دکتر محقق داماد می گوید: «ما این درد بی‌درمان را به کجا ببریم که آکادمی علوم ایران حتی با آکادمی علوم کشورهای عقب‌افتاده شرقی هم برابر نباشد که استقلال داشته باشد.»

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مصطفی محقق داماد در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شده به موضوع انتخاب رئیس فرهنگستان علوم و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره پرداخته است. یادداشت وی را در ادامه می خوانید.

«هویت فرهنگستان‌ها این بود كه یك مركز عالی علمی و جمعی از ممتازترین دانشمندان كشور هستند كه رییس و اعضایشان را با استقلال خود و بر اساس مدارك و مدارج علمی و به دور از هر موضع غیرعلمی انتخاب می‌كنند و این اعضا منصوب جایی نیستند. این حسن فرهنگستان و افتخاری برای انتخاب‌شوندگان بود.

من كه از سال 1370 عضو فرهنگستان علوم شدم محیطی علمی متشكل از بزرگ‌ترین دانشمندان كشور یافتم كه دور هم جمع می‌شوند و راجع به مسائل مختلف علمی و فرهنگی كشور به دور از هرگونه هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی كار می‌كنند و به دولت مشاوره می‌دهند و همه اعضا از این بابت - چه در زمان ریاست استاد دكتر علی شریعتمداری و چه از سال 1377 كه استاد دكتر رضا داوری از سوی مجمع عمومی به رییس‌جمهوری پیشنهاد شدند و با حكم رییس‌جمهور ریاست فرهنگستان برعهده ایشان گذاشته شد- خوشحال بودیم. هویت و ماهیت حقوقی فرهنگستان همین نكته استقلالش بود.

در سال 1388 این استقلال با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از بین رفت و شاید اعضای محترم شورای عالی در جریان امر فرهنگستان‌ها و مصوبه جدید نبودند و كسانی از بیرون قصد دخالت داشته‌اند. به هر صورت در پشت درهای بسته این نقطه امتیاز این مركز علمی كه مایه افتخار ایران‌زمین بود از آن گرفته شد.

می‌خواهم از آقای دكتر داوری تشكر كنم و دست ایشان را در این زمینه ببوسم كه ایشان تمام تلاشش را گذاشت كه این مساله در فرهنگستان علوم اجرا نشود و افرادی به وسیله یك ابلاغ به‌ عنوان رییس فرهنگستان یا عضو فرهنگستان منصوب نشوند. این استاد بزرگوار تا امروز هم موفق شده و توانسته است هویت و استقلال فرهنگستان علوم را حفظ كند. من به نمایندگی از همه دانشمندان فرهنگستان علوم بابت این كار از استاد داوری تشكر می‌كنم. خوشبختانه دولت قبل درخواست آقای دكتر داوری را قبول كرد و این ویرانی برای «فرهنگستان علوم» پیش نیامد. امیدواریم كه آقای دكتر روحانی، رییس‌جمهور محترم كه دردآشنای فرهنگ و فرزند حوزه و دانشگاه است این درد ما را بشنود. ما این درد بی‌درمان را به كجا ببریم كه آكادمی علوم ایران حتی با آكادمی علوم كشورهای عقب‌افتاده شرقی هم برابر نباشد كه استقلال داشته باشد. امیدواریم مصوبه سال 1388 كه استقلال فرهنگستان‌ها را گرفت، با تدبیر رییس محترم ‌جمهوری و اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی لغو شود.

دكتر داوری با معرفتی الهی بر بحران‌های موجود مدیریتی حكیمانه دارد و توانسته است به خوبی فرهنگستان را اداره كند. هر چند وضع بودجه فرهنگستان در چهار سال اخیر اسفبار بوده است، اما از ایشان درخواست می‌كنیم - همان طور كه دانشمندان فرهنگستان علوم خواستند كه دوره مدیریت ایشان تمدید شود- در مدیریت فرهنگستان بمانند و ما را به دست كسانی كه نمی‌خواهیم نسپارند.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    12 0
    درود بر استاد محقق داماد
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    10 0
    اگر دانشمندان کشور استقلال نداشته باشند چه کسی داشته باشد؟ چرا همه چیزمان دولتی شده است؟ درود بر استاد داوری و درود بر یادداشت صریح و زیبای استاد محقق داماد
  • بی نام US ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 7
    در اندیشه سن و سال و پیری دکتر داوری هم باشید. شاید نیاز به استراحت داشته باشد. فکر نمی‌کنید یک فرد مستقل و با نشاط تر برای این کار بهتر باشد.
  • زهرا علوی IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    5 0
    با سلام من سال گذشته بارها در فرهنگستان خدمت دکتر اعوانی رسیدم و کوهی از علم را برابر خود دیدم که تنها اندکی از آن در کشور فهمیده و استفاده می شود ای کاش شاهد افتتاح فرهنگستان جهانی باشیم
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    5 0
    جناب آقا یا خانم بی نام در دنیا همه اعضای فرهنگستان ها و بخصوص روسای فرهنگستان مسن و به قو معروف ریش سفید هستند و مقام ریاست فرهنگستان مقام سیاسی و ... نیست. دانشمندان فرهنگستان که همه ممتازترین دانشمندان کشورند مدیریت فرهنگستان را به عهده افرادی قرار می دهند که مقبولیت دارند هم در میان جامعه علمی کشور و هم در میان خودشان. جناب استاد داوری تا آنجا که من می دانم برای همه دانشمندان فرهنگستان علوم و سایر فرهنگستان ها احترام دارد و همه عنایت خاصی به مقام و جایگاه علمی ایشان دارند.
  • محمدحسن IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    1 0
    خدا را شکر که یک جا در کشور ما به برکت بزرگانی که در فرهنگستان و در مدیریت آن بوده اند سیاسی نشده است که ظاهرا فرهنگستان علوم را هم می خواهند سیاسی کنند.