رونمایی از تقاص برادری/ داستان حسرت مردمی که روزگاری باهم برادر بودند

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی زاهدان گفت: آنچه در این کتاب به لحاظ تاریخی مشاهده می شود این است که نویسنده آن را با اشراف تاریخی نوشته است.


به گزارش خبرآنلاین، مراسم رونمایی از رمان «تقاص برادری» نوشته ناصر نخزری مقدم در در مرکز اسناد وکتابخانه ملی زاهدان برگزار شد. کتابی است که از سوی انتشارات آموت روانه بازار شده است؛ رمانی که به شرح حال مردمانی می‌پردازد که به گذشته خود می‌بالند و در حسرت آن نیز به سر می‌برند. مردمانی که امروزه دچار دگردیسی شده‌اند؛ قصه برادرهایی که برادر بوده‌اند و اکنون تقاصش را می‌پردازند...

قاسم سیاسر، مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی زاهدان در این مراسم گفت: تغییرات ادبیات از پیچیدگی های زیادی برخوردار است و آنچه در این کتاب به لحاظ تاریخی مشاهده می شود این است که نویسنده اش آن را با اشراف تاریخی نوشته است. وی یکی از ویژگی های مدرنیته را جمع آوری سطوح مختلف آگاهی در کنار هم دانست و خاطر نشان کرد: در زمانی که سنت وجود داشت ما توالی تاریخی را در پی داشته ایم کاری که مدرنیته در مورد این موضوع انجام داده این است که این توالی تاریخی را در هم شکسته است.

سیاسر افزود: کسی که رمان «تقاص برادری» را می خواند به عینه در می یابد که مسائلی که در کتاب نخزری مقدم عنوان می شود مابه ازای عینی دارد. قابل لمس است و گیرا و این نشان می دهد که او توانسته است به خوبی یک برش از تاریخ استان خود را به خوبی نشان دهد.

سیاسر در عین حال نخزری مقدم را از افتخارات استان دانست و گفت: از آنجا که اقبال ادب دوستان استانی به سمت شعر بیشتر است بیشتر استعداد های خلاق جذب شعر می شوند از همین روی ناصر نخزری مقدم در حکم کیمیا است.

بنابراین گزارش، مرتضی بختیاری دیگر سخنران این نشست نیز در سخنانی گفت: رمان تقاص برادری اولین رمان مستقل در حوزه جنوب شرق است. وی این سخن را به استناد منابعی که در اختیار داشته و پژوهشی که در این باره انجام داده است عنوان کرد.
بختیاری با اشاره به اثر مردآزمای نخزری مقدم که سه سال است در نوبت چاپ به سر می برد خاطر نشان کرد: کتاب مرد آزمای که من افتخار خوانش آن را پیش از چاپ داشته ام و همچنین تقاص برادری نشان داد که نخزری مقدم در حوزه داستانی کشور حرف های زیادی برای گفتن دارد.

وی با اشاره به جریان های داستانی در اقصی نقاط کشور و پشتوانه هایی که برای عرض اندام آنان وجود داشته است تصریح کرد: ما عملا در حوزه رمان هیچ کار جدی تا به حال نداشته ایم و متاسفانه حمایت ها و اقبالی که در این زمینه وجود دارد بسیار ناچیز است.

بختیاری بیان کرد: وجود ناصر نخزری مقدم و کتاب وی باعث پویایی نسل جدید خواهد شد. او از رسانه ها درخواست کرد تا با معرفی و پرداختن به جنبه های فنی آثار نخزری مقدم در پرورش ذائقه ادبی ادب دوستان نقش فزاینده ای ایفا کنند. وی با اشاره به روایت غیر خطی رمان تقاص برادری گفت: بوم و جامعه ای که در این کتاب روایت می شود نشانگر بزرگانی است که از پیچیدگی های عمیق یک جامعه روایت می شوند. زبان کتاب ساده و آرام است و مخاطبش را خسته نمی کند.

تعدد شخصیت و این که ناصر نخزری مقدم چگونه توانسته است این همه شخصیت را در رمان خویش جای دهد نیز از دیگر مواردی بود که به اعتقاد بختیاری نمی توان به سادگی از کنار آنان گذشت.

بر اساس گزارش خبر، در بخشی از پشت جلد این رمان می‌خوانیم:

«یادش نمی‌آید برای مدت طولانی جایی ایستاده و لباس نو تنش بوده. تا جایی که می‌داند و یادش می‌آید سالی یک دست لباس بیشتر نخواسته برایش بخرند. از ول گشتن در خیابان‌ها هیچگاه خوشش نیامده است. پدرش بارها به او گفته هرکس سر کوچه بایستد و دید بزند همه مردم فکر می کنند او لاتی آسمان جل است. هر وقت پسر دانشجوی همسایه‌شان در زمان کودکی اش می پرسید دوست داری لات باشی یا لوطی، با لبخندی روی لب پاسخ می داد لوطی.»

از «ناصر نخزری مقدم» پیش از این سه مجموعه داستان کوتاه «غریبه»، «استخوان » و مجموعه «داستان سالم، زیبا و لطیف» به طور مشترک با دو نویسنده دیگر منتشر شده است.

رمان «تقاص برادری» در 158 صفحه به قیمت 9هزار تومان توسط «نشر آموت» منتشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =