یک کارشناس مسائل ترکیه عقیده دارد ایران اگر بتواند از گردنه پرونده هسته ایی عبور کند تحرکات ترکیه در یک اینده همسان ساز و هماهنگ کننده با ایران پیش خواهد رفت.

زهره نوروزپور:  انتخابات پارلمانی ترکیه در راه است و احزاب مخالف اردوغان تمام تلاش خود را برای غلبه بر رئیس جمهور این کشور از ماهها قبل به کار بسته اند. انتخابات پارلمانی ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که حزب حاکم این کشور با قوت هرچه تمامتر بر رقبای خود می تازد و در نظر دارد با تصاحب دو سوم ارای کرسی های پارلمان قانون اساسی این کشور را تغییر دهد.

خوابی که اردوغان برای آینده سیاسی کشور ترکیه دیده، مخالفان و فعالان ترک را آشفته کرده است. تا جایی که خیابان های آنکارا و استانبول صحنه تظاهرات آرام نسبت به تصمیم رئیس جمهوری این کشور بود . فعالان ترکیه در نظر دارند با تبلیغات خود مانع از پیروزی اردوغان شوند اما مهدی مطهرنیا، کارشناس مسایل ترکیه و روابط بین الملل در گفتگویی با خبرآنلاین عنوان کرد: « اردوغان در مسیر احیای اتاترک گام برداشته است و می خواهد نام خود را در تاریخ نهادینه کند. رئیس جمهور ترکیه در این انتخابات پیروز می شود اما این پیروزی در آینده ایی نزدیک شکننده است».

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مهدی مطهرنیا را از نظر می گذرانید:

تحرکات حزب اردوغان نشان می دهد که رئیس جمهور این کشور به دنبال تصاحب دو سوم رای پارلمان است که در این صورت می تواند اختیارات رئیس جمهوری را افزایش دهد و قانون اساسی را تغییر دهد. تحلیل شما در این زمینه چیست؟

اردوغان به دنبال ایجاد یک فضایی در قانون اساسی ترکیه است که بر اساس آن بتواند محور تحرکات خود را با ریاست قوه مجریه دنبال کند. از این جهت خواهان ایجاد فضای مثبت برای ارای بیشتر است.

دهه گذشته حزب مطبوع او توانست در ابعاد گوناگونی موفقیت های قابل تأملی را به دست آورد. اما به همان میزان موفقیت هایی که در یک اقلیت تاثیر گذار به دست آورده است، مخالفان جدی را بر خود برانگیخته است. حزب گولن و دیدگاه های آنها همچنین از احزابی که رویکردهای سکولار و لیبرالیستی شفاف تری نسبت به حزب او را دنبال می کنند در این زمینه در برابر اردوغان چالش های قابل تامل تری را برانگیخه اند. آرام آرام باید بگوییم که با رویکردهایی که اردوغان در جهت کشش و حفظ جایگاه شخصیتی خود ایفا می کند بر آن است که بر هر پست، در بالاترین میزان قدرت در ساختار حکومتی که قرار می گیرد آن پست را در بالاترین میزان قدرت در ساختار حکومتی ترکیه قرار دهد.

 آیا اردوغان به دنبال ایجاد نوعی قدرت ملی در عرصه منطقه و بین الملی است یا می خواهد از این قدرت بین المللی و ملی در جهت تثبیت خود در جایگاه متفاوت سود برد؟
بله، این تردید را در داخل ترکیه به وجود آورده است که رجب طیب اردوغان به دنبال قهرمان شدن در جامعه بین الملی و مخصوصا منطقه است. با توجه به پیشینیه موفق اردوغان و عقبه بسیار محکمی که در چارچوب فعالیت حزبی و همچنین اقتصادی به دست آورده است، هم اکنون باید گفت تردیدهای موجود تا حدود بسیاری به شکل یک چالش نه به شکل یک بحران، در برابر اردوغان جلوه نماید. در عین حال تردیدی به موفقیت اردوغان در آینده نزدیک وجود دارد. اما در همین آینده نزدیک با توجه به پیشگام های موجود و سیگنال های مختلفی که از منظر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باید به آن توجه کرد، او امکان دستیابی به یک پیروزی شکننده را خواهد داشت.

اردوغان به چه دلیل قصد تغییر قانون اساسی را دارد؟
قصد اردوغان ایجاد فضایی است که رئیس جمهور از اختیارات بیشتری برخوردار شود تا در مقام رئیس جمهور بتواند اثر گذاری خود در مسیر ترکیه اینده را افزایش ببخشد. رئیس جمهور ترکیه بر این باور است که وی در واقع سازنده ترکیه جدید است و به نوعی قصد دارد خود را جانشین اتاترک در تاریخ به ثبت برساند. اگر ترکیه مدرن پس از عثمانی توسط اتا ترک بنیان گذاشته شده است، ترکیه نو مدرن یا بهتر است بگوییم ترکیه ایی که بار دیگر به تجدید حیات قدرت خود در حوزه داخلی و منطقه ایی می پردازد و تاثیر گذار در حوزه بین المللی است.
اردوغان به گونه ایی این روند را هدایت می کند که نام او در مسیر تاریخ باقی بماند. او تصور می کند با تغییر قانون اساسی و افزایش اختیارات رئیس جمهور در این زمینه می تواند امیال خود را دنبال کند. تا حدودی اردوغان یک دیدگاه های شخصی را وارد حوزه عمل سیاسی کرده است و چالش هایی در برابر خود از این جهت خواهد داشت.

نخست وزیر با اختیارات کم در جایگاه خودش باقی می ماند؟ یا کلا نخست وزیر حذف می شود؟
حذف نمی شود به دنبال آن است که با کاهش اختیارات نخست وزیر و افزایش اختیارات رئیس جمهور تا حدود زیادی جایگاه رئیس جمهوری را درساختار قدرت، در ترکیه اینده افزایش دهد.

منظور شما از اینکه می گویید اردوغان امیال خود را دنبال می کند چیست؟
اردوغان نه تنها در بعد داخلی بلکه در بعد منطقه ایی نیز اروزهای خاصی را داشته است. روزی تلاش می کرد قهرمان جهان اسلام لقب بگیرد و به خاطر مقابله با اسرائیل در نشست داووس مورد تمجید ازادی خواهان جهان واقع شد. اما شاهد بویدم که شخص اردوغان بود که دست در دست اسرائیل به طرف ایجاد یک فضای منفی در حرکت منطقه ایی مانند بحران سوریه همراه شد. حتی به مرزهای کمکی داعش نیز توسل جست.  لذا باید گفت آرزوهای اردوغان، اروزهای بلندی است که گام های متفاوتی را برای رسیدن به آنها در سطح بین المللی و سیاست داخلی خود برمی دارد.

این پرسش مطرح است که آیا تلاش تمامیت خواهانه او در عرصه داخلی نیز به سرنوشتی مشابه تلاش های او برای استیلاف منطقه مواجه خواهد شد؟

بخش عظمیمی از مردم ازادی خواه و فعالان ترکیه در مقابل اقدامات وی مقاومت می کنند. اما میزان مقاومت انان در برابر اقدامات اردوغان بیشتر تابع فعالیت اقتصادی حزب متبوع او در موفقیت های ده ساله اش است. انچه که تحت عنوان فساد مالی در دستگاه حزبی و دولتی او مطرح شد تا حدودی می تواند پیشگامی موثر اردوغان را کاهش ببخشد.

آیندۀ مناسبات ترکیه با ایران چگونه پیش بینی می کنید؟
انچه که مسجل است ایران به دنبال ایجاد فضایی مثبت در جهت تعامل سازنده در بعد منطقه ایی و بین المللی است. اگر این وضعیت ادامه داشته باشد به هر ترتیب ترکیه در این معنا باید به رویکرد مثبت و گفتمان مثبتی که ایران در عرصه سیاست خارجی، به جای گفتمان سلبی ایجاد کرده است پاسخ در خور دهد. فلذا باید بگویم تا حدود زیادی باید منتظر وضعیت اینده شد. بر این باورم که ایران اگر بتواند از گردنه پرونده هسته ایی عبور کند تحرکات ترکیه در یک اینده همسان ساز و هماهنگ کننده با ایران پیش خواهد رفت.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    9 5
    حزب متبوع. نه مطبوع
  • 001 A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    25 2
    هاکان یاووز: اگر کسی بتواند برنامه اقتصادی بهتر از اردوغان برای ترکیه بچیند او برنده خواهد شد ولی فعلا کسی نیست
  • من A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    27 37
    ترکیه تلاش دارد قدرت هشت اقتصادی شود. به امید روزی که قدرت هشت اقتصادی در همسایه گی ما باشد. اون وقت با سیاست درست می هم می توانیم منافع کسب کنیم
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    25 39
    خدا نکنه ما اهداف مون با کسانی که دستشون به خون صد ها هزار انسان بیگناه آغشته است یکی شود
  • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    55 25
    آرزوهای خاصی دارد..... آرزوهاش توی قرن بیست و یک البته خیلی خاص هستن. احیای عثمانی، احیای زبان عثمانی که اصلا معلوم نیست چه زبانی هست و ... . البته تا حالا یه سری کارها هم کرده. کاخ ساخته، کشورهای همسایه رو ناامن کرده، سربازهای عثمانی و ... رو به خط کرده. فقط مونده حرمسرا. خوش باشی رجب جون.
    • بی نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
      6 10
      دمت گرم زدی تو خال
    • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
      1 1
      میدونم دوست عزیز سخته ببینی اونا رفتن و ما موندیم با چندتا گدا گشنه دوروبرمون.ولی واقعیت داره.افراد موفق دشمنان و حسودان زیادی دارن.درود به شرفت که به فکر مردمت هستی نه اینور اونور.
    • حامد A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      0 1
      آقا یا خانم بینام ما اگه گدا هم بمونیم بهتر از اینه که از داعش حمایت کنیم. شما اگه اینها برات مهم نیست میتونی به داعش ملحق بشی. پول خوبی هم بهت میدن.
  • بهنام A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    45 32
    ازش بدم میاد از ترکیه بدم میاد
  • مسعود EU ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    21 4
    من به او افتخار میکنم،ترکیه را با دست خالی ابرقدرت منطقه ای کرده است،درود بر غیرت ملی او.ولی با کمک به داعش آبروی کشورش را به چالش کشید
    • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      0 1
      پیشرفت اقتصادی ترکیه هیچ ربطی به اردوغان ندارد. همینطور به حزب به اصطلاح عدالت و توسعه. هرچند که اکنون این روند به دلیل بحرانی شدن اوضاع همسایگان ترکیه، از جمله سوریه و عراق که خود ترکیه نقش محوری در ایجاد آن داشت، و همینطور تحریمهای ما تقریبا متوقف شده است. این پیشرفت را سالها قبل از اردوغان پایه گذاری کردند. اردوغان فقط محصولی که آنان کاشته بودند را درو کرد. آن چیزی که از این به بعد به روز ترکیه می آید نتیجه مستقیم کارهای اردوغان است.
  • فاتینا IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    8 6
    عششششق است مطهرنیا...... استادی بی نظیر، باهوش، زیرک، با سواد در عرصه سیاست......
  • مسعود IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    4 2
    هنوز هم بین مردم لیبی و غزه و مصر و تونس و پاکستان و ... و حتی سوریه محبوبترین رهبر جهان اسلام کسی نیست جز اردوغان. متاسفانه خیلی از مواقع برداشت ها و تحلیلهای ما کاملا یک طرفه و با اطلاعات ناقص صورت می گیره. کسی که 12 سال با رای قاطع مردم روی کار بوده و در این مدت کشورش رو بدون نفت و گاز تبدیل کرده به 16 مین اقتصاد برتر دنیا شایسته تقدیره. و اینکه ما ازش خوشمون نمیاد واقعیت رو عوض نمی کنه. ممنون خبرآنلاین
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 1
    شما اگر مردید واردات پوشاک ترک رو برای کمک به تولید داخل کنترل کنید موضوغات علمی و فناوری افتاده بدست سیاستمداران، بدبختی اینه با این خبر ها میخواید بگید بعد از توافق معجزه در راهه. اما برای قبولوندن یک توافق بد کور خوانده اید