تغییر کاربری یک "حسینیه" به کافی شاپ در کرمانشاه/تغییر کاربری یک مکان و جنجال رسانه‌ای

مناقشه‌ای بین اداره‌کل ورزش و جوانان استان و صدا و سیمای مرکز کرمانشاه در مورد تغییر کاربری یک مکان رخ داده که ابعاد مختلف این موضوع با انعکاس مواضع دوطرف مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، چندین ماه پیش اخباری در رسانه ها منتشر شد که در آن به تغییر کاربری یک حسینیه از سوی یکی از ارگان های دولتی اشاره می شد.

خبرگزاری فارس کرمانشاه در اینباره نوشت: مناقشه‌ای بین اداره‌کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه و صدا و سیمای مرکز کرمانشاه رخ داده که اداره‌کل ورزش و جوانان، صدا و سیما را به ساختن گزارش سفارشی متهم کرده و این بحث را به فضای رسانه کشیده است.

ماجرا از این قرار است که یک مکان در مالکیت ورزش و جوانان با توجه به نیازسنجی مدیریت جدید و طی مراحل قانونی برای استفاده ورزشکاران تغییر کاربری پیدا کرده و گزارش صدا و سیما زوایای دیگری از این موضوع را به تصویر کشیده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به اینکه این گزارش از صدا و سیمای مرکز کرمانشاه پخش شده، اظهار کرد: هیچ اقدام غیرقانونی در این زمینه انجام نگرفته است.

مجتبی جوهری اقدام صدا و سیما را در تهیه گزارش جانبدارانه دانست و بیان کرد: در هر تشکیلاتی حتی در صدا و سیما نیز کم و کاستی و نارسایی‌هایی وجود دارد، اما همیشه باید نیمه پر لیوان را دید.

وی ادامه داد: در گذشته تخلفی در مورد تغییر کاربری سالن به حسینیه وجود داشته، اما الان کاربری سالن غذاخوری کاملا قانونی است و درواقع تغییر کاربری سالن به حسینیه غیرقانونی بوده است.

این مسئول گزارش صدا و سیما را یک‌سویه عنوان کرد و گفت: ما از صدا و سیما انتظار داریم واقعیت را منعکس کند، چراکه وظیفه اصلی صدا و سیما هدایت افکار عمومی است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه تصریح کرد: تهیه گزارش برای جلب نظر عده‌ای که خود به قانون پایبند نیستند خلاف شأن صدا و سیما است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه در پاسخ به اظهارات مجتبی جوهری به خبرنگار فارس گفت: وی نظرش را گفته و ما هم نظر خود را بیان کرده‌ایم، این مردم هستند که باید قضاوت کنند.

رضا رحیمی ادامه داد: اینکه در پاسخ به این بحث رسانه‌ای من عکس‌العمل تندی نشان داده و از کوره در بروم، در واقع رسالت خود را درست انجام نداده‌ام.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه خاطرنشان کرد: خوب یا بد دوطرف نظر و مواضع خود را ابراز کرده‌اند.

البته مرصاد نیوز نیز به این موضوع پرداخت و مدعی شد که مردم از این اقدام بطور گسترده ای ناراضی هستند.

مرصاد نیوز نوشت:چندین ماه است که اعتراض های متعددی از سوی مردم کرمانشاه به تغییر کاربری یک حسینیه آن هم در یکی از ارگانهای دولتی در رسانه های مکتوب و مجازی به چشم می خورد.

بر اساس این گزارش اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در اقدامی بی سابقه تابلوی یک حسینیه را پایین کشده و با به مزایده گذاشتن مکان آن اعلام کرده است که بخش خصوصی از این به بعد در آن انواع دنده کباب را عرضه خواهد کرد.

سال گذشته جمعی از فعالان فرهنگی و ورزشی استان نیز با ارسال نامه ای به دفتر رهبر معظم انقلاب اعتراض خود را به این موضوع اعلام کردند که نسخه ای از این نامه در اختیار شبکه اطلاع رسانی مرصاد قرار گرفت.

خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد در همان روز ها با مدیر کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه تماس گرفت و کم و کیف ماجرا را از وی جویا شد.

مجتبی جوهری در اینباره با اشاره به اینکه امام جمعه کرمانشاه را در این زمینه در جریان قرار داده است گفت: مکان این مجموعه از همان ابتدا رستوران بوده و بعدا به حسینیه تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه فضای این حسینیه بسیار بیشتر از حد نیاز بوده است، گفت: در بسیاری از مراسم ها بخش عمده ای از فضا خالی باقی می مانند.

جوهری گفت: از سوی دیگر سالانه مبلغ بسیار زیادی را برای تهیه غذا صرف می کردیم که ترجیح دادیم این مکان با برگزاری یک مزایده به رستوران تبدیل شود.

مدیر کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: اکنون بخشی از حسینیه باقی مانده و به مراسم مربوط به مناسبتهای مختلف اختصاص دارد.

به گزارش مرصاد، این اظهارات در حالی است که مردم محله ای اطراف و جمع زیادی از ورزشکاران از این اقدام ناراضی هستند و نارضایتی خود را با تماسهای مکرر به شبکه اطلاع رسانی مرصاد انتقال داده اند.

اصولا این سول مطرح می شود که بالا بودن هزینه خرید غذا یا چیزی شبیه به این دلیل خوبی برای پایین کشیدن تابلوی یک حسینیه و نصب تابلوی عرضه دنده کباب است؟

اصولا تغییر کاربری یک مکان مقدس به جایی برای کسب اقتصادی با فرهنگ مرد کرمانشاه سازگار است؟

آیا تغییر کاربری از هر نوعی خلاف مقررات نیست؟

به گزارش مرصاد، صدا و سیمای مرکز کرمانشاه که همواره یک روند معمولی در مواجهه با اخبار روز را در پی می گیرد اینبار در اقدامی کم سابق به خواست مردم پاسخ داد و به دلیل تماس های مکرر با 162 اقدام به اخذ یک گزارش از تغییر کاربری این حسینیه کرد که اقدامی قابل تقدیر و در خور تحسین است.

البته در ادامه واکنش به این مسئله جوهری مدیر کل اداره ورزش و جوانان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا گفت:از زمانی که اداره کل ورزش و جوانان کرمانشاه (تربیت بدنی) احداث شد، یک مجموعه که شامل خوابگاه و سالن غذاخوری بود با عنوان سرای ورزشکاران در کنار آن احداث شد.

وی ادامه داد: در زمان مدیرکل اسبق اداره کل ورزش و جوانان استان که در آن زمان با عنوان تربیت بدنی فعالیت می کرد، سرای ورزشکاران با تغییر کاربری به یک حسینیه تبدیل شد و چند سالی با همین عنوان از آن استفاده می شد.

جوهری خاطرنشان کرد: از یک سو فضای سالن که به حسینیه تغییر کرده بود به اندازه ای گسترده بود که در زمان برگزاری مراسم، نیم بیشتری از آن خالی و بدون استفاده می ماند و از سوی دیگر با توجه به هزینه های بسیار بالایی (حدود هفت میلیارد ریال) که باید برای تهیه غذا پرداخت می کردیم تصمیم برآن شد تا بخشی از این حسینیه به رستوران و سالن غذاخوری تبدیل شود تا هزینه ها به نصف کاهش یابد.

مدیرکل ورزش و جوانان کرمانشاه یادآور شد: قبل از انجام این کار در دیداری که با آیت الله علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه داشتم موضوع را مطرح و ایشان هم پس از شنیدن توضیحات، منعی را برای تغییرکاربری حسینیه به سالن غذاخوری ندیدند و اختیار را به خود اداره کل ورزش و جوانان واگذار کردند.

وی افزود: علاوه بر آن، این اقدام براساس ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 و کاملا زیرنظر دستگاه های نظارتی مانند دیوان محاسبات و با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان انجام گرفته است.

جوهری همچنین با تاکید بر اینکه موضوع مذکور در برخی رسانه های دیداری و نوشتاری به گونه ای غیرواقعی و جانبدارانه مطرح شده است گفت: از آن ها که غیرواقع بینانه به این موضوع پرداختند می خواهم تا بی طرفانه و نه جانبدارانه به تهیه خبر و گزارش بپردازند چرا که اصل بی طرفی حکم می کند اظهارات اداره کل ورزش و جوانان نیز شنیده شود.

وی در پایان بار دیگر با تاکید بر اینکه هیچ گونه تخلفی در این راستا صورت نگرفته است، یادآور شد: هم اکنون بخشی از حسینیه باقی مانده و برنامه های مختلف دینی و مذهبی در آن برگزار می شود.

انتهای پیام/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =