عدم شفافیت در زنجیره تأمین مواد اولیه تولید فولاد خصوصا در فروش آهن قراضه، هزینه های سنگینی را بابت مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکنندگان خصوصی فولاد تحمیل می کند.

مریم یعقوبی

یکی از مشکلاتی که در سال جاری به شدت به تولیدکنندگان خصوصا تولیدکنندگان فولاد فشار می آورد، مالیات بر ارزش افزوده است.

نرگش لؤلؤ، مدیر مالی یکی از مجتمع های خصوصی تولید فولاد در این باره به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «تولیدکنندگان شمش فولاد که در واقع کار ریخته گری انجام می دهند از ضایعات آهن استفاده می کنند و از آنجایی که خرید و فروش ضایعات آهنی از فرایند شفافی برخوردار نیست و معمولا به صورت رسمی انجام نمی شود، موضوع مالیات بر ارزش افزوده در آن چندان تأثیرگذار نیست. به عنوان مثال حتی ایران خودرو هم که از فروشندگان بزرگ ضایعات است برای فروش خود فاکتور رسمی ارائه نمی دهد که مالیات بر ارزش افزوده در آن لحاظ شود گرچه قیمت ها آنقدر بالا است که تمام این هزینه ها را برای آن ها پوشش می دهد».

وی ادامه داد:« از سوی دیگر اما تولیدکنندگان فولاد وقتی شمش فولاد را به قیمت تابلو بورس خریداری می کنند در واقع مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کنند. برای یک شرکت فولادی که سالانه حدود 100 هزار تن تولید دارد رقمی بالغ بر 9 میلیارد تومان به هزینه ها اضافه می شود».

لؤلؤ افزود:« در این میان مشکلات دیگری نیز وجود دارد؛ برخی شرکت هایی که به عنوان فروشنده ضایعات آهنی فعالیت می کنند، این ضایعات را با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به فولادکارها می فروشند ولی در پایان موعد ارائه فهرست مالیاتی، سازمان امور مالیاتی اعلام می کند که این شرکت ها در فهرست سیاه ما هستند و پرداختی ما به آنها را در قالب مالیات بر ارزش افزوده قبول نمی کند.»

این کارشناس حسابداری ادامه داد: «ادامه این شرایط برای تولیدکنندگان در سال 94 به شدت دشوار است. چرا که پیش بینی های ما نشان می دهد تولیدکنندگان خصوصی فقط در بیلت کیلویی 100 تومان زیان می دهند و بدیهی است که پرداخت هزینه های 9 تا 10 میلیارد تومانی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده کاملا غیر اقتصادی و نامعقول است. در این وضعیت اگر تولیدی انجام نشود به صرفه تر خواهد بود چنانچه برخی تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده اند که اگر نتوانند برای مشکلات مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری راه حلی پیداکنند، بهتر است دست از تولید بکشند.»

وی ادامه داد:« با وجود اینکه سیستم رسیدگی به صورت های مالی از سرعت بیشتری برخوردار شده است اماهمچنان کار با تأخیر انجام می شود. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان درگیر صورت های مالی سال 91 خود هستند و با این وجود هزینه های سنگینی را به عنوان مالیات بر ارزش ازوده پیش بینی می کنیم.»

وی با اشاره به فلسفه اجرای مالیات بر ارزش افزوده گفت:« مالیات بر ارزش افزوده که در واقع نوعی از مالیات بر مصرف است در همه جای دنیا دریافت می شودو در حال حاضر پیشرفته ترین شیوه دریافت مالیات بحساب می آید. از این رو قطعا باید اجرای آن ادامه پیدا کند اما واقعیت این است که زنجیره اجرای این قانون باید کامل باشد. در کشور ما متأسفانه برخی حلقه های زنجیره در حوزه فولاد درست عمل نمی کنند. به عنوان مثال فروشندگان قراضه آهن صرفاً دلالی می کنند و هیچ هزینه ای به عنوان مالیات بر ارزش افزوده نمی پردازند ولی تولیدکنندگان شناسنامه دار باید این هزینه را پرداخت کنند بدون اینکه اعتباری برای آن دریافت کنند».

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =