاری از مواقع در میدان مال فروشان این حیوان را مسخره می‌کنند. و می‌پرسند گوسفند روسی دیگر چیست؟ ولی این وضعیت برای ما فروشندگان این نوع گوسفند خیلی هم بد نیست چون فعلا پرورش آن در انحصار ما قرار گرفته است.

او افزود: اکنون سازمان دامپزشکی تلقیح مصنوعی انجام می‌دهد و نژاد این حیوان را با انواع گوسفند ایرانی ترکیب می‌کند. در نوعی ترکیب نژاد این نوع گوسفند با گوسفندهای دیگر، بره‌هایی حاصل شدند که هم دو قلو زایی این حیوان را داشتند و هم درشتی گوسفند ایرانی را.

یکی دیگر از فروشندگان گوسفند رومانف بیان کرد: بسته به محل نگه‌داری این حیوان، مراقبت از آن هزینه‌‌های متفاوتی دارد. در زمان نگه‌داری آن در طویله در مواقعی با احتساب هزینه غذا، علوفه و داروهای لازم، هر گوسفند روزانه هزار و  500 تومان خرج دارد ولی در زمان حضور این حیوان در مراتع، هزینه‌های اجاره مرتع و استخدام چوپان وجود دارد که البته بسیار کم‌تر از نگه‌داری این حیوان در طویله خرج دارد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =