روحانی: اقتصاد مقاومتی را درهر شرایطی ادامه می‌دهیم/اگرطرف مقابل زیاده‌خواهی نکند،توافق در دسترس است

رییس جمهوری تأکید کرد: دستیابی به توافق جامع هسته‌ای در چارچوب مذاکرات ژنو و لوزان در صورتی که طرف مقابل ایران به دنبال زیاده‌خواهی نباشد، شدنی و امکان‌پذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی روز سه شنبه در ضیافت افطار با اصحاب رسانه و مطبوعات با اشاره به اینكه دولت یازدهم از روز اول به دنبال مقابله با تبلیغات منفی علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت سلاح كشتار جمعی و عدم تعامل با جهانیان بوده است، گفت: دولت و ملت ایران هیچگاه به دنبال تهدید دیگران و سلاح كشتار جمعی نبوده و نیست.
دكتر روحانی تصریح كرد: ایران در مذاكرات هسته‌ای به دنبال تأمین این هدف بود كه به دنیا بگوید آماده شفاف‌سازی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود می‌باشد تا همگان بدانند این جمله كه «نظام ایران مخفیانه به دنبال سلاح كشتار جمعی است»، تهمتی بیش نیست.
رییس جمهوری با بیان اینكه هدف دیگر از مذاكرات نمایش این واقعیت است كه جمهوری اسلامی ایران اهل منطق و گفتگو با دیگران برای حل مشكلات در پای میز مذاكره است، گفت: آنها اینگونه در تبلیغاتشان ایران را متهم می‌كردند كه اهل تعامل با جهانیان نیست و به دنبال ستیز و مداخله و برخورد است و حل مشكل ایران یك راه‌حل بیشتر ندارد و آن جنگ و اعمال فشارهای اجتماعی و اقتصادی است تا ایران از تصمیماتش منصرف شود.
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینكه مسیر تعامل و گفتگو در ۲۲ ماه مذاكرات به شكل جدی‌تر دنبال شد، گفت: معتقدم این مذاكرات می‌تواند نتیجه برد - برد برای طرفین داشته باشد، چرا كه اگر طرف مقابل مدعی است كه می‌خواهد مانع از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران شود، هر چند ایران از ابتدا به دنبال آن نبوده و نیست، این هدف برای آنها حاصل می‌شود. چرا كه ما قادریم راه و مسیر نظام را در موضوع هسته‌ای به خوبی تشریح كنیم.
دكتر روحانی ادامه داد: هدف ایران نیز این است كه بتواند مسیر و راه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را ادامه دهد و تحریم های ظالمانه را بردارد و به نظر من اگر زیاده‌خواهی نباشد، مذاكرات می‌تواند پایانی برد - برد داشته باشد.
رییس جمهوری در همین خصوص ادعای طرف مقابل مبنی بر اینكه می‌خواهند زمان دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را به تعویق بیندازند، نادرست، واهی و بی‌اساس خواند و گفت: در كشور ما كه رهبر معظم انقلاب در خصوص منع تولید و ساخت سلاح‌های كشتار جمعی فتوا دارد، برنامه‌ای برای ساخت چنین تسلیحاتی وجود ندارد.
دكتر روحانی با اشاره به اینكه در توافق ژنو طرفین نشان دادند كه به آنچه متعهد شدند، عمل كردند، گفت: ما به صد در صد توافق عمل كردیم و طرف مقابل نیز به طور نسبی به تعهداتش عمل كرد. در مواردی از نظر ما آنها دقیق عمل نكردند، اما تجربه پایبندی نسبی به توافقات را داریم و این واقعیت نشان می‌دهد كه حل مشكلات از طریق گفتگو ممكن است.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه اگر در مذاكرات این هفته و یا هفته آینده بتوانیم به توافق و تفاهم برسیم، معنایش كنار گذاشتن اقتصاد مقاومتی در ایران نیست، اظهار داشت: مسیر اقتصاد مقاومتی را با همه توان و تلاش ادامه خواهیم داد، چرا كه این مسیر به نفع كشور است و راهی است كه می‌تواند قدرت ملی ما را افزایش دهد، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ استقامتی و تعامل سازنده با جهان اگر در كنار هم قرار گیرد باعث می‌شود تا از مشكلات پیش‌رو به سرعت عبور كنیم.
دكتر روحانی در ادامه افزود: همچنین اگر مذاكرات موفق باشد معنای آن بازگشت و بازتولید شیوه‌های اجرایی سال‌های گذشته نخواهد بود، دولت هیچگاه دلارها و سرمایه‌های فراوان را در مسیر واردات قرار نخواهد داد تا در طول ۸ سال ۷۲۰ میلیارد دلار صرف واردات كشور شود، اما مسایل كلان نظیر معضل اشتغال، محیط زیست و آب حل نشود.
رییس جمهوری تصریح كرد: البته من نمی‌خواهم بگویم كه با آن وفور مالی و ارزی می‌شد همه مسایل كشور را حل كرد و یا این دولت می‌تواند همه مشكلات را مرتفع كند، اما معتقدم می‌شد گام های بلندی در ۸ سال گذشته برداشت.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه شیوه عملکرد ۸ ساله در صورت موفقیت مذاکرات نیز بازتولید نخواهد شد، گفت: دولت از ماه ها قبل برای نحوه استفاده مطلوبتر از امکاناتی که پس از دوره تحریم فراهم خواهد شد، برنامه ریزی کرده است.
دکتر روحانی تصریح کرد: در صورت توافق ، دولت یازدهم متعهد به اجرای مفاد آن توافق است و تنها شرط آن نیز پایبندی طرف مقابل در عمل به تعهداتش است.
رییس جمهوری اظهارداشت: اگر آنها در انجام تعهداتشان در چارچوب توافق متعهد بمانند ما نیز متعهد خواهیم ماند.
رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین تاکید کرد که دولت آمادگی کامل دارد که اگر هر روز آنها توافق را زیر پا بگذارند، مسیر را شدیدتر از آنچه که در ذهن آنها می گذرد ، برگرداند و تغییر دهد.
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سرمایه دولت و رسانه ها ، سرمایه اجتماعی و حمایت مردم است ، گفت: امیدوارم همگان اهداف ملی را مدنظر قرار دهند و آنچه در زمینه مذاکرات حق ملت است بدست آوریم و واقعیت ها را برای مردم توضیح دهیم.
دكتر روحانی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریك ولادت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: ایشان امام صلح و رحمت در میان امت اسلامی است و راه و شیوه او می‌تواند مسیر هدایت ما باشد.
رییس جمهوری با تشكر از اصحاب رسانه بخاطر همكاری وهمراهی كه با دولت تدبیر و امید داشتند، گفت: اصحاب رسانه از یك سو باید نظرات مردم و جامعه را به دولتمردان، مسئولین و كارگزاران نظام انتقال دهند و از سوی دیگر در پی انتقال نظر دولت و نظام به مردم هستند كه این امر وظیفه مطبوعات را سنگین كرده است.
دكتر روحانی با بیان اینكه دولت به دنبال تحت فرمان قرار دادن اصحاب رسانه نیست، بخاطر اینكه این امر نه قانونی و نه حرفه‌ای است، اظهار داشت: باید مطبوعات به صورت آزاد عمل كنند و نظرات خود را بیان كنند. تنها معیار، رعایت قانون و اخلاق حرفه‌ای در همه جا از سوی همگان است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه نباید در رسانه‌ها شاهد ترویج تشویش اذهان عمومی و افترا و تهمت به نظام و افراد باشیم، گفت: وظیفه رسانه‌ها باید تبیین واقعیت‌ها باشد و هدف شفاف‌سازی و آگاه‌سازی مردم نه خدای ناكرده سردرگم كردن آنها باشد.
رییس جمهوری تاكید كرد: بیان واقعیت‌های راهبردی و مسایل مربوط به اهداف ملی و نظام در ذهنیت‌ها باید راهبرد رسانه‌ها در سطح جهانی و جامعه باشد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =